Omfattende problemer med Telenor-nettet fredag

Mobilnettet som huser vel tre millioner Telenor-kunder har hatt omfattende problemer fredag. Klokken 16.00 fredag ettermiddag et nettet oppe igjen.

TRØBBEL: Telenor Norge melder på egen Facebook-side at derese telefonkunder har trøbbel.
TRØBBEL: Telenor Norge melder på egen Facebook-side at derese telefonkunder har trøbbel.

Oppdatering 16.00: Telenor-nettet er oppe igjen, ifølge Telenor.

- Nå har jeg en gledelig nyhet. Telenors mobilnett fungerer nå som normalt, slik at  det går å bruke både tale sms og data, sier Anders Krokan, pressemann i Telenor, til E24.

- Vi har jobbet på spreng i perioden vi har hatt her, og gjennomført tiltak som viser seg å fungere. Men når det gjelder selve hovedårsaken til feilen, må vi komme tilbake til.

«Vi mottar tilbakemeldinger om at det oppleves problemer med anrop på mobil. Vi kjenner ikke omfanget, men vit at vi er på saken», varslet Telenor på sine Facebook-sider fredag formiddag.

I 12-tiden ble meldingen oppdatert til å omfatte problemer med SMS-sending. Klokken 13.10 opplyste Telenor til E24 at enkelte også har problemer med mobildata, men omfanget er uklart.

Millioner kan være rammet

Telenor-kunder over hele landet rapporterer om ringeproblemer. Til sammen har Telenor ikke mindre enn 3.163.000 norske mobilkunder.

Den totale utbredelsen er ukjent. I en oppdatering klokken 14:30 opplyser Telenor at rundt en tredjedel av kundene opplever problemer med å tale i mobilnettet – altså rundt en million.

Fasttelefon skal ikke være rammet.

Flere kunder har meldt om trøbbel også med nettbanken, men dette har ikke Telenor kunnet bekrefte overfor E24.

E24-redaksjonen har selv mobilabonnement fra Telenor, og har slitt med utgående anrop fredag formiddag.

Kobles direkte til mobilsvar

Vi måtte ty til Facetime for å komme gjennom til Telenor Norges informasjonssjef Anders Krokan – fordi det var umulig å komme gjennom via mobilnettet.

Krokan bekreftet at ringeproblemene ikke bare gjelder Telenor-kunder som ringer hverandre, men også utgående samtaler til andre mobilnett.

– De kan oppleve at de ikke kommer gjennom eller kobles direkte til mobilsvar, sier Krokan til E24.

I 13.10-tiden opplyser Telenor-pressekontakt Anders Line til E24 at problemet er mer omfattende enn det som opprinnelig ble meldt:

– SMS er også berørt av feilen, og enkelte opplever problemer med oppkobling via mobildata, sier Line.

Mange kunder klager

Line sier Telenor ikke har oversikt over om Bank ID på mobil også er rammet. Flere Telenor-kunder har meldt om nettbank-krøll fredag.

Mobilproblemene har vist seg mer omfattende enn først kommunisert. Telenor meldte først at det kun skulle dreie seg om anrop som ikke gikk igjennom, før det altså ble utvidet til SMS og data.

På Facebook uttrykker flere Telenor-kunder sin frustrasjon.

«Nå må dere få fikset dette ASAP. Får ikke jobbet = tapte penger!» skriver en.

«Vi er i året 2016, men blir satt tilbake til 1916», kommenterer en annen.

«Kanskje Netcom er tingen», undrer en tredje.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå