Du store kineser

Forrige uke var store deler av norsk næringsliv på besøk i Kina. Etter mange år med krøll på linjen virker det som det nå er opprettet dialog mellom lille Norge og store Kina.


<p><b>STØRRE ENN OSLO BØRS</b>: Det kinesiske selskapet Tencent er alene større enn hele Oslo Børs.</p>

STØRRE ENN OSLO BØRS: Det kinesiske selskapet Tencent er alene større enn hele Oslo Børs.

 
kommentar Kjetil Melkevik

Melkevik er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, samt Renteanalytiker og Autorisert Porteføljeforvalter.

Leder for Institusjonelle Kunder i Holberg Fondene. Har tidligere jobbet i Nordea Markets og Orkla.

Holberg Fondene er en uavhengig fondsforvalter innen aksjer og renter.

På verdens børser er det de såkalte FANA-selskapene (Facebook, Alphabet, Netflix, Amazon) som har dominert markedet de siste årene. Flere av disse amerikanske selskapene er nå blant verdens største selskaper målt ved børsverdi.

Hva så med Kina? Følger de samme utviklingstrekk som vesten eller henger de etter på det digitale kappløpet? Svaret på det kan kanskje best illustreres ved å trekke frem et enkelt selskap – Tencent.

Tencent er et ledende kinesiske internettselskap. Selskapet opererer en rekke ledende internettplattformer og er markedsleder innen sosiale medier, «Instant messaging» (QQ, WeChat og Qzone) og online-spill i det kinesiske markedet. Selskapet tilbyr også en rekke øvrige internettbaserte tjenester og er blant annet en ledende spiller innen e-handel i form av partnerskapet med JD.Com. Tencent kombinerer en kapitallett forretningsmodell med en dominant industriposisjon i et raskt voksende marked. Selskapet drives med en egenkapitalavkastning på 29% og har levert en årlig inntjeningsvekst på nærmere 50% siden selskapet ble børsnotert i 2004.

Antall abonnenter knyttet opp til smarttelefoner i de fremvoksende økonomiene har 60-doblet seg de siste ti årene. I dag finnes det om lag 2,5 millioner abonnenter noe som forventes å doble seg innen 2020, ifølge FN.

Børsverdien til Tencent er i dag alene større enn hele Oslo Børs. Tencent har 900 millioner unike brukere innen en rekke internettsegmenter. I mange av segmentene har de en sterk posisjon som markedsleder.

Er det noe man har sett fra de vestlige internettselskapene er det at «the winner takes it all». Det forventes at Facebook og Alphabet (Google) stikker med av med 50% av de digitale annonseinntektene i verden inneværende år, eller 100 milliarder dollar om du vil.

God påskehandel på nettet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå