Ta kontroll på nettimaget ditt

Du må tegne «Google-forsikring».

kommentar Espen Andersen

Født: Ja

Espen Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI. Han foreleser innen strategi og teknologi, forsker på hvordan teknologi påvirker strategi og arbeidsliv, er skribent, rådgiver og foredragsholder. Han har blogg på www.tversover.com.

Avhengig av: Fru Andersen

Drømmebil: 6.9

Angrer på: Alle de tingene jeg har utsatt

Favorittartist: Spotify.com

Beste bok: Tre kamerater av Erich Maria Remarque

En venn av meg er nokså frustrert over hele denne Internett-greia. Han jobber i et stort konsulentfirma, er en relativt kjent figur der og i sin bransje, og nyter utstrakt respekt blant kolleger og kunder. Men hvis du søker etter hans navn på Google, kommer det kun opp noen intetsigende avisintervjuer og en ikke altfor god tid i Birkebeineren. Samt, naturligvis, inntekt og formue, siden Skatteetaten og den norske misunnelsen sørger for at den slags private opplysninger gjøres greit tilgjengelig, koblet til kartdata, for innbruddstyver, skandalejournalister og naboer.

Min venn lever et nokså farlig liv der ute. En ting er tenåringer som legger ut bilder av fyllefester som senere blir et problem når de skal ha jobb. De har (som regel) aktivt gjort noe tåpelig. Et helt annet problem finnes for de som ennå ikke er på Internett: Hvis du ikke er på Internett, er du prisgitt den første blogger, avis eller kommentator som finner på å nevne ditt navn. I en tid da mer enn halvparten av befolkningen navigerer via en søkemotor (som regel Google), kan det være like skummelt ikke å være på nett som å være der.

Her er et eksempel: For noen år siden hadde jeg skrevet en artikkel i PC World Norge. Noen dager senere fikk jeg en e-post fra et lite firma, som gjorde narr av min artikkel i nokså uforskammede ordelag. De henviste til noe jeg hadde skrevet som en feil oversettelse av et engelsk uttrykk, og moret seg stort på min bekostning. Jeg skrev en e-post tilbake der jeg tilbakeviste deres påstander, og påpekte at det var de som hadde misforstått det engelske uttrykket. Deretter la jeg deres e-post – og mitt svar – ut på min blogg. Resultatet var at hvis du søkte etter dette firmaet på Google (i over et år etterpå) kom deres webside opp først – men så kom min bloggpost, som viste at dette firmaet ikke hadde peiling på hva de holdt på med.

Det er hevn, i søkbarhetens navn. Ganske fornøyelig.

Men der har du også problemet: Det er ikke nok ikke å være på Internett – skal du være trygg for at du har en viss kontroll over hvordan du fremstilles der ute, må du være nok på Internett til at sider du liker og har innflytelse over, er de som kommer opp først.

Å være helt privat er ikke nok – skal du være sikker må du konstruere et offentlig bilde som du kontrollerer.

Den amerikanske livsstilsguruen Tim Ferriss kaller dette Google-forsikring: Skaff deg en blogg, og skriv noe et par ganger i måneden. Det er nok til at din blogg er det som kommer opp først på Google, og at du dermed er første post på programmet hvis noen finner på å lete etter deg. En annen taktikk er å forsøke å gjemme seg i mengden, men det går bare hvis du heter Jan Johansen og dessuten lever et meget ordinært liv. Eventuelt kan du forsøke å saksøke alle som skriver om deg på nett, noe som garantert vil skaffe deg oppmerksomhet. Dessuten sørger webarkiver for at alt som engang er publisert, er søkbart til evig tid.

Evig finnes kun det som er skrevet i på nettet.

Lykke til med å forme ditt bilde på Internett. Før noen andre former det for deg.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

Se alle kommentarer på E24
På forsiden nå