- Ikke skriv noe som du ikke tør se i Aftenposten

DnB-topp skrev blogg om «jævla bønder» og skapte bråk. - Ikke skriv noe du ikke tør å se på forsiden av Aftenposten, sier BI-amanuensis.

Er du leder, bør du tenke nøye gjennom hva du blogger og kvitrer om.

- Jeg pleier å tenke at jeg ikke skriver ting i bloggen min som jeg ikke tør se på forsiden av Aftenposten, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI til E24.

- I Microsoft har de et motto som heter "don`t be stupid". det tror jeg er en fornuftig regel siden dette er et felt hvor det er vanskelig å lage presise regler.

"Jævla" sinna

At et blogginnlegg kan skape furore fikk informasjonssjef Ole Irgens i DnB Nor nylig erfare.

Hans innlegg med tittelen "Jævla bønder", hvor han går hardt mot at bøndene fikk for mye i årets jordbruksoppgjør, satte sinnene i kok i den norske bondestanden i helgen.

- Når man er en av lederne i landets største finansinstitusjon, tyder dette på veldig dårlig dømmekraft. Han kunne moderert seg eller latt være, man kan være nesten like tøff i sin kommentar uten den overskriften, sier Andersen.

Kort tid etter reagerte banken ved at informasjonsdirektør Thomas Midteide sendte ut en pressemelding med tittelen "Dnb Nor er glad i bønder".

LES OGSÅ: DnB NOR-sjef blir bondestudent

- Tenker ikke

Generelt sett er det for mange virksomheter som mangler gode retningslinjer for de ansattes bruk av sosiale medier.

Det mener advokat og partner i advokatfirmaet Bull & Co, Margrethe Husebø.

- Det er mange arbeidstakere som ikke tenker på hva de skriver. Det blir nesten som å snakke i telefonen, og det er store gråsoner. Man klarer kanskje ikke å se konsekvensene av det man blogger der og da, men det kan få fatale virkninger i forhold til bedriftens omdømme og kundeforhold, særlig når en leder uttaler seg, sier hun til E24.

- Om det hadde vært en vanlig medarbeider, hadde det kanskje stilt seg litt annerledes.

Strengere for ledere

Hun har bred erfaring med å hjelpe bedrifter med å finne frem til slike retningslinjer.

- Vår erfaring etter å ha hatt en del kurs er at det ikke er så mange virksomheter i Norge som har retningslinjer når det kommer til sosiale medier.

Men det burde de ha, mener hun.

- Retningslinjer skjerper arbeidstakers aktsomhetsplikt fordi man da er innforstått med at det finnes regler i virksomheten. Det skal gjøre de ansatte blant annet mer oppmerksomme på hvordan virksomheten vurderer ansattes bruk av sosiale medier, sier Husebø.

Særlig er ledere forpliktet til å være mer varsomme med hva de legger ut av ytringer på nettet.

- Lojalitetsplikten er strengere for ledere og ytringsfriheten mer begrenset fordi det er et særskilt aktsomhetsplikt knyttet til lederrollen.

Trapper ned nettaktiviteten

For DnB-Irgens betød bøndenes reaksjon han har nå har slettet bloggen, og at han som tidligere har vært svært aktiv blant annet på Twitter, har gjort profilen sin mer utilgjengelig.

- Jeg ser at det er vanskelig å skille meg som privatperson fra min rolle i DnB Nor i sosiale medier, noe denne saken tydelig viser. Det tar jeg konsekvensen av, og har nå stengt de private bloggene mine, samtidig som jeg kommer til å begrense meg kraftig i andre sammenhenger som Facebook og Twitter, sa Irgens til Nationen.

Les flere nyheter på E24 Jobb.

På forsiden nå