WSJ: Spotify vurderer å avlyse pengefesten på Wall Street

– Det virker korttenkt og risikabelt, sier konsulenttopp.


<p>SJEFEN: Ryktene om børsnotering for Spotify skyter fart igjen. Her er toppsjefen Daniel Ek.</p>

SJEFEN: Ryktene om børsnotering for Spotify skyter fart igjen. Her er toppsjefen Daniel Ek.

Musikkstrømmetjenesten Spotify gjør seg klar for børsnotering senere i år,  men de vil muligens ikke gjøre det til den store inntektsfesten Wall Street er vant til, skriver Wall Street Journal.

Det svenske selskapet, som sist ble verdsatt til 8,5 milliarder dollar, 73 milliarder kroner, vurderer å ikke utstede nye aksjer for salg i børsnoteringen. Dette pleier mange selskaper å gjøre i forbindelse med en børsnotering for å få inn frisk kapital.

Ingen meglerhus

Spotify planlegger ifølge kilder å heller bare notere aksjene sine, slik at de kan handles fritt på børsen.
Dermed trenger de heller ikke hyre inn meglerhus for å selge nye aksjer i selskapet. Børsnoteringen blir dermed en noe enklere affære, selv om søknadsprosessen er den samme.

Spotify har et mål om å bli verdsatt til 10 milliarder dollar når de noteres, ifølge kildene til WSJ.

– Vi har ingen kommentar, skriver Fredrik Westin i Spotifys kommunikasjonsavdeling, i en e-post til E24.

– Vil de ikke ha penger?

– Det virker korttenkt og risikabelt, sier Barrett Daniels, administrerende direktør ved Nexstestep Advisory Services, ifølge TechCrunch, og legger til:

– Vil de ikke ha penger?

En av årsakene til at det overrasker at Spotify vurdere denne måten å børsnoteres på er gjeld.

I mars 2016 bekreftet selskapet at de har en gjeld på mer enn 8 milliarder kroner, og de har, på tross av enorm medlemsmasse, ikke blitt en økonomisk suksess ennå.

Noe av grunnen ligger ifølge TechCrunch i at rundt 70 prosent av selskapets inntekter går til musikkbransjen.

Ny avtale

I februar skrev svenske medier at Spotify ville skyve på børsnoteringen på grunn av gjeld og manglende inntekter. Men den ferske avtalen med plateselskapet Universal satt fart i børsnoteringspraten igjen.

Spotify er den største aktøren på strømmemarkedet, men 40 millioner betalende brukere i september 2016, og om man legger til dem som ikke betaler er antall brukere 100 millioner.

Til sammenligning hadde konkurrenten Tidal 4,2 millioner betalende brukere, og Apple Music 17 millioner betalende kunder på samme tidspunkt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå