Netflix forventer å passere 100 millioner abonnenter denne uken - men aksjekursen faller

Netflix-aksjen er ned over fem prosent de siste to dagene.


<p><b>VEKSTEN HAR BREMSET:</b> Netflix øker ikke lenger antallet abonnenter så fort som de tror og ønsker.</p>

VEKSTEN HAR BREMSET: Netflix øker ikke lenger antallet abonnenter så fort som de tror og ønsker.

Mandag presenterte Netflix kvartalstall for første kvartal. 

Strømme-gigantens resultat endte på 178,2 millioner dollar, noe som er 150,5 millioner bedre enn første kvartal i fjor. 

Overskuddet var i stor grad drevet av lavere utgifter, men også selskapets inntekter økte med 35 prosent, til 2,64 milliarder dollar.

Én av hovedårsakene til det økte overskuddet er utsettelsen av House og Cards sesong 5, som ble utsatt til andre kvartal, og dermed forventer Netflix langt større kostnader frem mot sommeren.

Resultatet er ifølge Netflix selv ventet å falle til 66 millioner dollar, i andre kvartal.

100 millioner abonnenter, men

Netflix kunne også informere om at de forventer å bikke 100 millioner betalende abonnenter i løpet av inneværende uke.

Til tross for dette faller Netflix-aksjen for andre dag på rad, og det er nettopp abonnementstallene som får skylden.

 <p><b>ØKER INTERNASJONALT:</b> Slik har antallet Netflix-abonnenter utviklet seg siden starten av 2014. I løpet av perioden har det kommet 20 millioner flere utenlandske abonnenter enn amerikanske.</p> <p>Tallene er oppgitt i tusen.</p>

ØKER INTERNASJONALT: Slik har antallet Netflix-abonnenter utviklet seg siden starten av 2014. I løpet av perioden har det kommet 20 millioner flere utenlandske abonnenter enn amerikanske.

Tallene er oppgitt i tusen.

Onsdag falt aksjen 2,54 prosent til 139,760 dollar per aksje, dette er en nedgang på nesten syv dollar siden børsåpning tirsdag.

Årsaken til dette er at både analytikere, og Netflix egen guiding, på forhånd hadde ventet at Netflix ved utgangen av første kvartal skulle ha enda flere abonnenter.

Kanskje var det også derfor Netflix i et brev til sine aksjonærer uttalte at abonnementsvekst ikke lenger er den beste måten å måle selskapets fremgang på. Derimot ble det oppfordret til å se på inntektsvekst og globale driftsmarginer.

Trenden er uansett klar, i første kvartal i fjor økte Netflix antallet abonnenter i USA med 2,23 millioner - i år «bare» 1,42 millioner, og internasjonalt økte antallet med 3,53 millioner, noe som er cirka én million færre enn i samme periode i fjor.

Det blir naturlig nok vanskeligere å skaffe nye abonnenter jo flere man får, men Netflix innrømmer selv at de har utfordringer på det internasjonale markedet.

– Vi har en oppskrift i Latin-Amerika, Europa og Nord-Amerika, uttalte Netflix-sjef, Reed Hastings i et videointervju i forbindelse med resultatfremleggelsen.

– Men i Asia, Midtøsten og Afrika har vi fortsatt mye jobb å gjøre, uttalte han.

Konkurrerer mot søvn

I USA opplever Netflix stadig større konkurranse fra blant andre Hulu og Youtube, og internasjonalt er det flere som kaster seg inn i kampen om strømmekundene.

I tillegg går Amazon stadig tøffere til verks. Selskapet har satset på blant annet egenproduserte serier som «The Man in the High Castle» og «The Grand Tour», sistnevnte ledet av det tidligere Top Gear trekløveret. Nylig sikret de seg rettigheter til å sende torsdagskampene i NFL neste sesong.

Men det er ikke Amazon som er Netflix største konkurrent ifølge dem selv.

Under en telefonkonferanse denne uken uttalte Hastings ifølge The Wall Street Journal, at menneskers behov for søvn er en minst like stor konkurrent for Netflix som Amazon og HBO.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå