Kværner skal slepe og installere betongplattform i Canada

Det norske oljeservicekonsernet har sikret seg mer arbeid på den andre siden av Atlanterhavet.

Illustrasjon av det kommende West White Rose-feltet som skal kobles på oljefeltet White Rose og det flytende produksjonsskipet SeaRose (i bakgrunnen).
Illustrasjon av det kommende West White Rose-feltet som skal kobles på oljefeltet White Rose og det flytende produksjonsskipet SeaRose (i bakgrunnen).

Det kanadiske oljeselskapet Husky Energy har tildelt Kværner kontrakten med å prosjektere og gjennomføre de marine operasjonene og installasjonen av betongplattformen på White Rose-feltet i Atlanterhavet på kanadisk sokkel.

Betongplattformen som står fast på havbunnen er hovedkomponenten i utbyggingsprosjektet West White Rose, som er en satellitt til det eksisterende White Rose-feltet.

I dag består feltet av et flytende produksjonsskip (FPSO) med tilhørende installasjoner. Sammen med Suncor Energy og Nalcor skal Husky Energy utvide feltet med en brønnhodeplattform på betongben.

Når slepet kommer frem til lokasjonen på Grand Banks i Nordvest-Atlanteren vil Kværner ha ansvaret for å installere betongunderstellet på havbunnen, opplyser Kværner.

– Kværner var også en av hovedkontraktørene for levering av det flytende produksjonsskipet SeaRose til Huskys White Rose felt. Vi er stolte av at Husky igjen har valgt Kværner for et avgjørende prosjekt, sier Kværner-sjef Jan Arve Haugan i en uttalelse og fortsetter:

– Krevende marine operasjoner er en av Kværners sentrale ekspertiser, og vi har tidligere gjennomført slike prosjekter rundt om i verden. Vi vil fortsette å styrke og videreutvikle vårt tilbud på dette området.

 <p><b>FÅR NY KONTRAKT:</b> Konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner.</p>

FÅR NY KONTRAKT: Konsernsjef Jan Arve Haugan i Kværner.

Jakter kontrakter

Kværner ønsker ikke å kommentere kontraktsverdien offentlig. Ettersom kontrakten ikke er annonsert via en børsmelding er det ikke snakk om en kontrakt i milliardklassen, men det er snakk om et beløp på over hundre millioner kroner.

For Kværner er kontrakten nok et lys i oljebrems-tunnelen. Selv om selskapet blant annet har vunnet en rekke viktige kontrakter på Johan Sverdrup-utbyggingen til Statoil, har ledelsen vært åpne på at de trenger nye ordrer for å fylle på fremover.

Under fremleggelsen av resultatene for andre kvartal i sommer uttalte konsernsjef Jan Arve Haugan at man venter avklaringer på flere viktige anbud i løpet av høsten i år og utover i 2018. I tillegg til å forsøke å kapre kontrakter på kommende feltutbygginger som Johan Castberg, arbeider Kværner også med å vinne kontrakter innen andre segmenter som fjerning av installasjoner (decommissioning), marine operasjoner som denne kontrakten med Husky, ombygginger og nye konsepter som ubemannede brønnhodeplattformer.

Produksjonsskipet Sea Rose FPSO på White Rose-feltet offshore Canada
Produksjonsskipet Sea Rose FPSO på White Rose-feltet offshore Canada

Tung betongerfaring

Slepeoperasjonen og installasjonen av plattformen er planlagt vil våren 2012.

Selv om Kværner har bygget en lignende betongkonstruksjon på Hebron-feltet til ExxonMobil i Canada, var det ikke Kværner som vant kontrakten for byggingen av selve betongunderstellet til West White Rose. Det gjorde en gruppe bestående av SNC-Lavalin, Dragados og Pennecon.

Når Kværner nå skal slepe og bistå med installasjonen gjør de det med innleide slepefartøy, ettersom selskapet ikke eier slike fartøy.

– Vi har flere ganger vist at vi har kompetansen til slike krevende oppdrag, ettersom vi har vært ansvarlig for utslep og installasjon av samtlige av verdens største offshoreplattformer, sier kommunikasjonssjef Torbjørn Andersen i Kværner til E24.

Som eksempler peker Andersen på at Kværner tidligere har vunnet kontrakter for slepeoperasjonene til Hebron- og Hibernia-plattformene i Canada, en rekke plattformer i Russland, Adriaterhavet og i Australia, samt alle de store betongplattformene som er bygget på norsk sokkel.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå