Bellona-Hauge raser etter Ptil-varsel om Goliat: – Eni må stoppes

Bellona-leder Frederic Hauge gjentar kravet om at Eni må politietterforskes og miste operatørskapet på Goliat etter nye feil. – Bare tull, sier industriveteran.


<p><b>NYE KRAV:</b> Bellona-leder Frederic Hauge gjentar sine krav om at italienske Eni må miste operatørskapet for Goliat, etter at Petroleumstilsynet har funnet feil som må rettes før Goliat kan startes opp igjen etter en vedlikeholdsstans.</p>

NYE KRAV: Bellona-leder Frederic Hauge gjentar sine krav om at italienske Eni må miste operatørskapet for Goliat, etter at Petroleumstilsynet har funnet feil som må rettes før Goliat kan startes opp igjen etter en vedlikeholdsstans.

Lederen for miljøstiftelsen Bellona er kraftig frustrert etter nok et varsel om alvorlige feil på Goliat-feltet, som drives av italienske Eni.

Feltet er stengt for vedlikehold, og etter et tilsyn i slutten av september varslet Petroleumstilsynet fredag et pålegg til Eni om å fikse en rekke feil og avvik før produksjonen kan starte igjen.

– Dette er virkelig stygt. En operatør som vil kjøre på tross av eksplosjonsfare, har ingenting på norsk sokkel å gjøre. Nå må Eni fratas operatørskapet slik vi ba om i fjor, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Goliat skulle opprinnelig være stengt i tre til fire uker, ifølge Eni. Nå vil selskapet forlenge driftsstansen til feilene er fikset.

– Som følge av pålegget fra Ptil vil nødvendig verifikasjonsarbeid og utbedringer akselereres og fullføres før produksjon gjenopptas, skrev direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Andreas Wulff i Eni til E24 fredag.

Hauge mener politiet bør gripe inn og etterforske Eni.

– Når sikkerhetsskandalene nå bare fortsetter, og det viser seg at Eni blåser i det, må politiet inn og etterforske selskapet, sier Hauge.

Eni vil ikke kommentere Hauges utspill fredag.

 <p><b>VIL STOPPE ENI:</b> Bellona-sjef Frederic Hauge.</p>

VIL STOPPE ENI: Bellona-sjef Frederic Hauge.

– Bare tull

Industriveteranen Ståle Kyllingstad og selskapet hans IKM jobber med vedlikehold på Goliat for Eni. Han syns ikke det er grunnlag for å politietterforske Eni og ta fra selskapet operatørskapet.

– Begge deler er bare tull. Det er ikke grunnlag for denne diskusjonen, sier Kyllingstad til E24.

Han sier at flere andre plattformer som er produsert i utlandet også har hatt problemer, uten at noen andre selskaper har mistet operatørskapet av den grunn.

– Eni gjør dette ikke av vond vilje. De har fått et produkt fra Asia som er dårligere enn de har forventet, sier Kyllingstad.

– Plattformen skulle vært bygget i Norge. Det er min konklusjon. Jeg tror du ville fått et mye bedre produkt, og det har jeg hevdet før. Norsk industri har levert til norsk sokkel mange ganger før, og det ville vært en fordel også her, legger han til.

Har advart flere ganger

Det er langt fra første gang at Bellona raser over feilene, driftsstansene og utslippene på Goliat-feltet.

Goliat-feltet har vært rammet av overskridelser og forsinkelser. I 2009 la operatøren opp til en pris på 32,6 milliarder kroner, men regningen har endt opp på 50,7 milliarder kroner, ifølge Olje- og energidepartementet.

Det tilsvarer en sprekk på 56 prosent.

Sendte bekymringsmelding

Nå gjentar Hauge advarslene, etter at Petroleumstilsynet avdekket flere avvik på Goliat, som brudd på reglene for tennkildekontroll og reglene for utstyr og sikkerhetssystemer som brukes i eksplosjonsfarlige områder.

– Det her er nøyaktig det vi advarte om, sier Hauge.

– Nå er det bevist bortenfor enhver tvil at denne plattformen er en tikkende bombe, men at Eni hører tikkingen av nedetidskostnader tydeligere, sier han.

Feltet har opplevd mange problemer, inkludert gasslekkasjer og utslipp av kjemikalier, og det har vært flere driftsstanser.

Eni eier 65 prosent av Goliat-feltet, mens partneren Statoil eier 35 prosent. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå