Taxiforbundet om Haxi-dom: – Piratkjøring er og forblir forbudt

Taxiforbundet er ikke fornøyd etter at tre Haxi-sjåfører ble frikjent av Høyesterett torsdag.


<p><b>FRYKTER FOR SIKKERHETEN:</b> Taxiforbundet har over lang tid tatt et oppgjør med pirattaxi-virksomhet, og mener nå myndighetene må inn i bildet med ny lov.</p>

FRYKTER FOR SIKKERHETEN: Taxiforbundet har over lang tid tatt et oppgjør med pirattaxi-virksomhet, og mener nå myndighetene må inn i bildet med ny lov.

Torsdag ble det kjent at Høyesterett forkaster anken av lagmannsrettens Haxi-dom, som frikjente tre sjåfører for pirattaxi-virksomhet.

Kort oppsummert konkluderer Høyesterett med at bestilling via app ikke regnes som «offentlig plass», som i lovens forstand er et fysisk sted. Dermed er ikke virksomheten ulovlig, og politiet kan ikke lenger bøtelegge Haxi-sjåfører.

Mens Haxi-gründer Aleksander Soenders jublet og erklærte at de ville saksøke politiet for bøtelegging uten hjemmel, er tonen en annen hos Taxiforbundet.

– Loven må bli mer presis

– Dette var ikke en stor overraskelse, og betyr at myndighetene må gjøre om loven slik at den blir mer presis. Loven ble jo laget før disse appene kom, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, til E24.

Han er sikker på at saken hadde vært en annen om politiet valgte å bruke et annet punkt i loven.

 <p>Leder i Taxiforbundet, Øystein Trevland.</p>

Leder i Taxiforbundet, Øystein Trevland.

– Hadde de anmeldt sjåførene etter punkt 1, som gjelder å drive persontransport mot vederlag, så hadde de tatt dem. Nå får vi bare fortsette med å jobbe med dette politisk,  sier Trevland overbevist.

I en pressemelding skriver Taxiforbundet at de mener dommen ikke påvirker det de beskriver som et viktig prinsipp i yrkestransportloven: Den som driver persontransport mot vederlag må ha drosjeløyve og kjøreseddel.

Bekymret for kundens sikkerhet

– Piratvirksomhet er og forblir forbudt, sier Trevland.

Fremtidige piratsaker må derfor straffesanksjoneres med grunnlag i lovens hovedregel som stiller krav om løyve for å drive persontransport mot vederlag, mener Taxiforbundet.

– Ulovlig persontransport er et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot velferdsstaten. Det er myndighetenes ansvar å stoppe slik virksomhet. Alle former for ulovlig persontransport gjør oss alvorlig bekymret for kundenes sikkerhet. Vi forutsetter at politiet og andre offentlige myndigheter er seg sitt ansvar bevisst og gjør det som er nødvendig for å løse dette, sier Trevland.

Haxi-sjef Aleksander Soenders sier at lovgivningen er fullstendig klar på hva som er taxi og hva som er privattaxi.

– Haxi faller ikke inn under kategoriene, så det blir en anelse tungnemt av næringen når de etter dommen kaller dette pirattaxi, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå