Martin Linge-feltet forsinket til 2019

Dødsulykken på verftet i Korea forsinker ferdigstillelsen av det nye feltet i Nordsjøen enda mer.


<p><b>FORSINKET:</b> Martin Linge-feltet er forsinket. Når det kommer i produksjon vil det være elektrifisert med kraft fra land, og feltet kommer til å slå Goliat-rekorden med sin strømkabel som blir over 160 kilometer lang.</p>

FORSINKET: Martin Linge-feltet er forsinket. Når det kommer i produksjon vil det være elektrifisert med kraft fra land, og feltet kommer til å slå Goliat-rekorden med sin strømkabel som blir over 160 kilometer lang.

Egentlig skulle Martin Linge-feltet startet produksjonen i 2016, men dette har senere blitt skjøvet til 2018. Nå er altså produksjonsstart utsatt til 2019 fordi man ikke får fraktet plattformmodulene til Norge denne sommeren. Leveransen fra Korea til Norge skal nå skje neste år.

Det kommer frem i en pressemelding fra oljeselskapet Total. Selskapet er operatør for feltet med en eierandel på 51 prosent. Petoro og Statoil er partnere og eier henholdsvis 30 og 19 prosent.

Det var Sysla som først meldte om den nye forsinkelsen.

Årsaken til forsinkelsen er dødsulykken på Samsungs Geoje-verft i Sør-Korea 1. mai i år. Total bruker verftet både til Martin Linge-feltet i Norge, Egina-feltet i Nigeria og Ichtys-feltet i Australia.

– Vi er veldig triste etter ulykken som skjedde på verftet 1. mai og våre tanker går først og fremst til familiene og kollegaene til ofrene som mistet sine liv eller ble skadet, sier Arnaud Breuillac, lete- og produksjonsdirektør i Total i en uttalelse.

Han sier videre at selskapet sendte sine egne eksperter til verftet etter kranulykken, for å bistå med å avdekke årsaken til kranvelten. Verftet ble stengt i flere dager etter ulykken.

Alt arbeidet med Martin Linge-feltet ble stanset frem til 1. juni, og siden modulene må monteres på sommeren på grunn av været, rekker man ikke det vinduet i år. Dermed blir alt forsinket til neste år.

Total fikk også kritikk av Petroleumstilsynet i våres og selskapet fikk pålegg om å fikse en rekke feil og mangler. Tilsynet avdekket under et tilsyn i mars at plattformen regelrett sto og støvet ned på verftet.

Kranulykken på Geoje-verftet til Samsung i Korea krevde 6 liv og skadet ytterligere 25. Hadde kranen veltet en annen retning ville den kunne skadet flere og rammet Statoils to plattformer og rigger som var under bygging på stedet på det aktuelle tidspunktet.

Kranulykken på Geoje-verftet til Samsung i Korea krevde 6 liv og skadet ytterligere 25.

Hadde kranen veltet en annen retning ville den kunne skadet flere og rammet Statoils to plattformer og rigger som var under bygging på stedet på det aktuelle tidspunktet.

Understellet har stått klart i tre år

Martin Linge ligger nær grensen til britisk sektor i Nordsjøen og 42 kilometer vest for Oseberg-feltet. Feltet skal bygges ut med en fast plattform og et flytende lagrings- og lasteskip (FSO). I tillegg skal man bruke en mobil oppjekkbar rigg til å bore produksjonsbrønnene.

Feltet er elektrifisert med kraft fra land. Feltet inneholder gass og kondensat under høyt trykk i tillegg til olje. Gassen skal fraktes ut via Frigg UK-rørledningen som strekker seg til St. Fergus-terminalen i Storbritannia.

Selve plattformunderstellet ble bygget av Kværner Verdal, og den 16.000 tonn tunge stålkonstruksjonen ble installert allerede i 2014. Det vil altså gå fire år mellom det og installasjonen av plattformen, og ytterligere ett år før produksjonen kommer i gang i 2019.

Total melder at ulykken vil få liten effekt på Egina-prosjektet og ingen effekt på Ichtys-prosjektet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå