DNB kutter filialer og kvitter seg med 600 årsverk

Endringer i folks bankvaner gjør at DNB nå nedbemanner.


<p><b>FÆRRE:</b> Det blir færre kontorer med DNB-logoen på i tiden som kommer.</p>

FÆRRE: Det blir færre kontorer med DNB-logoen på i tiden som kommer.

DNB varsler i en pressemelding at banken at de skal redusere antall bankkontorer som betjener personmarkedet fra 116 til 57.

Samtidig vil det medføre at de gjennomfører en nedbemanning på ytterligere 600 ansatte innen utgangen av 2016 i tillegg til nedbemanningen på 200 som ble gjennomført i fjor.

Frivillige løsninger

– Dette er en krevende dag for de ansatte som berøres, og det er trist at så mange dyktige medarbeidere må forlate DNB. Vi skal gjøre det vi kan for å gjennomføre nedbemanningen med frivillige løsninger, sier konserndirektør Trond Bentestuen i DNB i pressemeldingen.

Bentestuen sier til E24 banken har et omstillingsregelverk som gir ansatte som berøres av slike prosesser anledning til å søke om det banken kaller virkemiddelpakke.

Det innebærer ordinære sluttpakker, men også andre tiltak for å hjelpe ansatte over i ny jobb.

– Vi søker å unngå oppsigelser, sier han til E24.

Endret kundeadferd

Banken begrunner endringene med at kundene de siste to årene har endret sine bankvaner betydelig.

De viser til at 85 prosent av norske bankkunder ikke lenger bruker bankkontoret i hverdagen. Ni av ti nordmenn dekker sine bankbehov på internett.

– Kundene er i stor grad blitt selvbetjente, og derfor er det naturlig å legge om det fysiske distribusjonsnettet vårt. Derfor reduserer vi antall bankkontor som betjener personkundene fra 116 til 57 i løpet av første halvår, sier Bentestuen.

Også i bedriftsmarkedet gjøres det endringer, fra 63 til 46 lokasjoner. DNB Eiendom vil fortsatt være til stede der de er i dag.

Har gått raskere enn banken trodde

Bentestuen medgir at endringene i kundenes måte å bruke banken på har skjedd langt raskere enn det banken hadde sett for seg.

– Om vi agerer raskt nok, får tiden vise, sier Bentestuen.

– For to år siden så vi ikke for oss at vi skulle ha 15,2 millioner besøk i mobilbanken i desember. Spesielt i 2015 har denne utviklingen eskalert og kanskje bli forsterket av tjenester som Vipps som er i ferd med å endre måten vi gjør opp oss i mellom på, sier Bentestuen.

Han sier at banken samtidig som de kutter og tar et oppgjør med den historiske strukturen forsterker tilbudet i de kanalene som kundene flytter over til.

I pressemeldingen skriver DNB at bemanningen i kundesenteret når blir økt slik at kunder kan få personlig betjening på telefon eller via chat døgnet rundt.

Flere kutter

Tirsdag varslet Sparebanken Vest at de også må igjennom en omstilling. De anslo at 100 årsverk skal bort i løpet av året.

Da E24 i forrige uke møtte teknologiekspert Don Tapscott fortalte han at han tror at bankvesenet kan bli utslettet som følge av teknologiske forandringer.

– Tidligere erstattet teknologien lavstatusyrker, som ikke krever så mye ferdigheter. Disse ble erstattet med nye jobber. Men den gamle ideen om at nye jobber skapes når gamle forsvinner, er i ferd med å dø ut, forklarte Tapscott.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå