Alle Haxi-sjåførene er frifunnet

Etter en politiaksjon ble flere Haxi-sjåfører bøtelagt og fratatt kjøreretten i Stavanger i fjor. Tre nektet å vedta boten, nå har de vunnet fram i retten.


<p><b>APP:</b> Haxi har en digital plattform som kobler sammen ledige sjåfører med folk som trenger skyss.</p>

APP: Haxi har en digital plattform som kobler sammen ledige sjåfører med folk som trenger skyss.

Taxiappen Haxi er under etterforskning av politiet i Rogaland, og som en ledd i etterforskningen reiste politimenn i sivil med sjåfører gjennom appen, og anmeldte dem senere for brudd for yrkestransportloven.

Nå har Stavanger tingrett frikjent sjåførene som tok saken for retten, med støtte fra

Haxi. 

Haxi-gründer Aleksander Soender er fornøyd med dommen.

– Haxi er en del av fremtidens transporttilbud i Norge, sier han til E24.

– Grundig vurdering

Advokaten for sjåføren, Torbjørn Kolsås Sognefest i advokatfirmaet Elden, bekrefter dommen for E24.

– Jeg tenker nå ganske enkelt at  når retten har tatt utgangspunkt i rett lovhjemmel, og gjort en grundig vurdering av denne knyttet mot faktum, så er konklusjonen riktig, sier Sognefest.

Politiadvokat Stian Eskeland i Rogaland politidistrikt har ikke mulighet til å kommentere saken på nåværende tidspunkt. Det er dermed ikke kjent om politiet vil anke saken.

Sjåførene var tiltalt for brudd på Yrkestransportloven paragraf 41. De skulle ha drevet persontransport med motorvogn mot vederlag på samme måte som en drosje, ved at tilbud om transport ble rettet til allmennheten på offentlig plass. 

Gjennom appen

 <p>Advokat Torbjørn Kolås Sognefest</p>

Advokat Torbjørn Kolås Sognefest

Det var i september og november i fjor de aktuelle sjåførene hadde meldt seg som tilgjengelig sjåfør gjennom Haxi-appen i Stavanger-området. Både retten, sjåførene og politiet har samme forklaring om hendelsesforløpet, blant annet at sjåførene tok betalt for turen.

Uenigheten har vært om hva som er et offentlig sted.

Retten falt på at loven ikke gjelder i disse tilfellene, men dommeren kritiserer likevel de tiltalte. Hun skriver at sjåfører som utfører persontransport mot vederlag uten løyve er med på å undergrave systemet med offentlig regulerte drosjeløyver, uavhengig om transportoppdraget skjer på tradisjonelt vis eller ved bruk av en mobilapplikasjon.

Likevel oppfyller ikke hendelsesforløpet det som skulle til for å føre til en dom.

Før saken ble ført for retten sa Eskeland at politiet mente at det ikke var forskjell på å benytte apper og mer tradisjonelle kommunikasjonsmetoder.

– Så vidt jeg vet har ikke piratvirksomhet hvor det er benyttet apper blitt behandlet i retten før. Sånn sett er denne saken annerledes, men politiet mener at det ikke endrer noe ved at det er straffbart i henhold til persontransportloven, sa han.

Norges Taxiforbund har tidligere omtalt Haxi som svart kjøring satt i system.

Åtte anmeldt

Det var totalt åtte Haxi-sjåfører som ble anmeldt for brudd på yrkestransportloven. De fikk bøter på 8.000 kroner og bruksforbud på bilen som ble brukt under kjøringen, i tre måneder.

Det har også kommet frem at flere av de anmeldte var taxisjåfører av yrke.

Haxi-gründer Aleksander Soender sa etter aksjonen at selskapet vil gi juridisk og økonomisk støtte slik at de kan prøve saken for retten, og anbefalte sjåførene å ikke si seg skyldig i brudd på yrkestransportloven.

Saken ble ført for retten i mandag i forrige uke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå