– Vi skal lage opplevelser robotene ikke gir

Det skjer en kraftig omveltning i banknæringen. Til tross for at næringen stadig blir mer digitalisert, er det menneskene som vil skape opplevelsene.


<p><b>NY BANKHVERDAG:</b> Mobilbetalingsrevolusjonen gjennom Vipps i Norge og MobilePay i Danmark lærte oss hvor enormt raskt vi er villige til å adoptere nye digitale tjenester, skriver Danske Banks Norge-sjef.</p>

NY BANKHVERDAG: Mobilbetalingsrevolusjonen gjennom Vipps i Norge og MobilePay i Danmark lærte oss hvor enormt raskt vi er villige til å adoptere nye digitale tjenester, skriver Danske Banks Norge-sjef.

kommentar Trond Mellingsæter

Norge-sjef i Danske Bank

Sitatet kommer fra Vanity Fair og tilhører medgründer av Airbnb, Brian Chesky. Airbnb er et av de fremste symbolene på den nye digitale økonomien, selskapet som har gjort huseiere i de fleste land i verden til potensielle «hotelleiere» og samtidig disruptert hotellnæringen.

Nå er Airbnb i ferd med å rulle ut selskapets nysatsing Airbnb Trips, og her har turisters oppførsel og behov blitt grundig analysert. Konklusjonen var at de fleste reiseopplevelsene var generiske og kjedelige, og at turister står i kø på et eller annet museum eller kirke de ikke har noen interesse av.

Chesky fant ut at turister ønsker unike og autentiske opplevelser, naturligvis tilpasset deres egne interesser. Som for eksempel å kunne lage sin egen steinovnspizza i Firenze, eller å bli med en lokal vennegjeng i Paris på privat fest for 243 kroner. Smalt, ja, men også her kan Airbnbs teknologi matche turisters interesser med unike tilbud.

I debatten om fremtidens jobber er Airbnb-gründer Chesky enig i at mye forandres, og mange arbeidsplasser vil digitaliseres bort. Menneskets fortrinn er å skape opplevelser bare mennesker kan gi. Derfor er han optimistisk på vegne av kreative mennesker som kan gi opplevelser ut over det vanlige. Og nettopp dette er nøkkelen, enten du er en bedriftsleder innen reiseliv, taxinæringen eller banksektoren. Menneskene skal gi kundene opplevelser robotene ikke kan gi dem.

Banknæringen er blant de næringene som vil endres mest de neste årene.

Mobilbetalingsrevolusjonen gjennom Vipps i Norge og MobilePay i Danmark lærte oss hvor enormt raskt vi er villige til å adoptere nye digitale tjenester. Men dette er bare starten. Bankene satser knallhard på fremtiden med ansettelser av digitale gründere og algoritmeeksperter, nye IT-systemer og nye digitale tjenester. Noen banker gjør også store investeringer i kjernesystemene sine, som kan være opptil 40 år gamle. Slike investeringer skal gjøre det mulig å raskere implementere nye tjenester og løsninger.

For kundene er dette svært gode nyheter. Vi ser allerede at banker effektiviserer sine interne kundeprosesser gjennom nye digitale løsninger, som for eksempel ved behandling av lånesøknader. Nye løsninger skal gi kundene raskere og enklere svar på om boligdrømmen er innen rekkevidde.

I 2018 innføres det nye EU-direktivet PSD2. Direktivet gir tredjepartsaktører muligheten til å hente ut informasjon om kundene våre. Aktører som Facebook kan dermed tilby brukerne sine å se kontodata på sine plattformer. Dette utfordrer bankene til å tenke nytt og å endre seg fra å være en tradisjonell verdikjede til å bli en del av et digitalt økosystem.

Omveltningene i banksektoren til tross: Vi er mer optimistiske enn noen av våre konkurrenter, som spår redusering av arbeidsstokken. Antall ansatte i Danske Bank i Norge i dag er omtrent det samme som i gamle Fokus Bank rundt årtusenskiftet. De ansatte løser bare andre oppgaver.

Det som kan digitaliseres, vil nok gradvis bli digitalisert. Men i fremtiden vil menneskene fortsatt være den viktigste innsatsfaktoren i banken. De bankansatte vil lære kundene å forstå og utnytte teknologien, gi unike analyser og være sparringspartnere for både privatpersoner og bedrifter som enten skal inn i boligmarkedet eller trenger finansiering til internasjonal ekspansjon. For når viktige beslutninger skal tas stoler fortsatt vi mennesker mest på andre mennesker.

Det er de kreative menneskene som skal ta Airbnb et steg videre. På samme måte er det menneskene i banksektoren som skal skape de unike og trygge kundeopplevelsene – også i fremtiden. I Danske Bank kan vi ikke tilby deg et lynkurs i pizzabaking, men ønsker du å starte en italiensk pizzeria i Norge skal våre rådgivere være mer for deg enn det roboter kan.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå