«Det hvite gullet» kan gjøre Bolivia rikt

Behovet for bedre batterier har doblet prisen på litiumkarbonat det siste året. Stoffet som omtales som det nye gullet, kan gjøre underverker for ett av verdens fattigste land.


<p><b>RESSURSRIKT OMRÅDE:</b> Uyuni-saltsjøen i Bolivia inneholder verdens største kjente reserver av litium.</p>

RESSURSRIKT OMRÅDE: Uyuni-saltsjøen i Bolivia inneholder verdens største kjente reserver av litium.

Den enorme appetitten på nye elektroniske duppeditter, smarttelefoner, bærbare PC-er og elbiler har skrudd prisen på litium i været.

Prisen på stoffet har doblet seg det siste året.

Og det vil Bolivia, et lite land og lutfattig land i Sør-Amerika, utnytte. 

75 prosent av verdens litiumreserver finnes i området der Bolivia, Chile og Argentina møtes. Litiumkarbonat er den viktigste bestanddelen i litiumion-batterier, som er både lettere og bedre til å holde på ladingen enn vanlige batterier.

Vil bli verdensledende

De tre landene omtales ofte som «litiumtrekanten». Chile produserer 45.000 tonn av det verdifulle stoffet hvert år, og er verdens største eksportør av litiumkarbonat. Men nå har nabolandet Bolivia planer om å kapre førsteplassen.

Landet har som mål å starte fullskala industriproduksjon av litiumkarbonat innen 2020. Det første skrittet ble tatt i 2016, da Bolivia produserte 20 tonn av stoffet, hvorav 15 tonn ble eksportert til Kina. Målet er imidlertid å produsere langt mer, hele 60.000 tonn i året.

Bolivia har omtrent halvparten av verdens kjente litiumreserver. Ifølge US Geological Survey rommer området Salar de Uyuni alene ni millioner tonn litium, noe som er en fjerdedel av de kjente reservene i verden.

Det skal benyttes til å sikre Bolivia nødvendige inntekter i tiden fremover.

– Vil vil utvikle en enorm litiumindustri, og har allerede gjort 800 millioner dollar tilgjengelig, sier president Evo Morales til det tyske nyhetsbyrået DPA.

Litiumets Saudi-Arabia

Morales vil ikke nøye seg med å produsere og eksportere litiumkarbonat, men ser også for seg både batteri- og elbilproduksjon i Bolivia.

Det vil i så fall kunne bidra til å få ned arbeidsledigheten i landet, der anslagsvis 38 prosent av befolkningen lever under fattigdomsgrensen.

Prisen på et tonn litiumkarbonat er nå 13.000 dollar, eller like over 100.000 kroner. Dermed har eksperter omtalt Bolivia som «Litiumets Saudi-Arabia», med referanse til den enorme oljeforekomsten på Den arabiske halvøy.

Litiumkarbonat utvinnes fra store saltsjøer. Under det øverste saltlaget pumper man oppløsningen over i opp til 40 kvadratkilometer store bassenger. Herfra fordamper vannet, slik at man kan bearbeide det «nye gullet».

Venter sterk etterspørsel

Global produksjon av litium må trolig dobles i løpet av det neste tiåret for å møte etterspørselen, noe som vil være en sjeldent rask økning for en gruveprodusert råvare, skriver analysebyrået Wood Mackenzie.

For å produsere ett batteri til Tesla Model S kreves det 63 kilo litiumkarbonat. Det tilsvarer mengden man trenger for å produsere 10.000 mobiltelefoner.

Den tidligere Tesla-ingeniøren David Deak, sier til Financial Times at litiumproduksjonen må opp fra et gjennomsnitt på 182.000 tonn i året, til 3,1 millioner tonn om 20 år for å kunne produsere nok batterier til alle verdens elbiler.

Bolivias litium anses imidlertid for å være mindre ren enn Chiles og Argentinas på grunn av store magnesium-forekomster i området.

Også Australia og Kina investerer i utvinning av det verdifulle metallet. Litium finnes dessuten i Portugal, Brasil, USA og Zimbabwe.

Investeringsbanken Goldman Sachs regner med at det vil være behov for 470.000 tonn litiumkarbonat hvert år innen åtte år, ifølge The Guardian.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå