Nettet tar over julehandelen

Mens kjøpesentrene melder om tam omsetning, tar julehandelen av på nettet.

Fredag informerer Virke, tidligere Handelens og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH), om at julehandelen er i ferd med å dabbe av - i det en drøy uke gjenstår til julaften.

Riktignok var vi i fjor en dag nærmere julaften i slutten av uke 49 enn vi er i år, men denne uken var omsetningen 2,2 prosent lavere enn i samme uke i fjor.

Tallene omfatter omsetningen på 170 av landets kjøpesentra, det vil si langt de fleste. Dessuten øker gjerne kjøpesentrenes andel av detaljhandelen i desember.

Omfatter ikke nettet

Virkes statistikk inkluderer imidlertid ikke netthandelen. Og på nettet er aktiviteten i ferd med å ta av.

- Det vi ser er helt motsatt. Antallet pakkeforsendelser har økt 20 prosent sammenlignet med i fjor, og vi tror dette i stor grad skyldes netthandel, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Haug i Posten Norge AS, som er den største av flere aktører på det norske pakkepostmarkedet.

- Opinion gjorde en undersøkelse for oss i forkant av årets julehandel der 52 prosent av de spurte svarte at de ville kjøpe minst én julegave på nett i år. Samme tall for to år siden var 30 prosent. Det virker som om folk er tryggere på å handle på nett enn før, sier hun.

PS3 og kjøkkenmaskiner

Administrerende direktør Anton Hagberg hos Komplett.no sier selskapet opplever en vekst på 10-15 prosent i år, og han kan gi noen hint om hva som blir å finne under manges juletrær i år.

- Playstation3 er noe av det vi har solgt desidert mest av, i tillegg til gaming-PC’er og nettbrett. Tillegg selger vi overraskende mange av varmepumper og kjøkkenmaskiner, sier han.

Norge er fremdeles det landet nordmenn handler mest fra, opplyser Posten Norge. Deretter kommer England og USA, men asiatiske land, ikke minst Kina blir også stadig mer populært. Denne strømmen av varer fra utlandet fanges heller ikke opp i statistikken.

- Mest mat

Informasjonssjef Øystein Ingdahl i Virke påpeker imidlertid at det er dagligvarer som utgjør størstedelen av julehandelen.

- Det store store volumet handles ikke over nett, for dagligvarer utgjør den største andelen av julehandelen – det er der vi bruker mest i desember, faktisk over 40 prosent av omsetningen, sier han.

LES OGSÅ:

Svakeste fremtidstro blant norske forbrukere siden 2008

Frykter konkurser etter julenedtur

Ekspertenes rentedom: Ny krise på vei

På forsiden nå