Store norske nettsteder får mobilstryk: Fra neste uke kan de bli straffet av Google

En rekke store norske nettsteder kan bli dumpet nedover på Googles søkemotor om kort tid. Årsaken er at de ikke er mobilvennlige nok.

<p><b>AVSLØRT</b>: Netlifes undersøkelse viser mobilsidene hos DNB, Forsvaret og Komplett.no, ikke møter Googles krav til å være mobilvennlige. Hvis ikke nettsidene endres, kan Google komme til å straffe dem.<b><br/></b></p>

AVSLØRT: Netlifes undersøkelse viser mobilsidene hos DNB, Forsvaret og Komplett.no, ikke møter Googles krav til å være mobilvennlige. Hvis ikke nettsidene endres, kan Google komme til å straffe dem.

Den 21. april gjennomfører Google den største endringen de har gjort i søkemotoren sin på mange år: Selskapet skjerper kriteriene for å bli rangert høyt på selskapets søkemotor.

Nå må man ha en såkalt mobilvennlig side for at Google skal gi tommelen opp. Selskapet har en egen tjeneste der man kan teste om en nettside vurderes som mobilvennlig eller ikke. I tillegg har selskapet allerede startet med å merke nettsider som «mobilvennlig».

IT-selskapet Netlife Research gjennomfører hvert kvartal det de kaller «teknosjekken» på en rekke, utvalgte norske nettsteder. Nå har selskapet sett spesielt på hvor mobilvennlige nettstedene er, både fordi halvparten av all nettbruk skjer på mobilen, og fordi Google nå kommer med nye krav.

Blant nettstedene som ikke møter mobilkravene finner vi DNB, Forsvaret og nettbutikkene Komplett og MPX.

Les svarene fra DNB, Forsvaret og Komplett Group lenger ned i saken!

Også Handelsbanken, Bergen og Bærum kommune, Politiet, Jernbaneverket, Norsk Hydro og Yara kommer dårlig ut i undersøkelsen.

Store norske nettsteder kan rammes

<p><b>SKJERPER KRAVENE:</b> Google er nå i ferd med å gjennomføre den største endringen i søkemotoren sin på lang tid. Nettsteder som ikke er tilpasset mobiler må dermed skjerpe seg for å nå opp hos søkemotoren. Bildet er fra Googles hovedkontor i Mountainview i California.<br/></p>

SKJERPER KRAVENE: Google er nå i ferd med å gjennomføre den største endringen i søkemotoren sin på lang tid. Nettsteder som ikke er tilpasset mobiler må dermed skjerpe seg for å nå opp hos søkemotoren. Bildet er fra Googles hovedkontor i Mountainview i California.

Netlifes undersøkelse viser at 28 prosent av de norske nettstedene de har undersøkt, ikke møter Googles krav til å være mobilvennlige.

Det kan for eksempel bety at teksten er for liten, at linkene er vanskelige å treffe på en mobilskjerm eller at innhold ikke dukker opp.

Hvis ikke nettsidene endres, kan Google komme til å straffe dem på rangeringen fra og med neste uke. Det betyr at mobilvennlige sider løftes oppover på rangeringen når du søker etter noe fra en mobil, mens sider som ikke er tilpasset vil bli skjøvet nedover.

– Det er alvorlig – og fortjent. Investeringer i søkemotoroptimalisering og annet for å bli synlige i Google-søk vil tape mye av sin verdi. Flere nettsteder, som for eksempel nettbutikker, vil i tillegg mest sannsynlig gå glipp av inntekter, sier markedssjef og gründer Jostein Magnussen i Netlife Research.

Må tilpasse seg skjermen du bruker

Rådgiver Audun Rundberg i Netlife Research forklarer at det er flere kriterier Google vurderer for hver nettside når mobilsøkene nå skal rangeres etter hvor mobilvennlige de er.

– For Google handler det mye om designet, for eksempel om innholdet på nettsiden tilpasser seg skjermstørrelsen du bruker, om knappene blir store nok og om linkene er langt nok fra hverandre til at du treffer riktig når du trykker på skjermen.

Han sier at det foreløpig er vanskelig å si hvor langt ned på Googles søkeresultater man blir sendt med den nye ordningen.

– Google har hatt en slags åpenhetsperiode siden i fjor, der man har kunnet gå inn å sjekke for å få beskjed om man vil få et problem når de endrer søkekriteriene.

Han viser også til at utviklingen har gått i riktig retning for norske nettsteder, ifølge deres egne undersøkelser:

– Utviklingen er positiv. Ved vår første måling tilbake til 2. kvartal i 2014 var 27 nettsteder ikke mobiltilpassede. For 1. kvartal 2015 er tilsvarende tall bare 17. Ved første måling var 29 nettsteder klienttilpassede mot 27 nå. Responsive var på 24 mot 36 i dag. Dette betyr at brukerne blir tatt på alvor både når det gjelder mobilitet og teknologi, sier Rundberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

<p><b>DOBBEL STRYK:</b> Både DNB og Kompletts nettsider får stryk i Googles test for om nettsteder er mobilvennlige. Fra 21. april vil Google la denne testen påvirke hvor høyt nettsteder rangerer når du gjør søk fra en mobiltelefon.<br/></p>

DOBBEL STRYK: Både DNB og Kompletts nettsider får stryk i Googles test for om nettsteder er mobilvennlige. Fra 21. april vil Google la denne testen påvirke hvor høyt nettsteder rangerer når du gjør søk fra en mobiltelefon.

– Man bør ha gode argumenter for ikke å gjøre det

Rundberg forklarer at det er to måter å tilnærme seg det å lage nettsider som fungerer på en smarttelefon. Den ene kalles responsiv design, og betyr at du har én nettside som skaleres etter hvor stor skjerm du bruker. Den andre tilnærmingen er å lage en egen mobilside. Sistnevnte kan imidlertid føre til at du ikke har det samme innholdet på mobilsiden sin som på hovedsiden.

– Hvis du har et bra innhold på nettsiden din, som brukerne har nytte av og som derfor løfter deg på Googles lister, er det ingen grunn til at innholdet skal være annerledes avhengig av om du bruker en mobil eller en stor skjerm.

Rundberg forklarer at de anbefaler alle sine kunder å velge en responsiv design hvis man skal oppgradere nettsidene.

– Det er i utgangspunktet vår anbefaling (...) og man bør ha gode argumenter for å ikke gjøre det, sier han.

Det er imidlertid flere aktører som vegrer seg for å velge en responsiv design:

– Siden responsiv design kom har enkelte mediehus og andre med mye designhistorikk på nettsidene sine vært tilbøyelige til å beholde egne løsninger (to nettsider, journ.anm.). Det har noe å gjøre med inntjeningsmodellene til selskapene, for eksempel hvis de må bytte annonseformater for å få til en responsiv design, er det noe som krever mye arbeid, sier Rundberg.

Både Dagbladet og DNB er alle eksempler på nettsteder som har flere nettsider (for eksempel touch.db.no og m.db.no for nettbrett og mobil, henholdsvis). Dagbladet får grønt lys av Google, mens DNB altså får stryk.

– DNBs problemstilling er ganske klassisk. De har laget en spesialversjon for mobil og det krever hele tiden at man sørger for at brukerne blir videresendt til riktig versjon av nettsiden avhengig av hvilken enhet man bruker. Feilen kan være enkel å fikse, men det viser at man må følge med på hva Google gjør, sier Rundberg.

– Jobber kontinuerlig

Hos DNB tilbyr de kundene en egen mobilside i tillegg til en egen app for å gi tilgang til bankens nettjenester. Banken er sparsommelig med detaljene når E24 spør om de er kjent med endringene som Google nå innfører:

– Vi jobber kontinuerlig med våre sider for å gjøre dem enkle og lett tilgjengelige, og har mye av det mest sentrale innholdet allerede mobiltilpasset. I tillegg har vi DNBs mobilbank gjennom vår app, for både nettbrett og mobil, som de fleste kunder bruker når de skal ha tilgang til nettbanken mobilt, sier informasjonsdirektør Even Westerveld til E24.

Komplett lover nye nettsider

– Dette har vi vært veldig klar over og jobber på spreng for å løse det, forteller kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes hos Komplett Group, som eier både Komplett.no og MPX.no.

Begge har fått stryk av Netlife i testen av Googles mobilkriterier.

Tollnes forklarer at kravene sier at det skal være en sammenheng for brukerne mellom de ulike flatene man bruker nettstedet på, altså at nettstedet skal kunne brukes likt uavhengig om man er på en mobil, et nettbrett eller en vanlig PC. I tillegg må nettstedet kunne huske deg hvis du bytter fra én dings til en annen.

– Er det endringene hos Google som har trigget dere til å sette i gang dette arbeidet?

– Nei, dette har vi holdt på med en stund. Det er likevel en stor og omfattende jobb som må gjøres, sier Tollnes og legger til at de nye sidene skal rulles ut snarlig.

Kraftig trafikkvekst hos Forsvaret

Hos Forsvaret er de også klar over Googles endring, og jobber hardt med å løse søkemotorproblematikken:

– Vi er definitivt klar over dette, sier Tom Ovind, sjef for Forsvarets mediesenter, til E24.

Han forteller at Forsvaret lanserte nye nettsider for kort tid siden og at disse er mobiltilpasset. Årsaken til at nettstedet ikke får godkjent-stempel er at det er sider inne på nettstedet til Forsvaret som ennå ikke holder mål. Der er innholdet for bredt for en mobilskjerm og linkene ligger for tett, slik at det er vanskelig å trykke på riktig link.

– Vi jobber nå med å justere de sidene som ikke er på plass ennå, sier Ovind og legger til at han regner med at det meste er i orden innen 21. april.

Ovind forteller at Forsvaret har merket en enorm økning trafikken på nett de siste årene: Fra 2010 til i fjor har antallet besøk i uken økt fra 6.000-7.000 til rundt 70.000 i uken. Etter at de nye nettsidene ble lansert har bruken økt enda mer.

– Omtrent halvparten av besøkene vi får nå kommer fra mobil, sier Ovind.

Google har ikke besvart E24s henvendelse innen saken ble publisert.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå