Analytiker: Snapchat kan bli en sterkere konkurrent for Facebook

Nye tjenester kan gjøre Snap til en sterkere konkurrent for Zuckerbergs IT-gigant.


<p>PÅ BØRSEN: Her henger et Snapchat-skilt utenfor New York Stock Exchange like før morselskapet ble børsnotert.</p>

PÅ BØRSEN: Her henger et Snapchat-skilt utenfor New York Stock Exchange like før morselskapet ble børsnotert.

Facebook har en innført flere nye tjenester som tilsynelatende er like de som allerede fins hos Snapchat.

– Snapchat har innovert ved å legge til tjenester som Bitmoji, stedstjenester og muligheten til å lage egne innlegg for en gruppe venner, sier James Cakmak, analytiker ved Monness, Crespi, Hardt, til Marketwatch.

- Ikke undervurder

Han legger til at disse endringene kan se små ut, men at de gir nye muligheter for annonsering, som gjør Snap sterkere i konkurransen mot andre sosiale medier.

– Vi trodde aldri vi skulle si dette, men ikke undervurder Bitmoji, sier Camak, som vurderer Snap-aksjen til «kjøp».

Bitmoji er en slags tegneseriefigur, eller en personlig datafigur, som du kan redigere til å ligne på deg. Den kan også vise forskjellige ansiktsuttrykk.

At Facebook har tro på den populære billeddelingstjenesten ble kjent allerede i 2013, da Facebook ha tilbudt Snapchat-gründerne 3 milliarder dollar, eller 25 milliarder kroner, for rettighetene til appen.

Børsnoteringen

Snap, morselskapet til Snapchat, ble børsnotert på Wall Street i mars, og tidligere i mai la de frem sitt første kvartalsresultat etter børsnoteringen.

Selskapet hadde en omsetning som var lavere enn det analytikerne forventet. De omsatte for 149,6 millioner dollar, mot 157,98 som var forventet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå