Jobbekspertene svarer: «Kan jeg ta med telefonnummeret mitt til ny jobb»?

Innsender ønsker å ta med seg telefonnummeret sitt til en ny jobb, men får ikke lov. Kan tidligere arbeidsgiver gjøre det?


<p><b>BEHOLDE TELEFONNUMMER:</b> Innsender ønsker å beholde telefonnummeret sitt ved jobbskifte.</p>

BEHOLDE TELEFONNUMMER: Innsender ønsker å beholde telefonnummeret sitt ved jobbskifte.

Spørsmål:

Jeg har vært ansatt hos en arbeidsgiver, men har sagt opp jobben min for å begynne et annet sted. Jeg ønsker å ta med meg telefonnummeret mitt videre, men min tidligere arbeidsgiver nekter meg dette. Jeg hadde med meg telefonnummeret da jeg ble ansatt, men overførte dette da arbeidsgiver skulle betale mobilregningen. Jeg opplever det som sterkt urimelig at arbeidsgiver nå nekter meg å ta med mitt eget telefonnummeret videre. Kan han det?

Svar fra Thor-Arne Wullum:

Det første du må finne ut av er hva som ble avtalt da du overførte telefonnummeret fra deg til din tidligere arbeidsgiver. Står det i arbeidskontrakten din eller i annen avtale at du overførte ditt mobilnummer til arbeidsgiver som ny juridisk eier? Enkelte bedrifter velger å ha en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som regulerer dette, og avtalen vil være avgjørende for om du kan kreve å ta med deg mobilnummeret eller ei.

I mange tilfeller er det imidlertid ikke avtalt noe spesifikt om dette. De fleste tenker ikke over problemstillingen før arbeidstakeren slutter. I praksis vil situasjonen imidlertid ofte bli løst som følge av at arbeidsgiver ikke ser tilbakeføring av telefonnummer som noe problem, og derfor aksepterer dette. For å unngå unødige konflikter er nok dette også ofte det mest fornuftige, også sett fra arbeidsgivers side.

Derimot kan de oppstå konflikt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, særlig hvis den ansatte skal over til en konkurrent. Det er som oftest i disse situasjoner at spørsmålet om retten til mobilnummer kommer på spissen.

Spørsmålet er ikke regulert i lov. Det er alminnelig antatt at dersom arbeidsgiver betaler mobilregningen, så har selskapet juridisk eierskap til mobilnummeret. Dette er imidlertid ikke endelig avklart. De fleste mobilselskaper krever at det signeres en skriftlig erklæring på at du overfører juridisk eierskap til mobilnummeret til arbeidsgiver. Dersom det ikke foreligger slik erklæring, er det også grunn til å stille spørsmålstegn ved teleoperatørens overføring av ditt nummer til arbeidsgiver. Jeg anbefaler at du tar kontakt med arbeidsgiver og teleoperatør for å få avklart hvilke avtaler som er inngått i dette tilfellet.

Svar fra Svànaug Bergland:

Det er lett å forstå at du er frustrert over at arbeidsgiver nekter deg å ta med ditt eget telefonnummer videre. Det er sjelden vi hører om tilsvarende situasjoner, men når det skjer, er det alltid når en arbeidstaker velger å gå til en konkurrent eller en viktig samarbeidspartner. Arbeidsgiver frykter at deres kunder, klienter, viktige leverandører o.l. enkelt skal kunne opprettholde sin forbindelse med den tidligere medarbeideren.

Noen vil hevde at det er flere måter å videreføre en slik relasjonen på, og at viktigheten av telefonnummeret er sterkt overdrevet. Den sikreste måten å unngå denne problemstillingen på for arbeidstaker, er å betale telefonregningen selv og få utgiften refundert av arbeidsgiver. Ikke alle arbeidsgivere ser imidlertid så positivt på denne prosedyren. Men i tilfeller der eierskapet til et telefonnummer kan bli en aktuell problemstilling er alternativet å inngå en avtale om dette i forbindelse med ansettelsen som dekker arbeidsgivers, arbeidstakers og teleoperatøren forhold.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Spør ekspertene

Noe du lurer på innenfor arbeidsrett, HR eller generelt om spillereglene på arbeidplassen? Et håpløst dilemma? Send inn ditt spørsmål her!

På forsiden nå