Statoil Statoil-sjef Helge Lund møter fredag Russlands president Vladimir Putin for å diskutere Sjtokman-feltets framtid. Møtet har utløst spekulasjoner om at Statoil kan være på vei ut av Sjtokman-prosjektet.

Men assisterende direktør Arild Moe ved Fridtjof Nansen institutt sier til NTB at dersom et selskap skal forlate prosjektet, er det ikke sikkert det blir Statoil.

Franske Total er også partner i Sjtokman-prosjektet.

– Total har partnerskap også i utbyggingen av et anlegg for flytende naturgass (LNG) på Jamal-halvøya i russisk Arktis. Dette prosjektet konkurrerer i en viss forstand med Sjtokman-prosjektet. Det kan ha skapt usikkerhet for Total, selv om selskapet sier det vil være med på utbyggingen av begge prosjektene. Om et selskap er på vei ut av Sjtokman, er det ikke åpenbart for meg at det er Statoil, sier Moe.

Shell inn?

Ifølge nyhetsbyrået Reuters kan Shell være på vei inn som ny partner i Sjtokman-gassfeltet i Barentshavet, men Gazprom vil fortsatt ha en eierandel på 51 prosent, opplyser en kilde som sitter tett på konsortiet.

Det var Gazprom som tidligere denne uka opplyste at et selskap kan komme til å trekke seg ut av Sjtokman.

Statoil eier 24 prosent og Total de resterende 25 prosentene av gassfeltet nordøst for Murmansk. Feltet er et av de største i verden.

Statoil ut

Ifølge den russiske avisa Kommersant fredag kan møtet mellom Lund og Putin ende med at Statoil forlater utbyggingen i kjølvannet av lange og vanskelige samtaler rundt investering, timeplan og konfigurering. Avisen skriver videre at en mulig ny Sjtokman-struktur kommer til å bli diskutert på møtet der også Gazproms toppledelse skal delta.

Statoil vil verken bekrefte eller avkrefte opplysningene i Kommersant.

– Det er naturlig at vi har jevnlige møter med russiske myndigheter og Gazprom, men vi kommenterer ikke når og hvor, sier informasjonssjef Bård Glad Pedersen til Aftenposten.

Organiseringen

Arild Moe sier til NTB at endrede markedsbetingelser har gjort lønnsomheten ved Sjtokman-utbyggingen mindre enn den lå an til for fire -fem år siden.

– Både Total og Statoil har vært klare på at skatteregimet må gjøres mer gunstig. Det er viktig, men ikke tilstrekkelig for å gjøre prosjektet lønnsomt. Kostnadene må ned og selve organiseringen av hele prosjektet er derfor viktig, sier Moe.

Les også: