NRK vil tvinge DAB på folket

NRK vil tvinge DAB-radio på folket.

kommentar Espen Andersen

Født: Ja

Espen Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI. Han foreleser innen strategi og teknologi, forsker på hvordan teknologi påvirker strategi og arbeidsliv, er skribent, rådgiver og foredragsholder. Han har blogg på www.tversover.com.

Avhengig av: Fru Andersen

Drømmebil: 6.9

Angrer på: Alle de tingene jeg har utsatt

Favorittartist: Spotify.com

Beste bok: Tre kamerater av Erich Maria Remarque

Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas vil skru av FM-sendingene for å tvinge over den radiolyttende befolkning på DAB, en digital, noe omstridt radiostandard. Kulturminister Giske holder på at minst halvparten av befolkningen må ha tilgang på en DAB-radio før dette blir aktuelt, og vil heller ikke tillate at NRK tilbyr spesielle kanaler i DAB-nettet, slik at folk må over.

Lytterne er trege med å gå over til DAB: mens det ble solgt 61.000 DAB-radioer i fjor, ble det med smått og stort solgt nesten 2 millioner FM-radioer, et tall som riktignok inkluderer FM-mottakere i mobiltelefoner. De fleste av dem blir aldri slått på.

Giske er politiker og vant til å forholde seg til stemmetall, og her har han for en gangs skyld helt rett – forhåpentligvis ikke fordi han fisker stemmer, men fordi han har forstått uttrykket nettnøytralitet. I en verden med konkurranse om teknologiplattformer er det kundene som bestemmer hvordan de vil motta sine nyheter og sin underholdning – med andre ord, produksjon av innhold skilles fra leveringsmåte. Musikkbransjen begynner langsomt å forstå at de lager musikkopplevelser, ikke bare runde plastplater med 10 sanger på. Film leveres nå gjennom TV, DVD, og over internett.

I en nettnøytral verden er NRK bare en av mange leverandører, og kan ikke lenger diktere plattform. DAB er på mange måter en teknologi med fremtiden bak seg – den brukes bare til radio, for eksempel, og rent kapasitetsmessig er den i ferd med å bli forbigått av andre, åpne teknologier. Selv lytter jeg på radio via Internett på hjemmekontoret (se www.aerosol.no for et bra utvalg i radiokanaler), i bilen på FM-radio, i stuen via fibernettet. Jeg trenger en DAB-radio omtrent like mye som en platespiller.

DAB er bra, ifølge dem jeg har snakket med som bruker det – god, digital lyd stabilt levert. OK – men det kan man faktisk få gjennom mobilnettet også, eller via en annen platform som Wifi eller, i en forhåpentlig ikke altfor fjern fremtid, WiMAX.

En gang i tiden var NRK enerådende på innhold. Da var det naturlig at man også håndterte teknologien frem til kundene. Nå er det mange innholdsleverandører, og mange teknologier. Da bør kundene få velge leveringsplattform uten å samtidig velge innhold – alt bør finnes på alle kanaler. NRK har så vidt begynt dette løpet – se www.nrkbeta.no for mange gode eksperimenter – men bør snarest iscenesette en omlegging av mentaliteten over mot plattformnøytral kringkasting, først og fremst gjennom podcasting, streaming og radiokanaler levert over mobiltelefonnett og Wi-Fi.

Jeg kan ikke fri meg for at det ligger en generasjonsskifteproblematikk her. Dagens unge konsumerer sin underholdning og får sine nyheter utenom TV og radio. Skal NRK være relevante i fremtiden, må man forsøke å være noe andre ikke er (at frokost-TV legges ned, er i så måte et sunnhetstegn). VG.no sier åpent at de er svært glade for at ikke NRK legger nyhetene ut som video på nrk.no, men sparer dem til Dagsrevyen. Det gir vg.no sjansen til å konsolidere sin stilling som nyhetsleverandør til ungdommen.

Jeg ønsker meg en Youtube-lignende løsning fra NRK, som gjør at jeg kan høre programmer direkte over Internett, i sanntid eller lagret, og dessuten blogge om programmene direkte. (Dagens løsning er ikke mulig å lenke til, og spilleren er elendig.) Den yngre generasjon kan tenke seg å ha ting integrert (i fullversjon og med skikkelig lyd) på Facebook eller Nettby eller Ezmo eller hva nå dagens medium heter. Og mens vi er i gang, hvorfor er det ikke mulig å søke på alle NRKs programmer via vanlige søkemotorer?

En ting til: NRK har 50 år med egenprodusert arkivmateriale (der NRK har rettighetene). Hvorfor i all verden er ikke det lagt ut åpent på nettet forlengst, til glede for historielærere, forskere, seere og hvem som helst ellers? Dagsrevy, debattprogrammer, underholdning – kanskje man kunne finne igjen Odd Grythes famøse ”piggs in jår dekks”-episode, til allmenn forlystelse?

NRKs fremtid ligger i å levere programmer av en kvalitet de kommersielle kanalene ikke kan levere, formidlet gratis til landets befolkning. Nrk.no er rett og slett NRKs fremtid. Enkelt og greit.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå