Karriereekspert om jobbapper: – Dette er fremtiden

Nye jobbapper skal gjøre det lettere å finne deltidsjobb. Blir et større fenomen i tiden som kommer, mener karriereekspert.


<p><b>ENKELT:</b> Jobbappen Mojob gjør det lettere for unge arbeidstakere å finne jobb.<br/></p>

ENKELT: Jobbappen Mojob gjør det lettere for unge arbeidstakere å finne jobb.

I fjor vinter ble jobbsøkerappen Mojob lansert i Norge. Hensikten med appen er å skape en plattform for ungdom som søker jobb, der arbeidsgivere kan utlyse stillinger og oppdrag for arbeidstagere i alderen 15 til 25 år.

Appen tar først og fremst for seg enkle oppdrag som plenklipping, hundepass, vasking og maling, og har tatt i bruk den populære «sveip og velg»-funksjonen, kjent fra datingappen Tinder, slik at arbeidsgiveren kan håndplukke den rette jobbsøkeren.

Truffet en ny målgruppe

 <p><b>NYE MULIGHETER:</b> Appen fungerer som et bindeledd mellom ungdommer og arbeidsgivere.<br/></p>

NYE MULIGHETER: Appen fungerer som et bindeledd mellom ungdommer og arbeidsgivere.

Birte Hansen i Mojob mener appen har truffet et nisjemarked: ungdommer som er ute etter å tjene penger, og som bruker mye tid på mobil.

– Ungdommer vil gjerne ha jobb og erfaring. Det finnes få plattformer der man kan finne småjobber, og dagens ungdom leser ikke rubrikkannonser og aviser. De befinner seg mer og mer på mobilen, og derfor er dette en enkel mulighet for jobbsøkere til å bla gjennom forskjellige muligheter, sier Hansen til E24.

Per dags dato har tjenesten 45.000 brukere, og 2.500 oppdrag har hittil blitt utført.

– Apper for fremtiden

Leder ved Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo, Gisle Hellsten, tror Mojob er på rett spor.

Han mener jobbapper vil bli et større og større fenomen i tiden som kommer.

– Disse appene er inne på fremtiden. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette vil ta av mer fremover. Dette er en fornuftig tanke fordi jobbsøkere i større grad bruker telefonen, sier Hellsten til E24.

Hellsten tror appen er et godt alternativ til arbeidsgivere som trenger umiddelbar arbeidskraft.

– Slike apper kan være gode kanaler til å finne akutt arbeidskraft. På deltidsmarkedet der man må snu seg fort, kan apper som dette gjøre det veldig bra.

 <p><b>TEAMET BAK MOJOB:</b> Fra venstre: Vegard Vangstad, Kristian Gjønnes, Tobias Nervik og Isak Malvik.<br/></p>

TEAMET BAK MOJOB: Fra venstre: Vegard Vangstad, Kristian Gjønnes, Tobias Nervik og Isak Malvik.

– Viktig å følge regelverket

Til tross for at Hellsten er positiv til den nye jobbsøker-trenden, presiserer han at skaperne bak appen har et viktig ansvar for å opprettholde lover og regler.

 <p><b>POSITIV:</b> Hellsten tror jobbappene blir større og større.<br/></p>

POSITIV: Hellsten tror jobbappene blir større og større.

– Slike apper krever at noen følger med på at det som blir lagt ut er riktig og stemmer med arbeidsmiljøloven. Det er viktig at alle parter forholder seg til reglene.

Også Finn.no har slengt seg på trenden med å annonsere enkle jobber og oppdrag via nettet.

Finn Småjobber gir privatpersoner muligheten til å utlyse diverse små oppdrag og finne personer som ønsker å tjene litt ekstra penger ved å hjelpe til.

Oppdragene spenner seg fra hundepass og leksehjelp til hagearbeid og husvask.

Tror trenden har kommet for å bli

Produktdirektør på Finn-torget, Chistopher Ringvold, sier til E24 at tjenesten dekker et behov som ikke før har vært dekket.

– Folk har behov for å kjøpe seg tjenester og å få hjelp. Det kan være fordi man ikke har tid eller fordi man ikke har kompetanse, sier Ringvold.

I likhet med Hellsten tror Ringvold at verktøy som Mojob og Finn Småjobber kommer til å være viktige på det fremtidige arbeidsmarkedet.

– Dette har helt klart kommet for å bli. Vi har sett tydelige signaler på at dette er noe brukeren ønsker.

Har tro på LinkedIn

Det amerikanske nettstedet LinkedIn har de siste årene vært et viktig redskap på arbeidsmarkedet.

Spesielt i USA og England har nettsiden vist seg å være populær.

I fjor meldte LinkedIn at medlemstallet hadde passert 277 millioner, blant dem én million nordmenn.

Ifølge Hellsten har LinkedIn vokst betraktelig i Norge de siste årene, spesielt blant unge jobbsøkere.

– Jeg tror LinkedIn vil bli mer og mer vanlig i Norge. Vi ligger ofte litt etter USA og England på bruk av slikt, men jeg har sett en veldig økning blant studenter på Universitetet i Oslo som bruker dette.

Ulike jobbmarkeder

Samtidig tror Hellsten at arbeidsmarkedet også har plass til flere jobbapper som Mojob, fordi målgruppene varierer.

– Denne appen er for et helt annet marked. Det vil fortsatt være behov for mer omfattende rekrutteringsprosesser på arbeidsmarkedet, og på denne appen er det jo begrenset hva slags arbeidsområder man finner. Men for arbeidsgivere som trenger folk umiddelbart til enkle oppdrag, er dette et godt alternativ.

Både Finn og E24 er Schibsted-eid. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå