Digital kjøpmann er «Årets innovatør»

Det begynte med 20 tomme hender og ingen lønn.


<p><b>GROSSIST:</b> Karl Munthe-Kaas startet opp Kolonial.no i 2013, og kan vise til sterk vekst for den digitale dagligvarehandelen. Nå er han kåret til «Årets innovatør» i E24s Ledertalentkåring.<br/></p>

GROSSIST: Karl Munthe-Kaas startet opp Kolonial.no i 2013, og kan vise til sterk vekst for den digitale dagligvarehandelen. Nå er han kåret til «Årets innovatør» i E24s Ledertalentkåring.

– Wow! Det er jo helt fantastisk, og veldig motiverende, sier Munthe-Kaas til E24.

32-åringen, med en fortid i blant annet Finn og McKinsey, startet opp Kolonial.no i 2013 sammen med ni medgründere, og har opplevd en nesten eksplosiv vekst siden.

Bedriften har i dag 70 ansatte, og omsetter for tre millioner kroner i uken.

– Vi bygger opp det som vil være måten veldig mange ukeshandler på fremover. Det er et enormt lerret å bleke, og vi har jo utfordret den mektigste bransjen i Norge, sier Munthe-Kaas.

For syvende år på rad kårer E24 årets største ledertalent under 35 år i norsk næringsliv.

Nytt av året er at vi har beveget oss bort fra geografiinndeling, og isteden har kategorier.

Vinneren av kategorien «Årets innovatør» er altså Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør i Kolonial.no og styreleder i Nabobil.no.

Hovedvinneren i årets utgave Ledertalentene avsløres i et stort arrangement på BI i Oslo fredag 13. november. Hver dag frem til da skal E24 avsløre en vinner i de sju kategoriene årets kåring er delt inn i.

Les mer om juryen i årets utgave av Ledertalentene her

Årets innovatør forteller om «en gjeng» på ti gründere som nå alle jobber fulltid i selskapet.

– Vi startet bokstavelig talt med 20 tomme hender og ingen lønn. Oppskaleringen av konseptet begynte for et år siden, før det skrev vi egentlig primært software, og gjorde veldig småskala markedstester, sier Munthe-Kaas.

Han legger til at det mest oppsiktsvekkende er måten kolonial.no har vokst, i stor grad uten markedsføring.

– Vi begynte med betalt markedsføring hovedsakelig etter sommeren, men vi har sett en sinnssyk vekst. Det tyder helt klart på at dette er noe nordmenn vil ha.

Unikt logistikksystem

Kolonial.no var dog ikke den første digitale dagligvarehandelen i Norge. Hva er det som gjør prosjektet unikt?

– Det fundamentale er den helhetlige tjenesten. Dette er første gang i Norge det er mulig å kjøpe alt du trenger av dagligvarer på nett uten at det koster mer enn i butikken. Det har ikke skjedd før, tidligere var dette veldig dyrt, og ganske lite kundevennlig, sier han.

–  Kundene kan nå velge de middagene de ønsker med et klikk, planlegge lett,  og bruke lister som gjør at man alt i alt får tatt hele ukeshandlingen på noen få trykk, forklarer Munthe-Kaas, før han legger til:

– I enkel form har dagligvarer på nett eksistert før i Norge, og er godt utbygd i andre land, men innovasjonen ligger i detaljene i konseptet vårt, mener han.

–  Det går på alt fra hvordan nettløsningen fungerer til logistikksystemet, som er hele fundamentet for at dette nå er konkurransedyktig mot vanlige butikker. Vi er unike i distribusjonsmodellen, hvor vi tilbyr både hjemlevering og hentepunkter, som er utplassert i en satellittmodell, med et stort sentrallager. Måten vi lager hentepunkt, og samarbeidet med Shell, Statoil og Shell Seven-11 er innovativt på internasjonal skala.

Kolonial.no har nå 70 ansatte, og omsetter for tre millioner kroner i uka, som har vært en nær tredobling de siste månedene, forteller Munthe-Kaas.

Målsetning for 2015 er en omsetning på cirka 100 millioner kroner.

– Opp og nedturer

Gründergjerningen startet for Munthe-Kaas allerede i studietida, da han var medutvikler av Evacuaid, et patentert nødarmbånd for arbeidere i krevende og risikofylte miljø. 

– I en seriegründers liv har man opp- og nedturer. Evacuaid var det første selskapet, og ble unnfanget i studietida. Dessverre ble det til slutt oppløst, men interessant nok er det et annet selskap som har kjøpt rettighetene til produktet og videreført produksjonen.

Innovasjon er helt ubrukelig hvis det bare er en idé i hodet. Man må gjennomføre.

Mens han jobbet i finn.no var det delingsøkonomien som skulle få et nytt tilskudd til gründerstammen.

– Jeg arbeidet som konseptutvikler i Finn.no i 2012. Da var delingsøkonomien fortsatt helt i startfasen, men vi ble inspirert av AirBNB, og så at biler er noe som helt klart er en underbrukt eiendel. Vi så at med en teknologiplattform og god forsikringsløsning kunne vi låse opp potensialet i alle de ubrukte bilene.

Etter at Munthe-Kaas sluttet for å starte Kolonial.no i 2013, ble bil-prosjektet lagt dødt i Finn.no noen måneder senere.

I vår ønsket Munthe-Kaas og en vennegjeng imidlertid å blåse liv i det igjen, og etter lanseringen av Nabobil.no i september er nå er hundrevis av biler tilgjengelig over nesten hele landet.

Gjennomføring

– Hvor kommer all innovasjonen fra?

– Det kjedelige svaret er at det ligger mye analyse, logikk og hardt lagarbeid bak. Innovasjon er en prosess. Jeg tror ikke at det kommer fra å sitte alene i lotusstilling på en fjelltopp. Du må være nysgjerrig og stille spørsmål ved etablerte sannheter. Da vil impulsene komme overalt fra samfunnet rundt deg. Dersom du fokuserer på å finne sterke brukerbehov, bygger du på et godt fundament, men du har bare såvidt begynt. Innovasjonen skjer underveis, og slutter aldri. Du må ha et knallsterkt team rundt deg og finne de innovative løsningene på veien.

Munthe-Kaas har likevel noen inspirerende ord til innovatører som sysler med en idé.

– Innovasjon er helt ubrukelig hvis det bare er en idé i hodet ditt. Du er ikke hva du tenker, du er hva du gjør, sier kategorivinneren.

–  Du må gjennomføre, og du må teste. Husk at en idé er skjør og kanskje feil, men et reelt behov er robust. For å finne de rette løsningene på behovet må man begynne reisen. Det er der jeg tror det største potensialet for Norge ligger, at de med de store ideene bare må sette i gang. Som Nike sier: «Just do it».

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå