Kongsberg Maritime kutter 200 årsverk

Én av de store aktørene i den norske maritime næringen har lenge styrt unna oljestormen, men nå må også Kongsberg Maritime nedbemanne.


<p><b>KUTTER:</b> Kongsberg Maritime må nå ta grep for å håndtere oljenedturen. Selskapet leverer en rekke systemer til olje- og offshorenæringen, som dette K-Bridge-systemet.<br/></p>

KUTTER: Kongsberg Maritime må nå ta grep for å håndtere oljenedturen. Selskapet leverer en rekke systemer til olje- og offshorenæringen, som dette K-Bridge-systemet.

Kongsberg Maritime, som er en del av det norske forsvars- og teknologikonsernet Kongsberg Gruppen, annonserte mandag at 200 årsverk skal bort.
Denne delen av Kongsberg Gruppen hadde til sammenligning 4.763 ansatte globalt ved utgangen av juni. Selskapet sier at rundt 62 prosent av de ansatte er i Norge (i underkant av 3.000), slik at nedbemanningen utgjør nesten én av ti.

Kongsberg Maritime er en stor internasjonal aktør, og selskapets utstyr befinner seg på rundt 17.000 skip og fartøy som er i drift verden over. Selskapet er delt opp i to hovedvirksomheter, shipping og offshore, og det er i sistnevnte virksomhet man nå kutter i første omgang.

Etter det E24 erfarer vil kuttene i all hovedsak skje Norge, men den endelige fordelingen er ikke bestemt. Kuttene vil utvilsomt merkes både på hovedkontoret i Kongsberg og på flere av kontorene rundt om i landet. Man kommer heller ikke unna oppsigelser, selv om man forsøker å unngå det.

Selskapet besluttet nedbemanningen i forrige uke, og har informert de ansatte mandag. Det er dermed mye som er uavklart per i dag.

Selskapet leverer en hel rekke tjenester og produkter til disse næringene, blant annet innenfor navigasjon, overvåkning, manøvrering og styring av skip, rigger, plattformer og andre aktiviteter til sjøs. Selskapet leverer også undervannstjenester, inkludert fjernstyrte miniubåter.

Nyheten fra Kongsberg Maritime er bare den siste i en rekke nedbemanninger i oljenæringen i Norge. I tillegg til store kutt i selskaper som Statoil og Aker Solutions, har også andre selskaper som MHWirth, Bilfinger, FMC Kongsberg, Sodexo og Kværner vært blant selskapene som har varslet eller gjennomført kutt.

Mye er usikkert

Hele Kongsberg Gruppen har gjennom den siste tiden forberedt seg på hvordan de skal møte oljenedturen. Det er nedgangen i nye ordrer og nybygging av skip, plattformer og andre offshoreprosjekter som i all hovedsak gjør at Kongsberg ikke ser noen annen utvei enn å nedbemanne.

– For å møte den reduserte etterspørselen og for å sikre bærekraftig utvikling og konkurransekraft, er Kongsberg Maritime avhengig av at virksomheten tilpasser ressurser i henhold til den nye markedssituasjonen, skriver selskapet i en melding.

– Dette vil ramme konsulenter, midlertidig ansatte og faste ansatte, sier kommunikasjonsdirektør Gunvor Hatling Midtbø til E24.

Hun sier at nedbemanningen skal løses med naturlig avgang, omplasseringer i konsernet og oppsigelser, men at det er for tidlig å si hvordan de rundt 200 årsverkene blir fordelt.

Ettersom Kongsberg Maritime og Kongsberg Gruppen har et bredt felt med virksomheter, er det ikke slik at hele konsernet rammes av oljenedturen. Dermed er det også lettere å omdisponere internt.

– Dere skriver at dere begynner nedbemanningen i offshorerelaterte avdelinger. Betyr det at det kan komme flere nedbemanninger?

– Vi vet ikke om det blir mer, men vi kan ikke utelukke noe nå, sier Hatling Midtbø.

Kongsberg Maritime vil nå fokusere på å sikre selskapets fremtidige behov for kompetanse. De tillitsvalgte og ledelsen skal nå samarbeide for å gjennomføre nedbemanningen.

Selskapet opplyser til E24 at det er for tidlig å gå ut med en tidsplan for når nedbemanningen skal være gjennomført.

Slapp unna en god stund

Selv om Kongsberg Maritimes konsernkollega Kongsberg Oil & Gas Technologies har måttet kutte kraftig som følge av oljebremsen helt siden i fjor, har Kongsberg Maritime frem til nå klart å styre unna den verste stormen.

 <p>Geir Håøy, sjef for Kongsberg Maritime, skal nå gjennomføre en nedbemanning i egne rekker.<br/></p>

Geir Håøy, sjef for Kongsberg Maritime, skal nå gjennomføre en nedbemanning i egne rekker.

For noen år tilbake klarte selskapet å tjene gode penger selv om det var dårlige tider innen shipping, takket være offshorenæringen.

I den senere tid har dette bildet begynt å snu. Men selv om oljeprisen begynte å falle, har selskapet klart å opprettholde solide resultater, både på grunn av en bedring innen shipping og på grunn av at de fortsatt har fått kontrakter relatert til oljesektoren (som denne kontrakten til Johan Sverdrup-feltet).

Da regnskapet for første kvartal i år ble lagt frem i april, sa Kongsberg Gruppens konsernsjef Walter Qvam at den store ordrereserven styrket forutsigbarheten for Kongsberg Maritime «i en tid hvor olje- og gassmarkedet er utfordrende».

Samtidig kunne han vise til at Kongsberg Maritime hadde rekordhøy omsetning og den høyeste ordreinngangen i et enkeltkvartal noensinne.

Ved utgangen av andre kvartal var 25 prosent av ordrereserven på 7,8 milliarder kroner relatert til shipping, det samme til offshore, mens den siste halvdelen fordelte seg mellom oljeplattformer og andre virksomheter. Da Walter Qvam la frem disse tallene i august beskrev han kanselleringsnivået innen offshorerelaterte kontrakter i Kongsberg Maritime som «udramatisk»:

– Det ligger på sitt vanlige nivå, og vi har ikke hatt noen kanselleringer utover det vanlige. Vi er nå i en situasjon der både mange redere og verft ønsker at prosjekter skal skyves på eller utsettes, så vi kan nok ikke regne med at kanselleringsnivået faller, men det er altså på normalen nå, sa Qvam til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå