Mer tog-bredbånd for Ice

NSB fornyer avtalen de har med mobilselskapet Ice som gir togpassasjerene internett på turen.


<p><b>PÅ NETT:</b> NSB har inngått en ny avtale med Ice for å få mobilt bredbånd togene sine. Her er et Flirt-tog (Type 74/75) avbildet på Drammen stasjon.</p>

PÅ NETT: NSB har inngått en ny avtale med Ice for å få mobilt bredbånd togene sine. Her er et Flirt-tog (Type 74/75) avbildet på Drammen stasjon.

Mobilselskapet Ice har siden 2011 bidratt til å gi norske togpassasjerer internettilgang ombord sammen med konkurrentene Telenor og Telia. Nå har togselskapet fått fornyet kontrakten i nye to år, med en opsjon som kan forlenge kontrakten i ytterligere to år til.

– Vi er stolte av at viktige, nasjonale samferdsels- og samfunnsaktører velger ice.net, blant annet på grunn av vår ledende geografiske dekningsgrad på mobilt bredbånd. For kort tid siden valgte politiet ice.net som leverandør, og nå altså NSB. For NSB skal vi sikre reisende god mulighet til å benytte datakommunikasjon om bord på togene, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i ice.net i en pressemelding.

Ice opplyser ikke hva avtalen er verdt.

Pressetalsmann Håkon Myhre i NSB Persontog opplyser til E24 at NSB fortsatt har avtaler med Telia og Telenor for mobildekning på togene, og at de fortsetter avtalene med alle tre operatørene.

Systemet ombord på togene er koblet mot alle de tre mobilnettene og skifter mellom disse avhengig av dekningen på stedet for å levere trådløst internett ombord.

Ice er alene i Norge om tilby mobilt bredbånd med 4G over den lave 450-frekvensen, som er en frekvens som gir spesielt god geografisk dekning per basestasjon. I områder med større kapasitetsbehov benyttes det også høyere 4G-frekvenser (800-, 900-og 1.800-MHz) på linje med det Telenor og Telia også bruker.

I tillegg til å gi passasjerene internettilgang bruker NSB mobilforbindelsen til å kommunisere med togene sine, blant annet for å gi data til informasjonssystemet ombord, vite nøyaktig GPS-posisjon på hvert enkelttog, få data om antall av- og påstigninger, samt kommunisere med togenes tekniske systemer.

– NSBs mange region- og lokaltog dekker mange av de viktigste ferdselsårene i Norge. Her er vi også til stede med vårt mobilt bredbåndsnett. Derfor er vi valgt som leverandør, sier Eivind Helgaker.

Nye repeatere

Noe av problemet med mobildekning på tog er at metallskroget i togvognene ofte fungerer som et skjold mot mobilsignaler. Dette sammen med manglende eller svak mobildekning i en del tunneler og andre strekninger gjør at mobildekningen kan hoppe inn og ut for passasjerene ombord, i hvert fall hvis man er avhengig av en stabil dataforbindelse.

Dette har man blant annet løst ved å installere såkalte repeatere ombord i togene, som tar inn mobilsignalene fra utsiden, forsterker dem og sender dem videre inn i togsettene. I tillegg arbeider mobilselskapene og jernbaneetatene med å forbedre dekningen langs sporet gjennom flere prosjekter.

– Alle våre Flirt-tog har også fått nye repeatere (med 4G, journ.anm.) som forsterker mobilsignalet ombord, sier Håkon Myhre i NSB.

Myhre opplyser at det nå er Jernbanedirektoratet som koordinerer dekningsarbeidet langs sporet, inkludert utbyggingen i tunneler. Jernbanedirektoratet ble til i forbindelse med jernbanereformen, som blant annet delte Jernbaneverket opp i et direktorat og Bane Nor.

Bane Nor eies av staten alene og har ansvar for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom, ifølge Samferdselsdepartementet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå