Bruker sosiale medier til salg

Sosiale medier kan være en gullgruve for bedrifter, mener kommunikasjonsekspert. Gründer Siri Hestad Solberg får halvparten av salget sitt via Facebook.

			FACEBOOK-AKTIV: Den veggopphengte tavlen "Ukeplan" selger godt på nettet, mye takket være Facebook-gruppen som Siri Hestad Solberg har opprettet for firmaet sitt. Halvparten av salget kommer fra kunder som har funnet firmaet hennes på Facebook. Foto: Sjur Jansen.
FACEBOOK-AKTIV: Den veggopphengte tavlen "Ukeplan" selger godt på nettet, mye takket være Facebook-gruppen som Siri Hestad Solberg har opprettet for firmaet sitt. Halvparten av salget kommer fra kunder som har funnet firmaet hennes på Facebook. Foto: Sjur Jansen.

Siri Hestad Solberg har en egen gruppe på Facebook for produktet sitt «Ukeplan», en spesialdesignet tavle med veggoppheng der kunden selv kan velge bilder og farger.
Via Facebook-gruppen informerer Solberg om produktnyheter og andre ting som skjer på bedriftens hjemmeside www.ukeplan.no. Hun bruker siden bevisst som markedsføringskanal, og er nøye med hvordan hun kommuniserer med eksisterende og potensielle kunder.

LES OGSÅ:Billigere å stifte AS

- Halvparten fra Facebook

- Alle som bestiller blir bedt om å legge igjen informasjon om hvordan de fikk vite om produktet. Halvparten av bestillingene kommer fra Facebook. Dette er helt klart en markedskanal jeg vil jobbe videre med, forteller hun.

- Jeg startet opp Facebookgruppen 1. oktober i fjor, nå noen måneder etterpå har jeg over 2300 følgere. Det har faktisk bare gått av seg selv. Det er det som er så fint med Facebook, har du et godt produkt blir folk nysgjerrige og melder seg på siden din, legger gründeren til.

Designbeskyttet

Solberg har fått støtte fra Innovasjon Norge, og produktet hennes har fått designbeskyttelse i Norge og EU. Hun har allerede planer om å starte opp Ukeplan i Danmark.

- Salget har gått over all forventning, og jeg mottar forespørsler fra kunder i Danmark, Sverige, Finland, England og Sveits, forteller hun.

- Gullgruve
Sverre Bech-Sjøthun er internettmarkedsfører og kommunikasjonsrådgiver i Nor PR. Han mener det er opplagt at bedrifter har mye å tjene på å bruke sosiale medier som Facebook og Twitter.

- Det kan være en gullgruve for noen, og det er bare å utnytte de mulighetene som slike medier gir, sier han.

LES OGSÅ:Kataloghai bondefanger kunder

Styr trafikken til egen nettside

Spesielt for små bedrifter kan sosiale medier være en smart og kostnadseffektiv måte å hanke inn nye kunder på. Men det gjelder å ikke gå i Facebook-fella.

Mange hiver seg entusiastisk uti det, men etter å ha svidd av flere dagsverk uten å ha fått noe nevneverdig igjen, er det lett å undre seg over hva som var så fantastisk med sosiale medier.

Målrettet plan

- Stikkordet er en gjennomtenkt, målrettet plan tilpasset ditt firma som oppfyller dine forretningsmål, men som også appellerer til dine målgrupper, påpeker Bech-Sjøthun.

Han advarer mot å bruke all din tid og energi på å utvikle Facebook-gruppe for firmaet ditt. Hovedmålet bør være å få kundene til å bruke firmaets egen nettside.

- Det er svært viktig å styre trafikken fra Facebook over på denne. Du må få en verdi ut av all energien og tiden du legger ned i siden din, påpeker han.

Artikkelen fortsetter under bildet

    EGEN NETTSIDE VIKTIGST: Sosiale medier kan være en gullgruve i markedsføringen, men husk at du må styre trafikken derfra over på din egen nettside. Illustrasjon: Sverre Bech-Sjøthun.
EGEN NETTSIDE VIKTIGST: Sosiale medier kan være en gullgruve i markedsføringen, men husk at du må styre trafikken derfra over på din egen nettside. Illustrasjon: Sverre Bech-Sjøthun.


Facebook-retningslinjer
Glem heller ikke at Facebook har egne retningslinjer for hva som er lov å gjøre på deres nettsider. Blant annet er det ikke lov å holde konkurranser på Facebook-siden.

Bryter du reglene kan Facebook uten forvarsel stenge gruppen du har brukt mye tid på å bygge opp, og tilhengerskaren oppløses. Ved å styre trafikken over på egne nettsider, kan du i stor grad unngå å bryte disse retningslinjene.

På forsiden nå