Vulkanen gjør oss smartere

Hva tenkte konsernsjef Helge Lund på vei gjennom Nord-Europa bil? Han må virkelig ha lurt på om Brasil-turen var verdt strevet.

FORRETNINGSREISE?: Hvis dette er den nye forretningsreisen blir det kanskje færre av dem. Her fra Oslo S i mars i år.
FORRETNINGSREISE?: Hvis dette er den nye forretningsreisen blir det kanskje færre av dem. Her fra Oslo S i mars i år.
kommentar Elin Ørjasæter

Elin Ørjasæter var frem til juni 2012 konsulent i PR- og informasjonsbyrået Burson-Marsteller.

Hun er tidligere E24-kommentator, og jobber nå som foredragsholder og forfatter.

Hun har tidligere vært personaldirektør, hodejeger og forhandler i fagforening. «Lederboka, hodejegerens beste tips» og den humoristiske selvbiografien «Det glade vanvidd» er to av hennes bøker.

Født: 25. februar 1962

Avhengig av: Kaffe og Twitter.

Drømmebil: Mini Roadster cabriolet.

Angrer på: At jeg jobbet så mye da barna var små.

Favorittartist: Willie Nelson, Phil Ochs og Johnny Cash.

Beste bok: «Borgerkrigen» av Hans Magnus Enzensberger. En dystopi som kom ut på 80-tallet og forandret mitt syn på verden. Både borgerkrigene i Afrika, 11. september og 22. juli kan sees som en bekreftelse på bokas dystre profetier.

Statoil har 1009 videokonferanserom, bare i Norge. Likevel fyller Statoil-ansatte flyene mellom Oslo og Stavanger. Ifølge Dagens Næringsliv mandag måtte konsernsjef Helge Lund ta bil fra München til Oslo, for å komme hjem fra en reise til Rio.

Vulkanen på Island kan gi støtet til en forsinket, men høyst ønsket spredning av kommunikasjonsteknologi til bedriftsbruk. Alt fra videokonferanser, via sosiale medier til avansert telemedisin gir fantastiske muligheter. Men spredningen har gått sakte, alt for sakte i forhold til potensialet i et land som Norge.

Videokonferanser har vært tilgjengelig i mange år og etter 11. september 2001 var det mange som trodde at videokonferansene ville "ta av". Det skjedde ikke.

Vulkanasken vil neppe lamme all flytrafikk særlig lenge. Men den kan gjøre reising mer uforutsigelig i lang tid framover. Tusener av forretningsfolk sitter i Langtvekkistan og gruer seg til den lange hjemveien fra en eller annen søreuropeisk flyplass. Alle som en må ha stilt seg spørsmålet: Var denne reisen egenlig nødvendig?

Videokonferanser kan passe til mer formell oppfølging, men dårlig til salg, relasjonsbygging og enda dårligere til konfliktløsning, har vært holdningen hittil.

Men det var før Eyjafjallajökull. Grunnen til at video ikke funker til relasjonsbygging er at vi ikke er vant til det. Ny teknologi handler ti prosent om teknologi, og nitti prosent om læring av nye omgangsformer og arbeidsprosesser.

Verktøyene finnes. Enten det er gjennom bedriftsinterne intranett, avanserte prosjektstyringsverktøy eller alminnelig tilgjengelige Skype og Google Docs. Men det er først når linjelederne, ingeniørene og prosjektlederne oppdager at det er fælt å reise, at det blir fart i bruken. Framtidens leder vil holde seg på kontoret

Relasjonsbygging kan skje aldeles utmerket inne i en nettsky, det samme kan salg, og endog krangling med påfølgende enighet. Men slik relasjonsbygging lærer vi først når alternativet er å kjøre bil hele veien fra Milano.

Framtidens leder vil holde seg på kontoret, for der vil han være mest tilgjengelig i en global økonomi. Jens Stoltenberg sendte 84 twittermeldinger på sin biltur fra Madrid til Oslo (beskrevet i den fornøyelige bloggen til Glennsjo). Dermed ble Stoltenberg endelig fortrolig med verktøyet og kan ta steget fra å være en sjarmløs megafon til et menneske vi liker på Twitter.

Norske bedrifter har overveldende positive erfaringer med videokonferanseutstyr, men likevel planla kun 1,5 prosent å bruke det, ifølge MandagMorgen nr. 9 i år. I staten foretok hver ansatt 1,9 reiser i gjennomsnitt i 2008, mange av dem helt unødvendige. MandagMorgen konkluderte med at "noen teknologiskift går saktere enn andre," men det var altså i mars.

Det skal mer enn noen tonn vulkanaske til for å velte verdensøkonomien. Den globale handelen er mer avhengig av sjøveien enn av fly. Men vulkanutbruddet kan få noen flyselskaper til å gå konkurs, noen vaner til å vendes og noen teknologiskift til å komme raskere. Det er bare av det gode.

Følg Ørjasæter på Facebook eller på Twitter som @orjas

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå