BLIKK MOT BANGKOK: Norwegian-sjef Bjørn Kjos forteller at mannskapet i kabinen og cockpit på den nye Boeing 878 Dreamlineren må bo i Bangkok.
BLIKK MOT BANGKOK: Norwegian-sjef Bjørn Kjos forteller at mannskapet i kabinen og cockpit på den nye Boeing 878 Dreamlineren må bo i Bangkok.

Ikke helt Norwegian - Bangkok blir base

Norwegian-sjef Bjørn Kjos gjør Bangkok til base for sin langdistansesatsing. Vil du jobbe i kabinen, må du melde flytting til Thailand.

Norwegian starter de varslede billigrutene til New York i mai neste år. De aller billigste billettene fra Oslo vil koste ned mot 1000 kroner en vei – i lavsesongen.

- Kabinpersonalet skal følge flyet med utgangspunkt i Bangkok, bekreftet Kjos på den internasjonale luftfartskonferansen GBTA i Boston.

På sikt skal også vedlikeholdet ut av landet. Det skal flyleverandøren Boeing ta seg av.

Flygere og kabinansatte som skal fly de nye langrutene, ansettes ikke i Norwegian, men leies inn fra bemanningsbyråer. Slik sparer Norwegian personellkostnader.

Må bo i Bangkok

– Kabinpersonalet blir i hovedsak thailendere. Hvem som helst kan søke, men de må bo i Bangkok. Det viktigste er at de er erfarne og dyktige. Siden Norwegian er norsk, må vi ha flygere med europeiske sertifikater, sier Kjos.

Les også: Norwegian signerte kontrakt for 100 Airbus-fly

– Flybransjen er ekstremt konkurranseutsatt. Det er viktig å være så fleksibel som mulig når vi går inn i et nytt marked. Vi vil starte med innleid mannskap og se på muligheten for ansettelse etter hvert, sier informasjonssjef Åsa Larsson.

Ferie vestover

– Det er viktig å forstå at langdistanserutene er et globalt marked. Asiatene vil på ferie vestover. I starten vil 10–15 prosent av kundene på langrundene våre være asiater. Om fem år vil de utgjøre halvparten. Om enda noen år vil flertallet være asiater, sier Kjos.

Også vedlikeholdet av maskinene fases ut av Norge ettersom Boeing leverer de nye flyene.

– Det betyr at Boeing skal sørge for teknisk vedlikehold av flyene. Flyene er bygd i karbon, ruster ikke og har svært avansert teknologi. Servicen kommer til flyene fra Boeing-fabrikken og er gjort på noen timer, sier Kjos.

Uendret i høysesong

I juli skal du i dag lete godt for å finne New York-billetter fra Oslo til under 6000 kroner tur-retur og Kjos bekrefter at heller ikke han kommer til å levere billigreiser midt i høysesongen. De billigste billettene får du heller ikke hvis du må reise fredag og hjem søndag.

– Resten av året skal det skal nesten alltid legges ut billigbilletter, sier Kjos som starter opp med tre flyginger til New York i uken.

Kjos får sin første Boeing 787 Dreamliner levert i april. Den tar 291 passasjerer og bruker langt mindre drivstoff enn dagens flytyper. Det er grunnen til at Kjos kan fly så billig.

Etter hvert vil han også bruke flytypen på ruten til Bangkok.

– Vi vil nok åpne flere Thailand-ruter. Krabi og Phuket er aktuelt. Prisene til Bangkok har vi ikke sett på ennå. De vil koste noe mer enn til New York, men de skal ned i forhold til dagens priser, sier han.

Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

STILLINGER

Ukens utvalgte stilling
JOBBEKSPERTENE

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO

EKSPERTKOMMENTAR