Slik får du mest ut av din «CV» på nett

Over 600.000 nordmenn har en profil på nettverket LinkedIn. Sjekk ekspertens tips til hvordan du skal bruke profilen best mulig.
<p><b>SMARTE GREP:</b> Her holder Kathe Arnesen foredrag i hvilke grep man kan gjøre for å få mest ut av LinkedIn-profilen.</p>

SMARTE GREP: Her holder Kathe Arnesen foredrag i hvilke grep man kan gjøre for å få mest ut av LinkedIn-profilen.

Viser deg frem. – Har du en LinkedIn-profil dukker den nesten alltid opp som link nummer 3, 4 eller 5 i resultatlisten, sier Kathe Arnesen, som er partner og strategirådgiver i Nordic Media Team. Hun jobber daglig med bedrifter og rekrutteringsbyråer for å lære dem å bruke LinkedIn godt:

– Det er greit å ha lagt ned litt arbeid i profilen slik at den forteller hvem du er og hva du kan.

Arnesen forklarer at LinkedIn kan brukes til å sørge for at relevant og positiv informasjon om deg havner høyt oppe på resultatlisten når headhuntere eller arbeidsgivere gjør et søk på navnet ditt.

LES OGSÅ:Slik blir du headhuntet

Alle «Googler» deg. Ifølge Arnesen vil så mange som 95,1 prosent av alle norske rekrutterere og arbeidsgivere «Google » navnet ditt når de mottar en søknad eller før de kontakter deg i forbindelse med en aktuell stilling. 

Hun påpeker man risikerer å gå glipp av muligheter dersom man ikke er aktivt tilstede på nettsamfunnet:

– Jeg har fått flere henvendelser og jobbtilbud fra Norge og utlandet fordi jeg har vært tilstede på LinkedIn. Disse personene hadde ikke tatt kontakt med meg hvis ikke jeg var der, sier Arnesen.

LES OGSÅ:Slik skal du kle deg til jobbintervjuet

Gjør deg flid. Ifølge Helene Tronstad Moe, som er fagsjef i Adecco Search & Select og førsteamanuensis ved Markedshøyskolen er det viktig å gjøre seg litt flid med profilen:

– Det er bedre å ikke være der, enn å gjøre det halvveis. Dersom du kun har 20 kontakter sier det hodejegeren at du vært der kort tid, ikke forstår stedet, eller at du rett og slett ikke har et sterkt nettverk.

LES OGSÅ: Søknaden som tenner sjefen

Faglig scene. Ifølge henne har LinkedIn først og fremst vært et sted for folk med høyere utdanning eller stillingsnivå.

Helene Tronstad Moe, fagsjef i Adecco Select
Helene Tronstad Moe, fagsjef i Adecco Select

– Hvis man er håndverker, er det kanskje ikke så viktig å være tilstede på LinkedIn. Men hvis man har tatt en bachelor innenfor økonomi, eller en mastergrad, vil det være svært relevant og viktig å være tilstede på LinkedIn, sier Tronstad Moe.

Hun fremhever at du bør tenke nøye gjennom alt du publiserer:

– Tenk at du er på en faglig scene. Alle andre kan se hva du har gjort. Det er ikke stedet for å publisere bildet av en kopp te du drakk til lunsj. Det du publiserer må ha en reell verdi og være av interesse for andre, sier Tronstad Moe.

LES OGSÅ:Dette bør du tenke på i jobbjakten

Tips: LinkedIn kom nettopp i norsk språkdrakt. For å bytte til norsk versjon av LinkedIn (menyvalg osv.), gjøres det enkelt her.


Ti tips for å få mer ut av LinkedIn:

Profilen din:

  • Ha en fullstendig utfylt profil. En ufullstendig profil kan gi potensielle kunder, samarbeidspartnere eller arbeidsgivere et ufordelaktig inntrykk av deg. Ville du sendt en ufullstendig CV til et rekrutteringsbyrå?
  • Ja, du bør ha bilde. Undersøkelser viser at profiler med bilder har syv ganger større sannsynlighet for å bli klikket på. Bildet bør være et du ville være komfortabel med å ha på en CV.
  • Skriv en god oppsummering. Dette er det første folk leser, og det er her du har sjansen til å trekke frem dine viktigste egenskaper og kunnskaper.
  • Søkemotoroptimaliser profilen din. Sørg for å bruke ord og uttrykk som er sentrale i din bransje, og som det er sannsynlig at de du ønsker å vise deg frem for bruker som søkeord.
  • Flere språk: Ha profilen din på flere språk, for eksempel både norsk og engelsk. Dette gjør at du fanges opp av både de som søker på norsk og de som søker på engelsk.


Nettverk

  • Bli medlem i en gruppe. Dette øker sjansene dine for å dukke opp i søk, gjør det lettere for andre å legge deg til som kontakt, og kan gi deg tilgang til miljøer og kunnskap du ellers ikke ville hatt tilgang til.
  • Vær aktiv i gruppene. Del fagkunnskap og bidra positivt i diskusjoner. Dette gjør deg synlig for medlemmene i gruppen og plasserer deg på radaren deres. Det gir deg også oversikt over hva som foregår og hvem som er sentrale personer i din bransje.
  • Få et godt nettverk: Mange kontakter er i seg selv ikke noe mål, men for å få bred eksponering og sikre at profilen din kommer høyt opp i søk bør du ha minimum 50-100 kontakter fra ulike bransjer og miljøer.


Utvid nettverket ditt

  • Legg til nye: Gjør det til en vane å søke opp og legge til nye mennesker du har møtt hver uke. Du treffer folk på møter, konferanser og i private sammenhenger. Sett av en halvtimes tid i uken til å legge dem til på LinkedIn. Slik utvider du nettverket ditt, noe som gjør deg synlig for flere rekrutterere, potensielle kunder og forretningspartnere.
  • Si hvor du kjenner dem fra: Ta deg tid til å skrive en linje eller to om i hvilken sammenheng du traff dem eller hvorfor du ønsker å legge dem til i stedet for å bruke den standardiserte invitasjonsteksten i LinkedIn – da er det mye større sjanse for at de aksepterer invitasjonen din.
  • Automatiser søkene: Det finnes noen programsnutter som hjelper deg med disse søkene. LinkedIn har et eget tillegg for Outlook, og for Gmail/Google Apps-mail gjør tjenesten Rapportive omtrent det samme.


              Kilde: Kathe Arnesen,




Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå