Ny milliardoverskridelse på Martin Linge-feltet

De pågående utbyggingene på norsk sokkel har blitt 10,5 milliarder billigere siden i fjor, men Martin Linge-prosjektet til Total er blitt enda dyrere.


<p><b>TALLENE BAK TRØBBELET:</b> Etter en tragisk dødsulykke i Korea, samt en rekke feil og mangler, har Martin Linge-utbyggingen blitt forsinket til 2019. Det påfører prosjektet nye milliardoverskridelser.</p>

TALLENE BAK TRØBBELET: Etter en tragisk dødsulykke i Korea, samt en rekke feil og mangler, har Martin Linge-utbyggingen blitt forsinket til 2019. Det påfører prosjektet nye milliardoverskridelser.

I budsjettdokumentene for 2018 fra Olje- og energidepartementet kommer det frem at overskridelsene på Martin Linge-utbyggingen til Total blir enda dyrere.

Prognosen er nå en ytterligere overskridelse på 1,36 milliarder kroner sammenlignet med prognosen i budsjettet som ble lagt frem i fjor.

Dermed er overskridelsen oppe i totalt 12,1 milliarder kroner sammenlignet med kostnadsprognosen på 29,2 milliarder som Total sendte inn i utbyggingssøknaden sin (PUD). Dette tilsvarer en overskridelse på 42 prosent.

Feltet skulle egentlig vært i produksjon i 2016, men ble forsinket til 2018. Etter den tragiske dødsulykken på Samsung-verftet i våres ble oppstarten forsinket til første halvår 2019. Det er dette som i all hovedsak forklarer den nye overskridelsen.

Olje- og energidepartementet skriver i budsjettet at overskridelsene siden opprinnelig anslag skyldes økte kostnader, forsinkelser og en svekket kronekurs.

På alle de andre pågående utbyggingene på norsk sokkel har kostnadene imidlertid falt siden i fjor. Totalt sett er utbyggingene blitt 10,5 milliarder kroner billigere enn det man anslo for ett år siden, inkludert økningen på Martin Linge.

Få alt om statsbudsjettet i vårt direktestudio

  • Det er særlig utbyggingen på Johan Sverdrup fase én som bidrar. Investeringen der anslås i budsjettet til å bli 102,6 milliarder, ned 6,9 milliarder siden i fjor og ned 22,1 milliarder totalt.
  • Investeringene i Maria-feltet er ned 2,9 milliarder sammenlignet med i fjor, og det feltet ser nå ut til å bli 3,1 milliarder billigere enn først anslått i utbyggingssøknaden.
  • Utbyggingen av gassfeltet Aasta Hansteen i Norskehavet er blitt 1,0 milliard billigere enn anslått i fjor, og den totale overskridelsen er dermed redusert til 4,0 milliarder kroner. Totalregningen anslås til 38,0 milliarder, mot 33,9 milliarder opprinnelig.
  • Utbyggingen av satellitten Oseberg Vestflanken 2 er anslått til å bli 953 millioner billigere, og totalregningen er dermed kuttet med totalt 1,1 milliard til 7,1 milliarder.
  • Gassrørledningen Polarled estimeres nå til å bli ytterligere 115 millioner kroner billigere, slik at kostnaden nå er totalt 3,4 milliarder billigere enn det opprinnelige anslaget på 27,2 milliarder

Hvordan påvirker statsbudsjettet min økonomi? Skatteekspertene svarer i nettmøte

– Jobber iherdig

Kommunikasjonssjef Leif Harald Halvorsen i Total E & P Norge bekrefter overfor E24 at dødsulykken i mai har påført prosjektet ekstra kostnader (les om dødsulykken nederst i saken):

– Det er flere faktorer, men hovedsakelig kommer dette som følge av ulykken 1. mai. Den har medført at vi har måttet beholde prosjektgruppen ett år til. I tillegg har vi måttet reforhandle kontraktene for transport (av plattformen fra Korea til Norge, journ.anm.), løfteoperasjon og installasjon. I tillegg har vi måttet reforhandle kontrakten på flotellet (boligriggen som brukes under installasjonen av plattformen, journ.anm.), sier Halvorsen til E24.

– Det er også et økt antall arbeidstimer offshore, legger han til.

– Hvor trygge er dere på at dere vil klare å holde det nye kostnadsestimatet på 41,1 milliarder?

– Vi jobber iherdig med oppfølgingen av de gjenstående arbeidene for å sikre at kvaliteten på modulene (plattformen, journ.anm.) er så bra som mulig innen de forlater verftet i Sør-Korea. I tillegg vil vi bruke tiden vi har til rådighet fra plattformmodulene ankommer norskekysten og frem til de skal løftes på understellet offshore til å sikre at alt er så klart som mulig, sier Halvorsen.

Han peker på at tiden plattformen skal ligge ved norskekysten gjør at de får tid til å sikre god preservering av utstyr og at mannskapet kan bli kjent med plattformen før den flyttes ut til feltet offshore.

Akkurat når plattformen vil ankomme Norge er fortsatt ikke helt sikkert. Oljeselskapet har et vindu fra juni til august neste år på å flytte den ut til feltet og koble den på understellet som allerede står der.

Det er Technip og Samsung som har hovedkontrakten for plattformen og de har hyret inn Worley Parsons (som eier Rosenberg-verftet i Stavanger) som underleverandør her hjemme.

Dødsulykke, mangler og forsinkelser

Utbyggingen av Martin Linge-feltet har vært en hodepine for oljeselskapet Total.

Plattformen bygges ved Samsung-verftet i Korea og i april i år kom det frem at oljeselskapet hadde fått varsel om pålegg om utbedringer fra Petroleumstilsynet. Tilsynet var på besøk på verftet i Korea i mars i år og avdekket en rekke feil og mangler.

Som E24 skrev i april kom det i tilsynets rapport frem at plattformen regelrett sto og støvet ned på verftet. Utstyr ble ikke beskyttet godt nok, slik at det måtte rengjøres eller skiftes senere, påpekte tilsynet. I mai kom pålegget om å utbedre feilene.

Den 1. mai skjedde det også en tragisk dødsulykke på Samsung-verftet, da en kran som ble brukt i forbindelse med byggingen av Martin Linge-plattformen veltet. Seks mennesker omkom i ulykken.

I juli ble det klart at dødsulykken førte til at man ikke rakk å få løftet plattformen ut til feltet offshore i årets sommersesong (før vintersesongen setter inn). Dermed måtte Total utsette hele løfteoperasjonen offshore til sommeren 2018. Det fører igjen til at feltet ikke kommer i produksjon før i første halvår 2019.

Flyttingen av selve plattformmodulene fra Korea til Norge er ikke væravhengig på samme måte og kan derfor skje når modulene er klare på verftet.

Få nyhetene først!

Last ned minE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå