Norsk kickstarter-suksess: Flowmotion nådde hele målet i løpet av en time

På fem dager har Flowmotion samlet inn nesten seks ganger så mye som de ba om.


<p><b>VIL VOKSE FORT:</b> Flowmotion-teamets innsamling har overgått forventningene og med første levering i april 2017 skal de nå gi full gass.</p>

VIL VOKSE FORT: Flowmotion-teamets innsamling har overgått forventningene og med første levering i april 2017 skal de nå gi full gass.

Tirsdag tok norske Flowmotion til Kickstarter for å få hjelp til finansiering via folkefinansiering eller «crowdfunding» - en time senere hadde de nådd målet på 30.000 dollar, i underkant av 260.000 kroner.

– Vi håpet jo selvfølgelig at det skulle gå bra, men at det skulle gå så fort, det hadde ikke vi trodd, sier administrerende direktør og med-gründer Lars Mangerud Flesland til E24.

Det var gründernettstedet Shifter som først omtalte saken.

I skrivende stund har de norske gründerne samlet inn 174.966 dollar i overkant av 1,5 millioner kroner, og fortsatt er det 45 dager igjen av innsamlingen.

– Det er veldig vanskelig å estimere hvor mye det blir til slutt. Vellykkede Kickstarter-kampanjer drar ofte inn mye i begynnelsen, så er det litt roligere i midten, før det tar seg opp igjen mot slutten, så det vil nok ikke fortsette i det tempoet, sier Flesland.

 <p><b>SELFIE:</b> Flowmotion One kan mer enn å bare hjelpe brukeren å ta bilde av seg selv.</p>

SELFIE: Flowmotion One kan mer enn å bare hjelpe brukeren å ta bilde av seg selv.

Det som ved første øyekast kanskje kan se ut som en avansert «selfiestang» er mer enn det. Ved hjelp av sensorer og elektriske motorer skal stativet holde mobilkameraet i ro, samtidig som brukeren kan utføre krappe bevegelser.

Startet med Gopro

De unge gründerne startet med en idé om å lage en stabilisator for Gopro-kameraer, og inntil nylig var planen å lage produktet både for både mobiltelefon og Gopro.

– Mobiltelefoner har blitt såpass bra og vi tror de vil erstatte action-kamera på sikt. For å opprettholde stor fart som et lite team, ble vi nødt til å ta et valg. Vi valgte å satse på smarttelefon.

 <p><b>FORNØYD:</b> Med Kickstarter-suksessen er Lars Flesland og resten av teamet klare for å komme i gang med produksjon.</p>

FORNØYD: Med Kickstarter-suksessen er Lars Flesland og resten av teamet klare for å komme i gang med produksjon.

– Med en mobil har man uendelige med muligheter som for eksempel «tracking- teknologi» og andre funksjoner. Og ikke minst, brukeropplevelsen blir mye bedre, spesielt med tanke på det som skjer etter at man har tatt opp filmen - når man skal redigere og dele den, sier Flesland.

Det var ikke bare lett for de fremadstormende gründerne å kvitte seg med ideen som startet det hele.

– Det var et tøft valg å «drepe babyen vår», og vi er alle Gopro-brukere, men vi tror at det var en god beslutning. Det ser vi på responsen vi har fått fra investorer, potensielle nye investorer og kundene våre, sier Flesland.

Populært produkt

Målet på 30.000 dollar ble satt fordi det er så mye de trenger for å komme i gang med produksjonen.

– Det koster å starte opp et selskap som leverer konsumer-elektronikk globalt, dette er ikke bare lanseringen av vårt første produkt, men også lanseringen av Flowmotion som selskap. Når man starter med lav-volum får man også dårligere marginer i starten, sier Flesland.

Tidligere har Flowmotion hentet investorkapital i form av aksje-crowdfunding ved Technoport-konferansen i Trondheim, fått støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge. I tillegg har de vunnet flere pitche-konkurranser.

Ifølge Flesland har de hetet inn litt over 3 millioner i finansiering totalt i tillegg til pengene de nå får gjennom Kickstarter. Til tross for den umiddelbare suksessen har selskapet planer om å hente mer penger eksternt.

– Vi planlegger å hente inn investorkapital for å vokse fortest mulig, i og med at vi går inn i et internasjonalt marked så er fart viktig og det trenger man penger til, sier han.

Drømmer om å produsere i Norge

Flowmotion ble startet av Didrik Dimmen, Eirik Dyseth, Julie Bauge og Lars Mangerud Flesland, men i dag er de 10 ansatte som jobber i selskapet.

Gründerne har alliert seg med en norsk produksjonspartner, men selve produksjonen av produktene skal foregå i Kina. Ved hjelp av robot-tekonologi håper de å kunne flytte produksjonen vestover etterhvert.

– Vi har en drøm om å flytte produksjonen til Norge, men sånn som det er nå så er ikke det mulig, sier Flesland.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå