Slutt å ta selfie med sjefen

Derfor må virksomheter slutte å oppføre seg som kjendiser i sosiale medier.


<p><b>MAKTSELFIE:</b> En aksjeholder i Berkshire Hathaway tar selfie med styreleder og direktør i Berkshire Hathaway, Warren Buffett og styremedlem Bill Gates i fjor.</p>

MAKTSELFIE: En aksjeholder i Berkshire Hathaway tar selfie med styreleder og direktør i Berkshire Hathaway, Warren Buffett og styremedlem Bill Gates i fjor.

 
kommentar Ida Jackson

Ida Jackson er innholdsrådgiver i Netlife Research, et digitalbyrå som jobber med design og strategi.

Vær ærlig: Feeden din på Facebook består av virale hits eller spennende innholdsmarkedsføring fra en innovativ bedrift nær deg. Det er mest pinlige oppdateringene fra mora di og babybildene til en gammel klassekamerat du nesten husker.

Hvorfor er det et problem? Jo, fordi vi kommunikasjonsfolk er hermere. Jeg har ikke funnet opp sjangeren «kommentar på E24» på egen hånd. Jeg hermer etter alle kommentarartikler jeg har lest før.

Denne teknikken funker på både på kronikker og anbud til Doffin. Men den funker ikke i sosiale medier, fordi du er en bedrift og kan ikke herme etter mora di. Når hun deler et bilde av seg selv sammen med all soppen hun plukket i skogen, får hun ikke likes fordi folk elsker bilder av tilfeldige damer i sekstiåra med en moderat mengde traktkantarell i ei bøtte. Det er fordi de kjenner henne.

Ingen kjenner bedriften din, sånn utenom de som jobber i den. Selv ikke de super-trofaste kundene du har hatt i 10 år kjenner deg. Ikke egentlig.

Ta Skandiabanken. Jeg elsker dem dypt og inderlig. De sender meg ingen vinduskonvolutter. De har aldri tvunget meg over på BankID. De jobber bare jevnt og trutt med å lage en god nettbank. Det er få merkevarer som fyller meg med like stor glede.

Vet jeg hvem som er direktør i Skandiabanken? Nix. Ville jeg kjent igjen vedkommende på et bilde? Nope. Så når jeg ser artige bilder av ansatte i Skandiabanken på Instagram, ser jeg på tilfeldige folk som gliser i kameraet, uansett hvor trofast kunde jeg er.

Det er ikke sånn at Instagram trenger flere direktører som deler bilder av ungene sine.

Det er bare en type kommersiell aktør som kan dele glisebilder. Det er kjendisene. Og de såkalte «mikrokjendisene»: En internettpersonlighet som behandler følgerne sine i sosiale medier som fans.

Produktet deres er dem selv, enten de er en rosablogger ala Sofie Elise eller en næringslivspersonlighet som Anita Krohn Traaseth. Mikrokjendisene er de eneste fremmede vi følger i sosiale medier og likevel føler at vi kjenner.

Om Krohn Traaseth legger ut bilder av seg selv på det kjedeligste møtet i verden liker jeg det likevel: Jeg er jo fan!

Men når ansatte i kommunikasjonsavdelingen til Innovasjon Norge hermer etter Krohn Traaseth og legger ut bilder av andre ansatte på kjedelig møte, er det bare et kjedelig bilde av kjedelige fremmede som gjør noe kjedelig.

Det er ikke sånn at folk er sulteforet på smilende bilder av ansatte i alle Norges virksomheter. Det er ikke sånn at Instagram trenger flere direktører som deler bilder av ungene sine. Det er ikke «Merkevarebygging». Det er å bruke sosiale medier som intranett. Du deler ting bare de ansatte og mora deres kan like.

Så, hva skal vi gjøre isteden? Vi må skjønne at som bedrifter er vi ikke hovedpersonen i fortellingen om oss selv. Vi snakker til hovedpersonen. Og hovedpersonen er nettopp kunden. Den kunden som liker oss godt nok til å følge oss.

Det skal mye til at en privatperson følger en virksomhet i sosiale medier.

Som betyr at med mindre du har gjort noe så dumt som å 1. betale for likes, 2. kjøre en «lik oss, vinn en iPad»-konkurranse, så er de som følger deg i sosiale medier såkalte «true fans». Det er de kundene som liker deg best.

Jobben din er å lage noe for dem, ikke om deg. Skritt en er å gi kommunikasjonsavdelingen din selfie-forbud, og slutte å dele oppdateringer om hvor gøy du har det på jobben på firmaets kontoer.

Ingen velger forsikringsselskap på bakgrunn av har bilder av smilende ansatte. Ingen sliter med å fylle ut et NAV-skjema og tenker: «Ja ja, det er godt direktøren deres er aktiv på Instagram i det minste».

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå