– Det har vært et dekningshull

Telia og Jernbane-Norge lover nytt dekningsløft.


<p><b>KLARE FOR TUR:</b> Teknologidirektør Jon Christian Hillestad (t.v.) og administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge (i midten), tok torsdag toget med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) for å snakke om mobildekningen langs toglinjene. I bakgrunnen er pressesjef i NSB, Håkon Myhre.</p>

KLARE FOR TUR: Teknologidirektør Jon Christian Hillestad (t.v.) og administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge (i midten), tok torsdag toget med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) for å snakke om mobildekningen langs toglinjene. I bakgrunnen er pressesjef i NSB, Håkon Myhre.

OSLO S/SKI (E24): Torsdag troppet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opp på plattform 18 for å ta toget til Ski med Telia Norge-sjef Abraham Foss og representanter fra Jernbaneverket og NSB.

De skulle nemlig snakke om mobildekningen på norske tog, nærmere bestemt det såkalte InterCity-triangelet. Dette er toglinjene gjennom Oslo fra Skien i vest, Lillehammer i nord og Halden i sør. På denne strekningen foregår drøyt åtte av ti togreiser i Norge, som i fjor lå på 65,6 millioner reisende.

Mobildekningen langs både InterCity og andre strekninger har lenge vært en frustrasjon for norske togpassasjerer, og gjentatte ganger har det kommet lovnader om forbedringer fra både offentlige og private aktører. I mars i fjor annonserte Telenor, NSB og Jernbaneverket et samarbeid om å bedre dekningen i årene fremover.

Torsdag kunne Telia fortelle at de setter opp 10 nye «siter» (mobilmaster) langs togstrekningen fra Oslo til svenskegrensen i 2016, slik at det blir kontinuerlig dekning hele veien.

I tillegg er man i gang med tre nye master nordover, forteller teknologidirektør Jon Christian Hillestad til E24.

– I dag har vi dekket rundt 90 prosent av Østfoldbanen, men å mangle god dekning på 10 prosent er ikke godt nok. Det retter vi på nå, sa Hillestad under presentasjonen.

Selv om det ikke er snakk om revolusjon over natten, er teleoperatøren klar på at passasjerene vil merke en betydelig forbedring på InterCity-strekningene i månedene fremover.

– Vi har brukt store summer de siste par årene på å bygge ut mobilnettet vårt, som ifølge mange målinger nå er det raskeste i Norge, men det holder ikke. Det har vært et dekningshull når det kommer til jernbanen, sa Telia Norge-sjef Abraham Foss.

Han forklarte at selskapet allerede har et samarbeid med veimyndighetene for å dekke norske tunneler.

– Nå er tiden kommet for å ta for seg jernbanen, sa Foss videre.

Trenger NSBs hjelp

Selv om det er mobildekningen langs en toglinje er det ofte ikke nok for å få mobilfart når man sitter inne i toget.

Moderne tog er nemlig effektive støyskjermer for mobilsignaler, både på grunn av alt metallet i karosseriet, men også på grunn av vindusrutene som ofte har varmereflekterende tråder i seg.

Pressesjef Håkon Myhre i NSB fortalte at selskapet er i gang med å utstyre togflåten med såkalte repeatere, signalforsterkere som henter mobilsignalet fra utsiden og videresender det til passasjerene på innsiden av toget.

– Vi gjør alt vi kan for å bedre opplevelsen for våre passasjerer, men vi kommer ikke unna at vi kjører rundt med metallbokser på hjul som stenger mye av mobilsignalene ute, sa Myhre.

På spørsmål om når NSB vil ha på plass signalforsterkere på alle sine tog, ville ikke NSB-representanten gi et spesifikt svar.

– Dette avhenger av når vi får på plass leverandør, men vi trenger ikke tre år på å utstyre 80 tog med dette, sa han, og henviste til at det er de 80 Flirt-togene, som er NSBs nyeste tog, som vil få utstyret først.

 <p><b>ET DEKNINGSPUSLESPILL:</b> Pressesjef i NSB, Håkon Myhre (fra venstre), administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, tele- og signaldirektør i Jernbaneverket, Sverre Kjenne, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, dro torsdag på togtur for å snakke om mobildekningen langs sporet. Mens mange av journalistene hadde med papirblokk, hadde statsråden iPad'en under armen.</p>

ET DEKNINGSPUSLESPILL: Pressesjef i NSB, Håkon Myhre (fra venstre), administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, tele- og signaldirektør i Jernbaneverket, Sverre Kjenne, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, dro torsdag på togtur for å snakke om mobildekningen langs sporet. Mens mange av journalistene hadde med papirblokk, hadde statsråden iPad'en under armen.

Signaler i mørket

Dekningen langs norske toglinjer er et trepartsamarbeid, der også Jernebaneverket er med.

De sørger nemlig for at det også er dekning inne i togtunnelene.

Signal- og teledirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket kunne fortelle at innen utgangen av året vil de siste tunnelene på strekningen fra Oslo til Halden (til svenskegrensen) bli dekket med mobildekning.

– Da har vi dekning på ni tunneler mot Sverige og knappe 20 tunneler på strekningen mellom Lillehammer og Skien, forteller Kjenne til E24.

Dermed vil hele det såkalte Intercity-triangelet ha full mobildekning i alle tunnelene innen utgangen av året.

– I dag er jeg en glad jernbanemann, sa Kjenne etter at Telia-sjefen og samferdselsministeren hadde sagt sitt.

– Samarbeidet går bedre

– Men vi får til relativt mye for relativt lite penger når det gjelder dekningen, forklarer Kjenne til E24, og peker på at mye handler om å koordinere de forskjellige aktørene, slik at man kan samordne seg når én skal inn å gjøre et arbeid i et område.

– Det går mye bedre nå enn før, sa Kjenne i Jernbaneverket om dekningsutbyggingen, med referanse til Solvik-Olsen og hans forgjengere.

Han forteller til E24 at Jernbaneverket stiller den infrastrukturen de har på jernbanenettets eget mobilnett, kalt GSM-R, til disposisjon til mobiloperatørene. Dermed får de tilgang til master og annen infrastruktur slik at de kan sette opp sine egne basestasjoner så lett som mulig.

Samferdselsministeren selv var strålende fornøyd da han kom spaserende utover togperrongen på Oslo torsdag formiddag. Etter å ha gått ombord startet han med å fortelle om sitt engasjement for å få orden på mobildekningen for norske togpendlere og -passasjerer:

– Vi har reist mye rundt og snakket med folk som jobber i og bruker jernbanen. Det folk sier er det viktigste er at togene går i rute. Men det nest viktigste for dem er at man kan gjøre noe nyttig på toget, og da er mobildekning kritisk. Man må ha en god internettforbindelse for å gjøre toget til et attraktivt alternativ der man kan få gjort noe mens man er på reise, sa Solvik-Olsen.

Han påpekte at dekning på tog er langt mer komplisert enn andre steder, blant annet på grunn av tunneler, men særlig på grunn av at metallene i togsettene stenger og begrenser mobilsignalene fra utsiden.

– Her er NSB, Jernbaneverket og operatørene nødt til å samarbeide, og det samarbeidet begynner å fungere langt bedre nå, sa Solvik-Olsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå