Dagbladet lurer leserne

Mia lå ikke med Røkke. Spetalen gikk ikke amok. Og folk flest slutter å kjøpe Dagbladet.
kommentar Elin Ørjasæter

Elin Ørjasæter var frem til juni 2012 konsulent i PR- og informasjonsbyrået Burson-Marsteller.

Hun er tidligere E24-kommentator, og jobber nå som foredragsholder og forfatter.

Hun har tidligere vært personaldirektør, hodejeger og forhandler i fagforening. «Lederboka, hodejegerens beste tips» og den humoristiske selvbiografien «Det glade vanvidd» er to av hennes bøker.

Født: 25. februar 1962

Avhengig av: Kaffe og Twitter.

Drømmebil: Mini Roadster cabriolet.

Angrer på: At jeg jobbet så mye da barna var små.

Favorittartist: Willie Nelson, Phil Ochs og Johnny Cash.

Beste bok: «Borgerkrigen» av Hans Magnus Enzensberger. En dystopi som kom ut på 80-tallet og forandret mitt syn på verden. Både borgerkrigene i Afrika, 11. september og 22. juli kan sees som en bekreftelse på bokas dystre profetier.

Anne Aasheim, sjefredaktør i Dagbladet, er saksøkt av Øystein Stray Spetalen. Han mener saken om hans angivelige "amok" på Odeon ble plantet i Dagbladet.

Anne Aasheim: Vi gikk for langt.

Dagbladet har bommet på sannhet vs. usannhet. Det forsøker de nå å snakke seg ut av. Det mest pinlige er ikke at de trykket saken om Spetalen. Det mest pinlige at de ikke la seg flate for lenge siden. Leserne blir lurt, gang på gang.

Det er dessverre neppe tilfeldig. I 2007 ble Dagbladet felt i Pressens faglige utvalg hele ni ganger, derav i Spetalen-saken (les PFU-dommen her ). Nummer to på versting-lista, Dagens Næringsliv, ble felt tre ganger, mens Finansavisen og VG ble felt to ganger.

I forrige uke kunne Dagbladet fortelle at Mia Gundersen hadde gått til sengs med Røkke. Inne i avisen viste det seg at "til sengs" ikke betydde sex, men litt nussing. På samme måte som "slo vilt rundt seg" i Spetalen-saken betydde å velte et glass.

Det står om mye for Dagbladet. For det er hverken Spetalen, Røkke eller Gundersen som er viktigst. Det er leserne som er viktigst. Og de blir lurt, gang på gang.

Jeg har blitt intervjuet hundretalls ganger av norske aviser. Jeg har blitt feilsitert tre - 3- ganger. Nå ber jeg alltid om sitatkontroll, men likevel er tallet tre lite.

Da er det faktisk mye at to av dem var i Dagbladet, og at begge feilene var det som skapte overskriften. Og et solid opprydningsarbeid fra min side etterpå.

Den tredje gangen jeg ble feilsitert var i Dagens Næringsliv. Som uten dikkedarer trykket et "Dagens Næringsliv beklager" dagen etter. Denne høyst private statistikken matcher altså PFU-statistikken ganske så bra.

Dabladet ser ut til å være glad i anonyme kilder, som i Spetalen-saken. Andre redaksjoner forsøker å unngå anonyme kilder. Risikoen for at folk dikter når de er sikret anonymitet, er mye større enn når de står frem med navn.

"Jeg har fått bekreftelse på at det skjedde noe dramatisk på Odeon," sa Anne Aasheim i går. Hun må ha et veldig rolig privatliv, dersom å velte et glass i sinne er dramatisk.

"Det er mulig at en del mennesker vil feiltolke den tittelen", sa Dagbladets etikkeredaktør Lars Helle om Mia Gundersen-oppslaget. Tittelen var "Gikk til sengs med Røkke" og det var først dagen etterpå Dagbladet kom på at noen kunne komme til å tolke det som sex.

Da Anne Aasheim tiltrådte som sjefredaktør uttalte hun at avisa skulle få en skjerpet kvinneprofil. Og forklarte: "Kvinner er kravstore og krever kvalitet. De tåler ikke bullshit og likegyldighet."

Hm. Her er det bare å sitere Kjetil Rolness, som kommenterte uttalelsene med festlig radbrekking av feministiske grunnidealer. Før han konkluderte med følgende: Det Dagbladet trenger er ikke en skjerpet kvinneprofil. Det Dagbladet trenger er bedre journalistikk.

Nettopp.

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå