Silicon Valley-guruens råd til norske IT-bedrifter: - Kom dere på et fly!

Serieentreprenør og «venture kapitalist» Jon Medved har et soleklart råd til norske IT-gründere: «Get your butt over to the US».

<p><b>GIR NORDMENN RÅD:</b> Den amerikansk-israelske IT-investoren Jon Medved (til venstre) er i Norge for å gi den norske bransjen råd om hvordan man lykkes i Silicon Valley. Her får han en omvisning på innovasjons hub-en Mesh av Anders Hordvei Mjåset (til høyre), sammen med Oslos nærings- og kulturbyråd Hallstein Braaten Bjercke (V) og USAs ambassadør til Norge, Barry B. White.<br/></p>

GIR NORDMENN RÅD: Den amerikansk-israelske IT-investoren Jon Medved (til venstre) er i Norge for å gi den norske bransjen råd om hvordan man lykkes i Silicon Valley. Her får han en omvisning på innovasjons hub-en Mesh av Anders Hordvei Mjåset (til høyre), sammen med Oslos nærings- og kulturbyråd Hallstein Braaten Bjercke (V) og USAs ambassadør til Norge, Barry B. White.

Den amerikansk-israelske investoren er i Norge for å holde innlegg under IKT Norges NEO-konferanse i Oslo i morgen.

Fra talerstolen skal han gi den norske IT-bransjen tips om hvordan israelerne har fått det til, og hvordan man får gode ideer til å slå ut i blomst globalt.

Med sine tjue år med erfaring fra verdens to ledene land innen IT-utvikling - USA og Israel - ramser han opp følgende råd til den norsk bransjen:

* Tenk globalt

* Skaff deg utenlandsk finansiering

* Skaff deg nettverk i USA

- Dream Big

- Når man er fra små land som Israel og Norge må man tenke stort. De lokale markedene er ikke store nok, så man må ut. 

Ifølge tall fra IKT Norge har norsk programvare en omsetning på cirka 33 milliarder kroner. Av dette er eksportandelen cirka 20 prosent, vel 7 milliarder kroner.

- Drøm stort, oppfordrer Medved, etter å ha møtt et knippe representanter for norsk IT-bransje under en uformell lunsj på innovasjonshuset Mesh i Oslo sentrum tidligere i dag.

- Skal du tenke globalt må du komme deg på et fly. Don't be lazy. Dra over til USA og kom i snakk med folk. Du trenger strategiske partnere som kan gi deg tilgang til større markeder enn Norge. Disse partnere finner du ikke her, men ute. I USA, i Storbritannia, i Israel, sier Medved, som for tiden er administrerende direktør i OurCrowd, en ny crowdfunding-organisasjon som går ut på å samle ulike investorer i en pool.

- Det er ikke slik at pengene kommer dalende fra himmelen. Du må jobbe hardt. Møt folk, overbevis dem, få dem på din side - så kan du dra nytte av deres nettverk og kunnskaper, er hans råd til norske IT-selskaper. 

- Kutt byråkrati, flytt til Delaware

Han ber de med tro på egen idé om å trykke opp visittkort og bestille billett til San Francisco.

- Det er over et bord med øl, kaffe eller litt fin vin at samarbeid skapes og avtaler spikres. Å skape arenaer hvor folk møtes er ikke «feel good», det er essensielt for entreprenørskap, mener han.

Han har også noen råd som  norske myndigheter kanskje ikke jubler over rent umiddelbart, men som han alikevel trekker fram som suksesskriterier:

- Etabler firmaer i Delaware. Du trenger ikke ha folk der en gang. Behold gjerne hovedvekten av funksjoner i hjemlandet, men av juridiske og praktiske årsaker vil dere finne det mye enklere å tiltrekke amerikanske investorer om dere er etablert i USA - enn om dere utelukkende er et norsk firma.

- Gjør det enkelt for amerikanerne

To nordmenn som har lykkes i  Silicon Valley sier seg enig i Medveds analyse.

Bjørn Rustberggaard er blant gründerne bak Wevideo, som på rekordtid har håvet inn 20 mill. dollar i investeringsmidler.

Lasse Andresen er medgründer hos open source-tuilbyderne ForgeRock, som har hentet over 50 millioner dollar fra investorer, og har selveste Sun-gründer Scott McNealy i styret og på listen over investorer.

- Skal du hente kapital i USA må gjøre det lett for amerikanerne, sier Andresen. 

(...saken fortsetter under bildet)

<p><b>MED GRUNN TIL Å SMILE:</b> Bjørn Rustberggaard (til venstre) er blant gründerne av Wevideo, mens Lasse Andresen var med og startet opp ForgeRock. Begge selskapene har blitt en hit hos amerikanske investorer i Silicon Valley.<br/></p>

MED GRUNN TIL Å SMILE: Bjørn Rustberggaard (til venstre) er blant gründerne av Wevideo, mens Lasse Andresen var med og startet opp ForgeRock. Begge selskapene har blitt en hit hos amerikanske investorer i Silicon Valley.

- Alt som er på andre siden av jordkloden er et «turn off». Å få amerikanere til å investere i et AS når ledelsen er i Oslo, er vanskelig. Du må ha tilstedeværelse i USA. Aller helst en utadvendt administrerende direktør som er der borte og kan åpne dører.

- Sørg også for at IP-avtaler og lisensiering er overført, og ikke bare hjemmehørende i Oslo. Alt slikt må være avklart før du kommer over for å søke investorer, skyter Rustberggaard inn.

- For å sette det på spsissen. Amerikanere er kjempevillige til å ta risiko, men de er også paranoide. Advokatarbeid koster ti ganger mer enn i Norge, og er veldig omstendelig.

Trekkfugler

- Men er nøkkelen til norsk IT-suksess virkelig å flytte ut av landet?

- Nei. Behold de store tingene i Norge, men skal du lokke amerikanske investorer er trygghetsfaktoren deres viktig, og forskjellen på å gå mot Nasdaq kontra Oslo Børs er to forskjellige verdener sett fra deres side, sier Lasse Andresen - som påpeker at det å holde utvikling, ingeniører og hovedbolk av virksomheten i Norge ofte har mange fordeler.

- Man ønsker jo trekkfugler, ikke teknologiutvandring. Lojalitetsfaktoren for ansatte i Norge vil være mye større enn i Silicon valley, hvor presset på talent er enormt og du har Google og Microsoft å konkurerer i mot. Lojaliteten der borte varer ofte bare fra morgen til lunsj.

De to beskriver sine egne suksesshitstorier som hardt arbeid, og litt flaks.

- Det er et norsk miljø der borte allerede, understreker Rustberggaard.

- Man slipper å gjøre seg alle erfaringene på nytt. Gode, men gratis, råd er lette å få.

De to norske suksessgründerne har også et ekstra råd som Medved ikke trakk fram:

- Skaff deg noen fyrtårnkunder før du tar spranget. Kan du vise til kunder som allerede har betalt noe for produktet ditt, så blir det lettere å imponere investorene der borte, sier Rustberggaard.

- Har du en god ide og er litt frempå kan du få til mye, mener Lasse Andresen.

- Det er tross alt en liten verden. 

På forsiden nå