Alipay - den største seieren er den som ikke krever kamp

Neste trekk fra Alibabas betalingsløsning er verdt å følge med på. Det hevdes tross alt at all krigføring er basert på listighet.

<p align="left"><b>UTFORDREREN:</b> Med tjenesten Yueabo har Alibabas betalingstjeneste skaffet seg en forvaltningskapital på <a href="http://www.businessspectator.com.au/article/2014/3/6/china/alibabas-yuebao-gives-chinas-banks-rude-awakening">over 90 milliarder dollar</a> - på kun åtte måneder.<br/></p>

UTFORDREREN: Med tjenesten Yueabo har Alibabas betalingstjeneste skaffet seg en forvaltningskapital på over 90 milliarder dollar - på kun åtte måneder.

kommentar Christoffer O. Hernæs

Christoffer O. Hernæs er direktør i SpareBank 1 Gruppen.

Han har tidligere jobbet blant annet i Core Group, KPMG Advisory og daVinci Consulting, med strategiutvikling, innovasjon og endringsledelse for blant annet media, teknologi- og finansbransjen.

Hernæs har en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap fra Universitetet i Oslo.

Ved tidspunktet for børsnotering har Alibaba på 15 år gått fra å være en handelsplattform drevet fra Jack Ma sin leilighet i Hangzhou til den største børsnoteringen i Wall Streets historie. Analytikere verden over beskriver Alibaba som en blanding av Amazon, eBay, Google og Paypal.

Særlig sistnevnte sammenligning er interessant sett i lys av forrige ukes store teknologinyhet, lanseringen av Apple Pay og de potensielle endringene aktører som Apple, Amazon og Paypal kan skape for finansbransjen.

Alipay er betalingsløsningen til Alibaba som i 2011 ble skilt ut av Alibaba og etablert som et separat nasjonalt selskap kontrollert av Jack Ma. Siden oppstarten i 2004 har Alipay vist en formidabel vekstkurve, godt hjulpet av transaksjonsvolumet til Alibaba, Tabao og Tmall. Alipay har i dag en brukermasse på 300 millioner brukere og kontrollerer halvparten av det kinesiske ehandelsmarkedet.

Alipay skiller seg i stor grad fra andre teknologibaserte utfordrere til finansbransjen ved å ha et mye bredere fokus og en mer aggressiv tilnærming hvor de posisjonerer seg på flere områder enn kun betaling.

Alipay har sitt opphav i betalingsformidling for netthandel og er dominerende på det kinesiske markedet med 519 milliarder dollar i prosesserte betalinger i 2013, mer en det dobbelt av verdien på varer solgt gjennom Alibaba.com. Med transaksjonskostnader på så lavt som 0,3 prosent er Alipay et besnærende valg for mange nettbutikker.

Innen fysisk handel har har Alipay Wallet sikret seg posisjonen som verdens mest brukte mobile lommebok med over 100 millioner brukere i 2013. I tillegg inngikk Alipay Wallet nylig et samarbeid med Huawei som lar brukere av Alipay brukerfingeravtrykk for å verifisere betalinger med Huaweis kommende telefon i fysiske terminaler på lik Linje med Apple Pay sin sikkerhetsløsning. Dette vil utvilsomt styrke Alipay ytterligere innen fysisk varehandel i både det kinesiske og asiatiske markedet.

Det som skiller Alipay fra andre utfordrere innen betalingsområdet er at Alibaba i likhet med Amazon i stillhet har etablert store utlånsporteføljer til SMB-segmentet (små og mellomstore bedrifter).  Denne virksomheten ble solgt i sin helhet fra morselskapet til Alipay i forkant av børsnoteringen for å rendyrke Alipay de ulike forretningsområdene.

Men det mest revolusjonerende fra Alipay verken betalingsløsningen eller utlånsporteføljen, men fjorårets lansering av Yuebao, en innskuddstjeneste og investeringsplattform via mobilen. På kun åtte måneder har Yueabo skaffet seg forvaltningskapital på over 90 milliarder dollar gjennom uslåelige betingelser og har på rekordtid befestet sin posisjon som en utfordrer til kinesiske banker.

For tradisjonelle banker utgjør dette en stor trussel ettersom Alipay skaper en forventning til langt høyere avkastning enn hva bankene er i stand til å gi uten at det går på bekostning av rentemarginen og til slutt lønnsomheten.

Kombinasjonen av dette gjør Alipay i stand til å operere som en fullskala bank med innskudd, utlån, samt en investerings- og betalingsplattform. I eurosentrisk tradisjon venter vi på neste trekk fra Apple, Paypal, Amazon og Square mens Jack Ma med full kontroll over Alipay.

Med børsnoteringen i ryggen er det tydelig at Kina ikke er stort nok for Jack Ma. Alipay har også gjennom fisjonen uten samtykke fra Yahoo vist en tydelig trend for å holde sine planer skjult som natten og slå til med lynets styrke, og neste trekk fra Alipay er verdt å følge med på. Det hevdes tross alt at all krigføring er basert på listighet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå