- Hjernen trenger ferie for å prestere bedre

Noen gang følt for å ta en pause fra sosiale medier og legge smartelefonen vekk? Det kan være smart. Forskere mener hjernens evne til å tenke kreativt og jobbe målrettet er under hardt press i vår digitale kommunikasjonshverdag.

<p><b>HJERNEN HAR TO HOVEDMODUS FOR OPPMERKSOMHET:</b> Bildet viser personer som poserer under en telefonkiosk formet som en hjerne i Sao Paulo 2012.</p>

HJERNEN HAR TO HOVEDMODUS FOR OPPMERKSOMHET: Bildet viser personer som poserer under en telefonkiosk formet som en hjerne i Sao Paulo 2012.

Distraksjoner fra informasjonsalderen stjeler oppmerksomheten på de viktige tingene, skriver forskeren Daniel J. Levitin i en kronikk i New York Times.

Levitin er forfatter av boken «The Organized Mind: Thinking Straight in the Age of Information Overload».

Han advarer oss mot ikke å koble helt av i ferier, helger og når vi ikke jobber.

Det kan gå ut over kreativiteten, gjøre oss mindre målrettede og mindre produktive når vi faktisk er på jobb.

Blir du av og til litt sliten av å scrolle i Facebook-feeden, eller kanskje har du kjent at det kunne vært godt med en pause fra likes, tweets, Instagram-hjerter, snapper og helt vanlig epost?

Det kan ligge en vitenskapelig forklaring bak.

Vi er nemlig ikke bare passive konsumenter av statusoppdateringer og varsler fra alt fra møteinnkallinger til nye utfordringer i Candy Crush.

Hver gang et varsel dukker opp på smartelefonskjermen din, krever det at hjernen tar stilling til om og hvordan du skal reagere.

Blir det for mange valg, kan uviktig informasjon begynne å konkurrere bort viktige gjøremål og avgjørelser.

(Les hjerneforskerens tips til å bli mer kreativ og produktiv lenger ned i saken)

Svimle og trøtte

Forskerne mener at den økende daglige bombarderingen av informasjon fra sosiale medier og den konstante «plingingen» fra mobilen gjør at bryteren mellom to ulike modus  i hjernen skrus av og på i en ekstremt høy frekvens.

- For mange valg mellom hva som er viktig informasjon og det uviktige gjør at vi føler oss trøtte og litt svimle, skriver han.

Og hjernens prosessor har en begrenset kapasitet:

- Hver status-oppdatering du leser på Facebook, og hver tweet eller melding du får fra venner konkurrerer om ressursene i hjernen.

Fornuftig med pause

Professor Stein Andersson ved Universitetet i Oslo er ekspert på kognitiv psykologi og nevropsykologi. Han synes konklusjonene til Levitin høres fornuftige ut. 

- Jeg synes at tanken om at dette økte stresset tar vekk fokus fra viktigere ting høres fornuftig ut. Vi vet at kronisk negativt stress er skadelig for hjernen og at det kan bidra til nedsatt læringsevne og konsentrasjonsevne, sier Andersson til E24.

- Vi vet ikke så mye om akkurat hvordan hjernen vår blir påvirket av dette, men vi vet at stress fører til økt produksjon av stresshormonet kortisol som kan være skadelig for de hjerneområdene og mekanismene som er viktig for vår evne til nylæring og hukommelse, fortsetter han.

Andersson tror det kan være lurt å ta seg en pause fra sosiale medier og andre digitale verktøy når en ikke er på jobb.

- Tilstrekkelig søvn er viktig for at vi skal fungere optimalt både fysisk og psykisk. Særlig blant unge ser vi at mange gjerne sover mindre og en kan kanskje tenke seg at dette kommer som følge av at en hele tiden må være tilgjengelig for å svare på henvendelser på sosiale medier eller epost, sier Andersson til E24.

Handling og dagdrømming

Hjernen vår har to dominerende moduser for oppmerksomhet - Det handlingspositive og det handlingsnegative.

  • Det utøvende modus: Er aktivt når du er opptatt med én oppgave, er fokusert og ikke blir distrahert. Dette moduset får oss til å være handlekraftig og utrette store ting som krever fokus over tid.
  • Dagdrømme-modus: Er aktivt når tankene flyter. I dette moduset finner man plutselig løsninger på problemer og her får man de geniale og kreative ideene og finner dypere innsikt.

For å kunne være gode arbeidstakere, gründere eller ledere, trenger vi begge to.

Hjernen bestemmer hvilket modus vi er i

Men ifølge Levitin kan ikke modusene være skrudd på samtidig. Når vi får ny informasjon velger «bryteren» hvilket modus vi skal være i.

Levitin som også er direktør på laboratoriet for musikk, hjernefunksjon og ekspertise ved McGill universitetet fant sammen med en nevroforsker ut at det er i hjernedelen Insula at «bryteren» mellom dagdrømming og handlekraft ligger.

Bryteren, eller filteret, hjelper oss med å styre oppmerksomheten vår fra det uviktige og til det som er viktig.

Vi kan se for oss huleboeren som skal ta valget mellom å flykte fra et rovdyr eller å lukte på en blomst. Hjernen hjelper oss heldigvis med dette valget.

«Problemet» er at vi er langt fra huleboernes tid. 

Forstyrrer jobben

Informasjonsstrømmen konkurrerer også med viktige avgjørelser på jobb.

Derfor anbefaler forskeren at du bryter ut av det dersom innstillingen din er å takle hvert varsel på løpende bånd.

<p><b>Unngå svimmelhet og tretthet:</b> Du blir mindre sliten hvis du holder deg til ett modus om gangen. Vis du bestemmer deg for å bli mindre distrahert av informasjonsflyten får du dyrket både kreativiteten og produktiviteten bedre, mener forsker.<br/></p>

Unngå svimmelhet og tretthet: Du blir mindre sliten hvis du holder deg til ett modus om gangen. Vis du bestemmer deg for å bli mindre distrahert av informasjonsflyten får du dyrket både kreativiteten og produktiviteten bedre, mener forsker.

Har du viktige ting du skal få gjort på begrenset tid: Prioriter dagen din etter gjøremål, og ton ned multitaskingen, og har du muligheten til det, så bør du faktisk skru av epostprogrammet ditt en liten stund.

Dette siste rådet blir nok kanskje for radikalt for mange, men her er hjerneforskerens tips for å bli mer produktiv og kreativ i en digital kommunikajsonshverdag :

  • Demp multitasking og fordyp deg fokusert over bare én oppgave i for eksempel 30 eller 50 minutter. Dette hjelper deg med å være i det utøvende moduset.
  • Trykk på «reset-knappen» og gå en tur og lytt til musikk. Musikk hjelper deg til å være i dagdrømme-moduset.
  • Del dagen inn i definerte perioder. Sett av tid til å være på sosiale medier og hold deg til den tiden. Det er bedre enn å få konstante forstyrrelser i løpet av dagen.
  • Ikke jobb i fritiden. Den er viktig for å restituere hjernen.
  • Sov mer og ta en lur i ny og ne.
  • Skru av «notifications» eller varsler om nye e-poster. Vi blir distrahert når vi vet at ny informasjon venter på oss.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå