Anneli ga seg som Uber-sjåfør av frykt for politiet

Anneli ble stoppet av politiet i høst. Hun håper en dag å kunne sette seg bak rattet igjen, og kjøre Uber-kunder uten å frykte for at det vil få rettslige konsekvenser.


<p><b>SLUTTET:</b> Anneli (26) sluttet å kjøre Uber av frykt for politiet, hun håper nå at politikerne får på plass reguleringer så hun han begynne igjen.</p>

SLUTTET: Anneli (26) sluttet å kjøre Uber av frykt for politiet, hun håper nå at politikerne får på plass reguleringer så hun han begynne igjen.

– Jeg håper det, men jeg kan ikke ha frykten av forfølgelse fra politi og myndigheter hengende over meg, sier 26-åringen, som ikke ønsker at E24 skal bruke hennes etternavn.

Onsdag kveld hadde Uber invitert til en samling for sine sjåfører på Saga Kino i Oslo, for å snakke om hva det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget hadde kommet frem til, og hvordan dette vil påvirke Uber i fremtiden.

Forrige mandag uke leverte utvalget sin rapport til finansminister Siv Jensen (Frp), der de konkluderte med at løyveordningen burde oppheves, i tråd med OECD, Konkurransetilsynet og Forbrukerrådets anbefalinger.

Slik er det imidlertid ikke ennå.

I midten av januar gikk Uber på et sviende nederlag i Oslo tingrett, der en av deres sjåfører ble dømt til å betale 285.854 kroner for å ha drevet «piratdrosjevirksomhet».

Inntil videre må folk som bedriver persontransport ha løyvde for å kunne gjøre det.

Tør ikke kjøre lenger

En av dem som tidligere kjørte for Uber er 26 år gamle Anneli.

Hun begynte å kjøre i begynnelsen av august i fjor, men Uber-eventyret ble satt på vent da hun ble stoppet av politiet i slutten av september.

Nå håper hun at politikerne gjør Uber lovlig – slik at hun igjen kan sette seg bak rattet og drive med persontransport.

– Akkurat nå føler jeg det handler veldig mye om politikk, sier hun.

Anneli sier hun startet som sjåfør etter å ha blitt nødt til å slutte i sin tidligere jobb av helsemessige årsaker. Etter å ha jobbet ti år i hotell- og restaurantnæringen sa kroppen stopp. Nå driver hun for seg selv, og hevder at inntekten hun fikk fra Uber var det som gjorde det mulig for henne å komme i gang.

– Uber ga meg det økonomiske momentumet jeg trengte for å komme i gang, sier Anneli.

– Uten Uber hadde jeg sannsynligvis gått på Nav – det å være 26 år å falle ut i uføretrygd er ingen god løsning, sier hun.

Anneli forteller at det for henne ville vært en fallitterklæring å gå på uføretrygd i så ung alder og at hun fryktet å falle utenfor samfunnet.

– Da jeg begynte å kjøre følte jeg at jeg meg til nytte for samfunnet igjen, det var helt fantastisk, sier hun.

Vil ha reguleringer

I Delingsøkonomiutvalgets rapport foreslås det blant annet å oppheve løyveplikten, oppheve plikten å være knyttet til en sentral og at maksprisregulering kuttes.

I tillegg foreslår de å revidere forskjellsbehandlingen i avgifter for personbiler som også skal brukes yrkesmessig, noe taxibransjen har trukket frem tidligere.

– Vi stiller oss positive til mange ting som utvalget kom med, og vi mener at transportnæringen er et av stedene der delingsøkonomien har veldig mye for seg, sier Uber-sjef Carl Edvard Endresen til E24.

– Nå håper vi politikerne vil handle raskt her, politiske prosesser tar tid, men nå må man sette i gang noe. Man fått så mange konklusjoner: konkurransetilsynet, forbrukerrådet ekspertutvalget til regjeringen, nesten alle de største norske avisene på lederplass og 150.000 brukere i Oslo viser at dette er noe vi har behov for i byen, og derfor må man få en klarhet i det nå, sier han.

Endresen trekker frem at det er et problem at sjåførene mangler forutsigbarhet og at det er viktig at det kommer klarhet i form av et regelverk.

 – Vi ønsker å bli regulert, Uber skal ikke være noen cowboy-virksomhet. Folk skal betale skatt, og tjenesten skal være trygt og bra, men vi trenger et rammeverk rundt det som sikrer konkurranse på like vilkår, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå