Sony tar opp kampen mot iTunes

Sonys Music Unlimited skal lanseres i 16 land før nyttår. Men hvordan Sony skal tilby musikk forbrukerne allerede har kjøpt på iTunes, er fortsatt en utfordring.

STORE AMBISJONER: Sony-sjef Kazuo Hirai snakker om den nye musikktjenesten under en konferanse i januar.
STORE AMBISJONER: Sony-sjef Kazuo Hirai snakker om den nye musikktjenesten under en konferanse i januar.

Syv år etter at Apple startet med nedlastbar musikk, trapper Sonys Music Unlimited opp kampen.

Musikktjenesten er allerede lansert i land som England og Irland, men planen er å slippe den i 16 nye land før utgang av 2012, deriblant Japan.

Den skybaserte musikktjenesten tilbyr 15 millioner sanger.

Spørsmålet er om Sony er for sent ut til å minske gapet til Apples iTunes - som har syv års forsprang i det elektroniske musikkmarkedet.

Satt på spissen vil problemet være å finne lyttere som ikke allerede har kjøpt sangene på iTunes, skriver Bloomberg.

Kan føre til endringer

Analytiker Takashi Watanabe i Goldman Sachs tror at Sony kan slå seg opp i det elektroniske musikkmarkedet, og dermed legge press på Apples iTunes.

Dette på tross av at hovedkonkurrenten har tilbudt nedlastbar musikk siden 2005.

LES OGSÅ: - Konkurrentene klarer ikke henge med Apple

Han tror et sterkere Sony-nærvær kan føre til endringer i iTunes gebyrstruktur, der målet vil være å bringe høyere marginer til innholdsleverandørene, deriblant Sony.

- En nøkkelfaktor

Musikktjenesten er en del av Sonys strategi fra 2009 om å forene programvaren og maskinvare til «ett Sony». Planen var at forbrukere skulle bli mer fristet til å kjøpe Sonys maskinvare, gjennom gode programvarer og attraktive tjenester.

LES OGSÅ: - Sony kvitter seg med 10.000 jobber

- Mangel på samarbeid mellom avdelingene har sannsynligvis ført til en forsinkelse i tilbudene Sony har på nett. De prøver nå å forandre det, sier Watanabe i Goldman Sachs til Bloomberg.

Han tror at Sony, ved å for eksempel tilby mobiltelefoner som kan laste ned Sony-produkter gratis, kan nærme seg strategien.

- Musikktilbudet kan være en nøkkelfaktor i opplivningen av Sony, sier han.

iTunes tilbyr 20 millioner sanger. Sony vil heller ikke få et større bibliotek enn Spotify, som har 16 millioner sanger.

Sony hadde i fjor 4,2 prosent av smartphonemarkedet.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå