BI-forsker om Ubers fremtid: – Modellen har kommet for å bli

Førsteamanuensis Espen Andersen tror norske politikere utsetter problemet ved å ikke gjøre endringer for at delingsøkonomien skal gå bedre overens med lovene.


<p>TROR PÅ ENDRING: Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.</p>

TROR PÅ ENDRING: Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

– De må uansett endre disse reglene. Dette kommer i flere bransjer. Det man gjør i dag er å forby ting, vi burde heller lage regler som gjør det lett, trygt og greit å være lovlydig, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Han har drevet forskning innen områdene teknologi, strategi, ledelse og digitalisering. Og han tror Ubers måte å drive forretning er kommet for å bli.

– De som har hatt løyver til å drive drosjesentraler har hatt privilegier, og det er ikke overraskende at de klager når de kan miste dem. Det var også slik plateselskapene klaget da folk begynte å strømme musikk, sier Andersen til E24.

Løyvetrøbbel

Ubers sjef i Norge, Carl Edvard Endresen, har vært tydelig på at det trengs en regelendring i Norge for at selskapet skal kunne fortsette.

Og nå kan den avgjørelsen komme.

European Free Trade Associations (EFTA) overvåkningsorgan (ESA), mener blant annet at Norges drosjeregulering er i strid med EØS-regelverket. ESA mener blant annet at behovsprøvingen og plikten for løyvehaver til å være tilknyttet en drosjesentral ikke er i tråd med retten til fri etablering. 

Svarfristen for Norge i denne saken er onsdag 21. juni, og etter dette svaret skal ESA vurdere om Norge lever opp til EØS-forpliktelsene sine, eller om saken skal føres for Efta-domstolen.

Norges Taxiforbund, som har vært i møter med Samferdselsdepartementet om ESA-svaret, tror ikke kravet om løyve for å drive drosjevirksomhet i Norge vil bli endret, og at Uber fortsatt vil være ulovlig, ifølge en pressemelding.

 Uber tror at svaret norske myndigheter kan være avgjørende for deres virksomhet.

 <p>VIL FORTSETTE: Carl Endresen, leder for Uber i Norge, mener at ESA-avgjørelsen er svært viktig for dem.</p>

VIL FORTSETTE: Carl Endresen, leder for Uber i Norge, mener at ESA-avgjørelsen er svært viktig for dem.

Endringer

Andersen tror det er mye i det norske regelverket som må endres for å gjøre prisene bedre for både forbruker og sjåfør.

– Loven i dag sier at du må ha en løyve for å drive et taxiselskap, og det er konkurranseregulerende, slik at det ikke blir for mange taxiselskaper. Problemet for forbrukerne er at det har blitt veldig dyrt, forklarer Andersen.

– Uber er billigere, primært fordi at de trekker inn biler som allerede er i trafikken, sjåførene bruker sin egen privatbil. Det er klart at Uber er mer fremtidsrettet enn taxibransjen vi har nå, årsaken er at de tar bedre hånd om kapasiteten, utdyper Andersen.

I flere land har også Uber havnet midt i arbeidslivsdebatten på grunn av ansettelsesforhold.

– Skatte- og sykelønnsreglene vi har er heller ikke tilpasset fremtiden. Skatteetaten må gjøre det like lett å betale skatt som det er å registrere seg som Uber-sjåfør. Og så må vi få på plass sykeforsikringsregler, som for eksempel sier at om du har kjørt over et visst antall timer

Sverige og Danmark

I mai i fjor kom meldingen om at Uber la ned sin Pop-tjeneste i Sverige. Avgjørelsen kom etter gjentatte dommer som slo fast at sjåførene knyttet til tjenesten hadde drevet pirattaxivirksomhet.

Uber driver fortsatt flere andre tjenester hos våre naboer i øst.

I mai i år fortalte Uber at de la ned i Danmark, men med en mulig åpning for å fortsette en gang i fremtiden.

Talsmann Kristian Agerbo sa under en pressekonferanse at nedleggelsen var en beskjed til politikerne om at de ikke kunne leve med den danske lovgivningen, ifølge Politiken.

– Uber har hatt stor suksess i USA, der drosjetjenestene er forferdelig dårlig. Det er den ikke her, men det er for dyrt. Mye av overskuddet går til dem som har taxiselskapene, og det er ikke tydelig hva de egentlig tilfører av verdi. Finner man en smidigere måte å gjøre dette på, der mindre penger går til dem som ikke kjører, så er det bra, tenker jeg, sier Andersen.

Delingsøkonomiutvalget, som la frem sin utredning i februar, har anbefalt å endre det norske regelverket som regulerer drosjenæringen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå