Her er Facebooks offisielle tall i Norge

For første gang noensinne legger Facebook selv fram hvor mange brukere de har i Norge.

<p><b>NYE TALL:</b> Facebooks norgesansvarlig Petter Høie har i intervju med Kampanje offentliggjort nettstedets offisielle tall. Hver måned er 2,8 millioner nordmenn innom Facebook. 2,2 av dem via mobil.<br/></p>

NYE TALL: Facebooks norgesansvarlig Petter Høie har i intervju med Kampanje offentliggjort nettstedets offisielle tall. Hver måned er 2,8 millioner nordmenn innom Facebook. 2,2 av dem via mobil.

Verdens største sosiale medium opplyser selv at det er totalt 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag.

Det skriver nettsiden til Kampanje.

Av de 2,2 millionene er hele 1,7 millioner av dem innom Facebook på mobilen hver dag.

Sett over en måned (30 dager) så er totaltallene oppe i 2,8 millioner månedlige brukere, hvorav 2,2 millioner på mobil. 

LES OGSÅ: LinkedIn vokser enormt i Norge

Facebook har tidligere nektet å gå ut med sine offisielle brukertall.

Analyseselskap som TNS Gallup, som jevnlig publiserer en liste over Norges mest brukte nettsider, har riktignok anslått Facebooks månedlige og daglige dekning her til lands.

Frir til annonsørene

<p><b>ANNONSER:</b> Mark Zuckerberg og Facebook ønsker seg større annonseinntekter. Offentliggjøringen av brukertallene i Norge skal være et ledd i dette. <br/></p>

ANNONSER: Mark Zuckerberg og Facebook ønsker seg større annonseinntekter. Offentliggjøringen av brukertallene i Norge skal være et ledd i dette. 

Grunnen til at Facebook nå snur og selv vil gi ut taller et ønske om større transparens, opplyser ansvarlig for Facebook i Norge, Petter Høie, ifølge Kampanje.

Ikke minst overfor potensielle annonsører.

Facebook ønsker imidlertid ikke å gå ut med andre tall, som hvor lenger hver bruker er inne på siden.

LES OGSÅ: Facebook-sjefen tjente 22,4 mrd. på én dag

- Vi ønsker å være mer transparente i markedet, og selvsagt å underlette for de som jobber innenfor markedsføring med brukertall, slik at de faktisk kan se hvilken størrelse vi opererer med i markedet. Det er en del av policyen vår at vi ønsker å ha en mer transparent tilnærming til markedet, sier Høie til Kampanjes nettside.

Mindre enn TNS Gallups tall

Tallene Facebook nå selv opplyser er litt mindre enn tidligere anslått brukermasse hos analyseselskaper, som for eksempel TNS Gallup.

LES OGSÅ: Slik bestemmer Facebook hvilket innhold du får se

I andre kvartal fant Facebook selv at 63 prosent av norske nettbrukere over 15 år er innom siden deres daglig.

Det tilsvarer omtrent 2,4 millioner nordmenn over 15 år. TNS Gallup har imidlertid ifølge Kampanjes artikkel anslått at tre millioner nordmenn over 15 år er innom månedlig.

- Ja, det er jo mange som har spekulert eller har gjort tredjepartsmålinger over tid, men dette er tall vi står for og håper skal være med på å bygge en tillit i markedet på den faktiske brukermassen som vi når der ute, sier Høie til Kampanje.

LES OGSÅ: Facebook kjøper teknologi for stemmeaktivering

Vil ta fra TV-selskapene

Som E24 har skrevet tidligere så ønsker Facebook å starte med reklamevideoer på veggen din.

Å spise av annonse-kaken som TV-selskapene har dominert blir stadig viktigere for de sosiale mediene. Ifølge Bloomberg skal nyvinningen komme allerede om få måneder.

LES OGSÅ: Facebook kjøper teknologi for stemmeaktivering

Annonsering med levende bilder på nett er ventet å stige fra 2,93 milliarder dollar til 4,14 milliarder dollar i 2013 (cirka 24,6 milliarder norske kroner). Det vil allikevel utgjøre kun 2,4 prosent av det totale annonsemarkedet for levende bilder.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå