Venter drivstoffsjokk

Handelsflåten må kutte kraftig i utslipp av svovel. Det kan koste bransjen 60 milliarder dollar i året frem mot 2020.


<p><b>DRIVSTOFFSJOKK:</b> Shippinganalytikere venter drivstoffomveltningen i bransjen vil koste 60 milliarder dollar årlig.</p>

DRIVSTOFFSJOKK: Shippinganalytikere venter drivstoffomveltningen i bransjen vil koste 60 milliarder dollar årlig.

Innen 2020 skal den globale handelsflåten redusere utslipp av svolvel drastisk.

Ifølge estimater fra analysebyrået Wood Mackenzie, vil regningen årlig bli på 60 milliarder dollar, omlag 500 milliarder norske kroner, melder Bloomberg. 

Shipping-bransjen har to muligheter for å kunne redusere utslippene. Den ene er å gå over fra bruk av tungolje med høyt svovelinnhold til dieselolje med lavt svovelinnhold. .

Skepsis

Den andre muligheten er ved å installere et renseanlegg ombord, som kan rense svelpartikler før de slippes ut.

– Så langt har verken shipping-industrien eller raffineriene gjort i nærheten av nok for å nå målene, sier Iain Mowat, senioranalytiker i Wood Mackenzie til Bloomberg.

- Vil ikke investere

Mowat mener skipseiere er motvillige til å installere renseanlegg, på grunn av usikkerhet og manglende finansiering.

– De fleste raffineriene vil ikke investere i å konvertere tung olje, fordi det vil koste mer enn 1 milliard og ta omlag fem år, sier Mowat til nettstedet.

Ifølge estimater det Internasjonale Energibyrået har kommet med, vil bare 2,2 prosent av skipsflåten ha renseanlegget installert innen 2020.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå