Startet Adams Matkasse med penger fra Lånekassen

Lasse Smedsvig er en av gründerne bak Adams Matkasse og startet bedriften med hjelp av lånekassepenger og foreldrenes bil. Møt «Årets merkevarebygger».


<p><b>ÅRETS MERKEVAREBYGGER:</b> Lasse Smedsvig Carlsen (24, med forkle) omkranset av kollegaene Harald Aalvik (27), Adam Bjerck (26) og næringsminister Monica Mæland (H). For sitt arbeid med Adams Matkasse har Smedsvig nå blitt «Årets merkevarevarebygger» i E24s ledertalentkåring.</p>

ÅRETS MERKEVAREBYGGER: Lasse Smedsvig Carlsen (24, med forkle) omkranset av kollegaene Harald Aalvik (27), Adam Bjerck (26) og næringsminister Monica Mæland (H). For sitt arbeid med Adams Matkasse har Smedsvig nå blitt «Årets merkevarevarebygger» i E24s ledertalentkåring.

Det var en glad gründer som fikk en telefon fra E24 under den daglige gåturen med hunden sin i Bergen.

– Dette var jo kjempeartig! Spesielt siden vi har vært svært bevisste i oppbyggingen av vår merkevare, sier Lasse Smedsvig.

For syvende år på rad kårer E24 årets største ledertalent under 35 år i norsk næringsliv.

Hovedvinneren avsløres i et stort arrangement på BI i Oslo fredag 13. november.

E24 har avslørt vinnerne av de syv kategoriene årets kåring er delt inn i, i dagene ledende opp mot hovedarrangementet.

Les mer om juryen i årets utgave av Ledertalentene her

Lite kontor bak en hotellresepsjon

Og årets merkevarebygger er altså en av gründerne bak dørmatsuksessen Adams matkasse.

– Helt fra starten hadde vi både håp og tro på at det skulle bli noe stort, men det er klart at da vi satt i et lite kontor bak en resepsjon på et hotell og brukte våre foreldres biler til å levere kasser på døren personlig, lurte vi selv litt på om dette ville funke, sier Smedsvig til E24.

Adams Matkasse ble startet opp i 2013 av Harald Aalvik, Mats Wickmann, Adam Bjerck og Lasse Smedsvig hjemme i Bergen.

For en stund tilbake møtte de næringsminister Monica Mæland under et arrangement.

Hun gratulerte med suksessen.

– Samtidig spurte hun om det var penger fra Innovasjon Norge som førte til at vi kunne starte opp bedriften vår. Jeg måtte nesten fortelle at jeg hadde brukt studielånet mitt, og hun mente det var godt at i alle fall en del av den statlige støtten kunne hjelpe til, sier han og humrer.

Selv om det har gått fort i svingene for Adams Matkasse, tør Smedsvig nesten ikke spå hvordan de neste fem årene vil se ut.

For bransjen er i kontinuerlig endring ettersom nordmenns handlevaner, og ikke minst krav, er i endring.

– Det vi nå opplever er bare begynnelsen. Vi blir nødt til å tilpasse oss etter hvert som flere aktører hiver seg på, noe som betyr at vi hele tiden må bli bedre, påpeker han.

Et evig B-menneske

Først i fjor utvidet gründerne virksomheten til å gjelde utenfor Bergen, og på kort tid har Adams Matkasse vokst med nærmere 300 ansatte.

– Hvorfor tror du at deres konsept har blitt så populært?

– For det første har Norge en ekstremt stor tetthet av dagligvarebutikker, og det var helt klart et rom for et konsept som skiller seg ut fra vanlig handel, forteller Smedsvig.

 <p><b>GRÜNDERE:</b> Harald Aalvik, Adam Bjerck og Lasse Smedsvig har vært med å starte opp Adams Matkasse. De tror det vil komme mange flere aktører på markedet i årene som kommer.</p>

GRÜNDERE: Harald Aalvik, Adam Bjerck og Lasse Smedsvig har vært med å starte opp Adams Matkasse. De tror det vil komme mange flere aktører på markedet i årene som kommer.



Smedsvig er den andre mattilbyderen som vinner kategoripremie i årets utgave av Ledertalentene. I kategorien «Årets innovatør» vant Karl Munthe-Kaas fra Kolonial.no prisen.

Adams Matkasse fungerer på det viset at du som kunde velger den ferdigfylte kassen som passer best for ditt behov, og da får du den levert på døren med alle ingredienser, oppskrifter og fremgangsmåte.

– Vi har mange forskjellige typer – enten man er et par, en storfamilie, har allergier eller andre ønsker, sier han.

For Smedsvig er en typisk dag både lang og krevende, men det er akkurat slik han liker det. Selv om rollen hans i selskapet har endret seg noe siden de startet opp.

– Jeg er uten tvil et B-menneske. Som regel er jeg på jobb rundt ni, men jeg gjør noe av mitt beste arbeid etter klokken 24.00. Da er jeg i min egen lille sone, mens jeg hører på litt god musikk og pumper ut nye ideer, forteller han.

Smilekurs til de ansatte

Det kan virke som om det er lite fritid, og Smedsvig innrømmer at han aldri helt har kunnet stoppe opp for å reflektere og feire egen suksess. Det er viktig å tenke fremover.

– Før hadde vi kanskje mer fokus utover, altså det som handler om markedsføring av produktet vårt. Nå er også fokuset også rettet mer innover, på miljø, kultur og å ta vare på våre ansatte, sier han.

Som leder har han stor tro på at folk trives i selskapet, noe som må til for å få en effektiv og god hverdag.

– For ikke lenge siden spurte en leverandør meg om vi hadde kjøpt smilekurs til alle våre ansatte. Slike tilbakemeldinger gjør meg veldig stolt og glad sier han.

Så kanskje det blir en liten feiring fremover allikevel.

– Vi skal selvsagt ha et skikkelig julebord, og da skal vi finne på noe artig for alle våre flinke folk, avslutter Smedsvig.

På topplisten blant merkevarebyggerne er det hele ni kvinner og én mann. Det var til slutt Smedsvig som gikk helt til topps.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå