Slik blir kvinner toppledere

Aksepter de mannlige spillereglene og dropp selvironien. Slik når du til topps som kvinne, mener forfattere.
<b>BEHOLD DE BESTE</b>: I krisetid kan det være vanskelig å holde på de flinkeste folkene, men det finnes råd mener professor.
BEHOLD DE BESTE: I krisetid kan det være vanskelig å holde på de flinkeste folkene, men det finnes råd mener professor.

- Respekter mennenes hierarki og aldri kritiser sjefen din foran andre. Glem at du er oppdratt som en snill pike - og ikke lær deg å bruke kaffemaskinen.

- Og du må aldri, aldri dra vitser på din manns bekostning i jobbintervjuer.

Dette er Sanne Udsen og Stina Vrang Elias` beste tips for kvinner som vil klatre til topps, ifølge Business.dk.

For til tross for både lovpålegg og formaninger er kvinner fortsatt underrepresentert i styrerom og i topplederstillinger.

Men kvinner kan selv gjøre noe med det, mener Udsen og Elias, som begge har erfaring både som ledere og konsulenter.

Lærdommen har de samlet mellom to permer i boken "Håndbog for karrierekvinder".

Her er deres 12 beste tips, ifølge Business.dk:

1. Ha respekt for hierarkiet - gå aldri utenom sjefen din.

Kvinner synes ofte at strenge hierarkier og kommandoveier er latterlige, og har problemer med å adlyde en ordre hvis den ikke gir mening.

Men det er ingen vei utenom, vil du til topps må du forholde deg til og forstå hierarkiet.

2. Overse sjefens urimeligheter

Ifølge forfatterne kan en del mannlig sjefsoppførsel skyldes at sjefen har lært at om man ikke bruker makten, så forsvinner den. Signalisere at du vet at det er han som er sjefen.

3. Lær deg sportsspråket

Mange sportsutrykk brukes i karriereverden, som å ha hjemmebanefordel, å komme inn igjen i kampen. Forfatternes beste tips til kvinner er å lære seg sjargongen først som sist.

4. Unngå fallgruvene i jobbsamtalen

Ifølge forfatterne er det bevist at mens menn får seriøse spørsmål som gir dem mulighet til å briljere, får kvinner enkle spørsmål de kan svare ja eller nei på. Derfor bør kvinner unngå å spøke under et jobbintervju. "Og du må aldri, aldri være morsom på bekostning av ektemannen din. Det regnes ubevisst som den mest graverende feilen en kvinne kan gjøre", skriver de.

5. Glem jenteoppdragelsen din og dropp selvironien

I ni av ti tilfeller tar ikke menn selvironien hos kvinner, men oppfatter det som fakta.

6. Nevn aldri vekten din

Snakker du om vekten din til stadighet, og ikke ser ut til å få gjort noe med det, så kan kolleger lett overføre det til dine arbeidsevner. Og synes de du overdriver, så kan de lett sette deg i kategorien "hysterisk".

7. Unngå å lære deg hvordan kaffemaskinen fungerer

Hvis du ikke har lært deg hvordan du lager kaffe eller hvordan kopimaskinen fungerer, så kan du alltid skylde på det når menn spør.

8. Kle deg til rollen

"Det har sin pris å skille seg ut, og som kvinne er man i forveien annerledes", skriver forfatterne. Tilpass deg mennenes klesstil og investere i en dyr klokke og aldri, aldri gå med bare legger - uansett hvor varmt det er.

9. Si aldri mot sjefen i foran andre

Det er typisk for kvinner å tenke at man må rydde misforståelser av veien, også når det gjelder at sjefen eller en mannlig kollega legger frem en tåpelig idé. Men det er helt feil: "Du er satt her på jorden for å få din umiddelbare sjef til å ta seg godt ut", skriver forfatterne.

10. Skaffe deg et nettverk - og bruk det

Kvinner tenker at det er faglig dyktighet som er det viktigste og er generelt for dårlige til å utnytte nettverkene sine, mener forfatterne.

11. Skaff deg høyere lønn

"Mange mannlige sjefer tenker ubevisst at kvinner ikke har bruk for penger på samme måte som menn", skriver forfatterne. Menn blir ansett som forsørgerne. Derfor må kvinner argumentere for høyere lønn ikke ved å vise til sine mannlige kolleger, men ved å vise til at hun har bruk for pengene til å bygge på huset eller sende barna til en privatskole.

12. Dropp den hellige morsrollen

Senk forventingene til deg selv på hjemmebane og lei inn hjelp. Det gjør ikke noe om kaken til korpset ikke er hjemmebakt, mener forfatterne.

( Kilde: "Håndbog for karrierekvinder" av Sanne Udsen og Stina Vrang Elias og Business.dk )

Les flere nyheter på E24 Jobb.

På forsiden nå