Har forhåndssolgt «papirnettbrett» for 100 mill.

Nå har gründer Magnus Haug Wanberg og hans team vært i samtaler med ledende tech-investorer og toppsjiktet i de store teknologiselskapene i USA. Og Shifter har fått prøve det mye omtalte papirnettbrettet.


<p><b>STERK VEKST:</b> Teamet i reMarkable har vokst kraftig siden Shifter forrige gang besøkte hardware-startupen på Bislet.</p>

STERK VEKST: Teamet i reMarkable har vokst kraftig siden Shifter forrige gang besøkte hardware-startupen på Bislet.

Gründeren har jobbet med teknologien i snart fire år, men det er først etter lanseringen av selve produktet for et halvt år siden, han har fått stor oppmerksomhet. Først og fremst på grunn av et massivt forhåndssalg av nettbrettet som lover å gjenskape «papirfølelsen» digitalt.

Forhåndssalget tok av

Nyheten om det norske oppstartsselskapet som skulle ha klart det Amazon, Google og Samsung skal ha gitt opp, gikk så å si viralt i en rekke medier rundt i verden.

24 timer solgte reMarkable for halvannen million kroner. De siste månedene har det imidlertid vært stille fra selskapet – frem til nå. Nå viser det seg at det utrolige salget de første timene, ikke dabbet av, men nå har passert 100 millioner kroner.

– Vi fikk en kjemperespons da vi lanserte, og var utrolig fornøyd og overrasket over det. Men vi sa til oss selv veldig tidlig at vi må konsentrere oss om at produktet fungerer og at vi leverer på tid. Så siden november og frem til nå har vi vært laserfokusert på å gjøre produktet så godt som mulig, sier gründer Magnus Haug Wanberg.

 <p><b>GRÛNDER:</b> Magnus Haug Wanberg i reMarkable.</p>

GRÛNDER: Magnus Haug Wanberg i reMarkable.

DINE PENGER +: Les hele historien om reMarkable her

Til topps

Wanberg og deler av hans team er nettopp hjemme fra et besøk i flere sentrale tech-miljøer i USA, når Shifter besøker kontorene ved Bislett i Oslo. reMarkable har hatt samtaler med ledersjiktet i flere av de største amerikanske teknologiselskapene.

– Disse kontaktet oss da vi lanserte og har fortsatt å holde kontakten. Vi kan ikke si hvem det er, men det har vært spennende dialoger med folk på høyeste hold i Silicon Valley, sier han.

De har også fått innpass hos noen av de råeste investorene i California og blitt intervjuet av flere store medier og teknologinettsteder.

– Det er iallfall norsk rekord, og antagelig europeisk rekord, og det er vi veldig stolt av, sier Haug Wanberg.

Mottrend-devicen

Mye av suksessen skyldes at reMarkable altså skal ha fått til noe Amazon, Apple og Samsung skal ha gitt opp – lage et nettbrett som gjenskaper papirfølelsen, den digitale notatblokken.

Like viktig er det at produktet treffer godt på tidsånden, og «generasjon alltid online» sitt behov for å koble skikkelig av. Den digitale notatblokken til reMarkable beskrives som en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.

– Dere har jo lovet mye, har dere vært nervøse for ikke å levere?

– På den ene siden har vi lovet mye, på den andre siden er løftene basert på funksjonalitet vi har hatt på prototypen hele tiden. Så vi har egentlig vært forsiktig, og heller vært klare på at vi skal levere, sier Haug Wanberg.

Han understreker at selskapet hele tiden har brukt ekte prototyper i sin markedsføring, som på videoene som viser hvordan reMarkable fungerer.

– Det har ikke vært noe jukseklipping, fastslår gründeren.

Vår lille test

Under møtet med reMarkable får Shifter prøve ut den siste prototypen av papirnettbrettet. Denne teksten er ingen inngående test utført av eksperter som har prøvd ut alt av digitale tegne- og skrivebrett. Likevel: Det liten tvil om at dette ligner mer på papir enn alt annet vi tidligere har forsøkt å skrive på. Den lett rue overflaten av spesialplast og den raske responsen, kombinert med virkelig lyd av penn og blyant som skisser, virker overbevisende.

Gründeren påpeker at det er den syvende prototypen vi prøver ut, og at det er den niende versjonen som skal sendes ut til brukerne.

– Vi er veldig tydelig på dette når folk får teste denne prototypen, sier Haug Wanberg.

Diverse småbugs i softwaren skal fikses, og responsen boostes ytterligere.

 <p><b>FØR:</b> Teamet i reMarkable var ganske mye mindre i november enn det er nå. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark.</p>

FØR: Teamet i reMarkable var ganske mye mindre i november enn det er nå. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark.

Vekst og sprint

De siste månedene har reMarkable vokst raskt. Siden sist Shifter var innom kontorene ved Bislett har de ledige plassene fylt seg opp, og selskapet må snart flytte til nye lokaler. 40 til 50 mennesker i Norge, Taiwan, Kina og Japan har jobbet med produktet hver dag. Det har vært kontinuerlige sprinter, med stadige avgjørelser knyttet til design og teknologi.

– Hardware handler om å tvinge komponenter som i utgangspunktet ikke fungerer sammen til å fungere sammen. Det må fungere så bra som folk forventer, og nå gjenstår bare poleringen, sier Haug Wanberg.

reMarkable har engasjert en egen mann på bakken i Kina til å koordinere arbeidet med de kinesiske aktørene.

 <p><b>SJEFDESIGNER:</b> Mats Herding Solberg i reMarkable.</p>

SJEFDESIGNER: Mats Herding Solberg i reMarkable.

Papirdesign

Selskapet har tatt utgangspunkt i en bunke papir når de har utformet designet på nettbrettet.

– Det begynte med et kretskort og noen løse ledninger mellom det og skjermen. Det endelige produktet skal gjenskape det stille og rolige hvite arket. Det er uten blinkende led-lys og masse logoer, sier sjefdesigner Mats Herding Solberg.

Det skal være robust nok til å tåle den typen bruk man har med en notatblokk. Derfor er det ikke glass i enheten. Den er så tynn og liten at du kan ha den med deg i vesken – 10,3 tommers skjerm, 6,7 mm tykk og 350 gram – men fremdeles så den utfører de nødvendige arbeidsoppgavene.

Saken fortsetter under annonsen.

– Overflaten har en tekstur og friksjon som gjenskaper følelsen av å tegne på papir, sier Herding Solberg.

Pennen har ingen batterier, og enheten kan synkroniseres til enheter som er koblet til den resterende onlineverden. Det er også mulig å sende skisser på epost til andre.

– Trenger dere egentlig investorer når forhåndssalget har tatt av på denne måten?

– Vi må ikke umiddelbart ha inn nye investorer, men vi ser at vi har truffet et stort behov hos folk over hele verden. For å bli den ledende aktøren i verden innen vår kategori så er det interessant å snakke med investorer, VC-fond og andre teknologiselskaper for å potensielt skalere opp selskapet raskere enn vi har mulighet til på egen hånd, sier gründer Magnus Haug Vanberg.

Saken ble opprinnelig publisert på Shifter.no

Shifter er en nettavis for startups og innovasjon. Følg Shifter på Facebook og Twitter. Hør også podcast ved å søke på «Shifter» i iTunes eller den podcast-klienten du bruker.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå