– Mange ledere har seg selv å takke for umotiverte ansatte

– I stedet for å sende ansatte vekk på seminarer for å bli motivert, bør ledere bli flinkere til å motivere dem på arbeidsplassen.

<p><b>SAVNER MOTIVERENDE SJEFER:</b> – Det holder ikke å spørre ansatte hvordan det går i den årlige medarbeidersamtalen og tro de finner inspirasjon på et seminar, sier Grethe Valseth i konsulentselskapet Dale Carnegie.<br/></p>

SAVNER MOTIVERENDE SJEFER: – Det holder ikke å spørre ansatte hvordan det går i den årlige medarbeidersamtalen og tro de finner inspirasjon på et seminar, sier Grethe Valseth i konsulentselskapet Dale Carnegie.

Det sier prestasjonstrener Grete Valseth i bedriftsrådgivningsselskapet Dale Carniege til E24.

Valseth fremholder at bedrifter svir av store summer årlig på å sende ansatte på «kick-offs» og motivasjonsforedrag. 

Men det hjelper ikke særlig på motivasjonen, skal vi tro en fersk InFact-undersøkelse selskapet har fått utført.

Der ble 692 norske arbeidstakere spurt følgende spørsmål: «I hvilken grad gir deltakelse på motivasjonsforedrag eller «kick-offs» en varig forbedret motivasjon?»

39,7 prosent svarer «ingen» eller «svært liten». 21 prosent, eller én av fem, svarer at det gir varig bedret motivasjon.

– Det overrasker meg at såpass mange sier slike arrangementer har varig effekt. Min erfaring er at det kan gi en boost der og da, mens det er helt andre grep som trengs for å bedre den langsiktige motivasjonen på arbeidsplassen, sier Svànaug Bergland til E24.

Hun er partner i Narum Gruppen og ekspert på ledelse og karriereutvikling.

– Har seg selv å takke

Ifølge Valseth blir effekten av slike arrangementer overvurdert av mange ledere. Nå advarer hun norske sjefer mot å tro det finnes en ekstern «quick fix» for arbeidsplasser som tynges av mistrivsel eller lav motivasjon.

– Mange ledere har seg selv å takke for at de ansatte ikke er motiverte nok. Undersøkelser viser at den største driveren for å skape engasjement, er forholdet til nærmeste leder. Ansatte må ha tillit til lederen, stole på lederen, og føle at vedkommende ser dem som person.

– Og de må få tydelige og konstruktive tilbakemeldinger. Mange ledere gjør det motsatte – de kommuniserer tåkete og gjør ansatte utrygge, sier Valseth.

<p><b>JOBBEKSPERT:</b> Svanung Bergland er partner i Narum Gruppen og ekspert på ledelse og karriereutvikling.</p>

JOBBEKSPERT: Svanung Bergland er partner i Narum Gruppen og ekspert på ledelse og karriereutvikling.

Mener Norge er i bresjen

Bergland er enig i at tydelige og konstruktive tilbakemeldinger er en viktig motivasjonskilde.

Hennes inntrykk imidlertid at nordmenn stort sett går motiverte på jobb, og at norske lederes interesse for motivasjons-fremmende tiltak har mye av æren:

– Det har vært mye fokus på dette blant norske ledere i de siste årene. Organisasjons-pyramidene flates ut, og de ansatte inkluderes mer i beslutninger som ledere tidligere tok på egen hånd.

– Medvirkning og medbestemmelse skaper nærhet og eierskap til eget arbeid, og jobben oppleves som mer meningsfull. Forskning viser at det er motivasjonsfremmende, og her ligger Norge i bresjen, sier Bergland.

– Norge trenger bedre ledere

I den samme Infact-undersøkelsen kommer det frem at 16,3 prosent opplever sin nærmeste leder som en dårlig rollemodell, mens 13 prosent mener sjefen i liten grad er åpen og ærlig i sin kommunikasjon.
– Trenger Norge bedre ledere?
– Ja, absolutt, sier Valseth.

– Altfor ofte blir lederstolen besatt av en ansatt som kun har gode egenprestasjoner. Men å få frem gode prestasjoner i dine ansatte, krever helt andre egenskaper. At du blir kåret til månedens selger gang på gang, gjør deg ikke automatisk til en god salgsleder, illustrerer Valseth. 

– Vil bli sett og hørt

Ifølge bedriftstreneren hviler det mer ansvar på lederne i dag enn noen gang tidligere:
– Flere undersøkelser viser at den nyeste generasjonen arbeidstakere stiller skyhøye krav til lederen. De vil bli oppmuntret og utfordret, de vil ha anerkjennelse og tett oppfølging. De vil bli sett, de vil bli hørt, og krever umiddelbar feedback.
– Det fordrer en leder som er et forbilde og aktivt jobber for å gjøre menneskene rundt seg bedre. Det holder ikke å spørre ansatte hvordan det går i den årlige medarbeidersamtalen, og tro de finner inspirasjon på et seminar, sier Valseth. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå