Syv år etter at Apple startet med nedlastbar musikk, trapper Sonys Music Unlimited opp kampen.

Musikktjenesten er allerede lansert i land som England og Irland, men planen er å slippe den i 16 nye land før utgang av 2012, deriblant Japan.

Den skybaserte musikktjenesten tilbyr 15 millioner sanger.

Spørsmålet er om Sony er for sent ut til å minske gapet til Apples iTunes - som har syv års forsprang i det elektroniske musikkmarkedet.

Satt på spissen vil problemet være å finne lyttere som ikke allerede har kjøpt sangene på iTunes, skriver Bloomberg.

Kan føre til endringer

Analytiker Takashi Watanabe i Goldman Sachs tror at Sony kan slå seg opp i det elektroniske musikkmarkedet, og dermed legge press på Apples iTunes.

Dette på tross av at hovedkonkurrenten har tilbudt nedlastbar musikk siden 2005.

LES OGSÅ: - Konkurrentene klarer ikke henge med Apple

Han tror et sterkere Sony-nærvær kan føre til endringer i iTunes gebyrstruktur, der målet vil være å bringe høyere marginer til innholdsleverandørene, deriblant Sony.

- En nøkkelfaktor

Musikktjenesten er en del av Sonys strategi fra 2009 om å forene programvaren og maskinvare til «ett Sony». Planen var at forbrukere skulle bli mer fristet til å kjøpe Sonys maskinvare, gjennom gode programvarer og attraktive tjenester.

LES OGSÅ: - Sony kvitter seg med 10.000 jobber

- Mangel på samarbeid mellom avdelingene har sannsynligvis ført til en forsinkelse i tilbudene Sony har på nett. De prøver nå å forandre det, sier Watanabe i Goldman Sachs til Bloomberg.

Han tror at Sony, ved å for eksempel tilby mobiltelefoner som kan laste ned Sony-produkter gratis, kan nærme seg strategien.

- Musikktilbudet kan være en nøkkelfaktor i opplivningen av Sony, sier han.

iTunes tilbyr 20 millioner sanger. Sony vil heller ikke få et større bibliotek enn Spotify, som har 16 millioner sanger.

Sony hadde i fjor 4,2 prosent av smartphonemarkedet.

LES OGSÅ: