Dette har du krav på ved flykanselleringer

Sjekk rettighetene dine om du blir rammet av Norwegians kanselleringer.


<p><b>MYE Å KREVE:</b> Kanselleres flyavgangen din har du som passasjer flere krav. Du slipper utgifter til mat, drikke og nødvendig overnatting. Den regningen skal nemlig flyselskapet ta.</p>

MYE Å KREVE: Kanselleres flyavgangen din har du som passasjer flere krav. Du slipper utgifter til mat, drikke og nødvendig overnatting. Den regningen skal nemlig flyselskapet ta.

Mandag var flere hundre nordmenn fortsatt rammet av Norwegian-kanselleringer. Flere nordmenn sittende fast i utlandet, og noen kom seg ikke av gårde på ferie fra Norge, som følge av kansellerte fly til og fra populære reisemål nå i sommerferiens første uke.

– Vi gjør alt vi kan for å operere i henhold til ruteplan, men vi kan ikke utelukke uregelmessigheter, sier kommunikasjonsansvarlig i Norwegian, Daniel Kirchhoff, i en epost til NRK.

Mandagen ble videre preget av avlyste flyginger, med 19 kanselleringer utover kvelden.

Grunnen til kanselleringene skal være problemer med å skaffe personell. Årsaken er at pilotene ikke ville jobbe overtid.

Norwegian ville gi pilotene mellom 12.000 og 24.000 ekstra i dagslønn mot at de jobbet på sine feriedager, men pilotforeningen nektet, ifølge Dagens Næringsliv.

Jo lengre tid det går, desto mer har du krav på

Tirsdag morgen er det imidlertid få avvik i flytrafikken, viser informasjon fra Avinor.

Men dersom du er en av dem som nå må utsette reisen din hvis bemanningsproblemene fortsetter, er det mye du kan kreve når flyet blir stående på bakken.

Hvis du må vente på flyplassen er mat, drikke, hotell og ombooking eller erstatning noe av det du har krav på.

Passasjerer som har billett til innstilte fly har rett på å få billettkostnaden refundert eller få en annen rute, ifølge Forbrukerrådet. Velger man å få en ny rute skal flyselskapet sørge for tilbud om mat og drikke i ventetiden, samt innkvartering på hotell og transport hvis overnatting blir nødvendig.

Altså jo lengre tid det går, desto mer har du krav på.

– Som hovedregel skal alltid flyselskapet ta vare på deg dersom flyet blir kansellert eller forsinket. Akkurat hva en har krav på er litt avhengig av hva årsaken til kanselleringen er, opplyste direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til E24 i forbindelse med Norwegian-kanselleringer i fjor sommer.

I fjor måtte Norwegian kansellere 18 flyginger den første helgen i juli. Til sammen ble mellom 4.000 og 5.000 passasjerer rammet.

Du har alltid rett til ombooking

Forbrukerrådet har utviklet en flykalkulator som ligger tilgjengelig på deres nettsider. For dem som er nysgjerrige kan en bruke den til å beregne akkurat hva du har krav på.

Men to ting kan du som passasjer uansett kreve hvis den planlagte flygingen kanselleres.

– Ved kanselleringer eller store forsinkelser har en alltid rett på ombooking, plassbestilling på senere fly eller pengene tilbake, understreker Flønes.

Dersom du må overnatte eller vente i flere timer har du også krav på både overnatting og mat, ifølge Forbrukerrådet.

– Vi jobber på spreng med kortsiktige løsninger som å leie inn bemannede fly fra andre operatører for å betjene de rutene vi ikke klarer å dekke selv. Men det markedet er også ganske tøft nå i høysesongen, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian til VG.

Hesthammer understreker at flere piloter er leid inn utenfra, men at de fortsatt er for få.

–Vi skal gjøre det vi kan for å få passasjerene fram til reisemålet, men vi opplever dessverre at det på mange ruter er veldig vanskelig å finne alternativ transport, sier presseansvarlig Marius Kirchhoff i Norwegian.

Norwegian understreker at dersom flyet blir kansellert, vil selskapet informere passasjerene om hvilke valgmuligheter de har, så fort som mulig.

Dette gjelder for punktene ombooking, refusjon, overnatting, transport, mat og drikke i ventetiden, og øvrige rettigheter som passasjer.

Dette kan du kreve time for time

Dersom flyavgangen blir kansellert, har du alltid rett på refusjon av billettpengene.

Dersom du er rammet av forsinkelser, er det varigheten av forsinkelsen pluss lengden på flyreisen som er avgjørende for hva du kan kreve.

Alle rettigheter gjelder flyavganger fra EU/EØS.

UNDER 2 TIMER: Du har ingen rett på noen form for kompensasjon ved forsinkelser.

Saken fortsetter under annonsen.

2 TIMER: For flyginger på 1500 kilometer eller mindre får du rett på mat og drikke som står i «rimelig forhold til ventetiden».

Er det så sent på kvelden at forsinkelsen forflytter avreisen til neste dag, skal du få gratis overnatting på hotell med gratis transport til og fra hotellet.

3 TIMER: Den samme retten til mat, drikke og hotellovernatting inntreffer for flyginger over 1500 kilometer innenfor EU/EØS, og distanser under 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

4 TIMER: Retten til mat, drikke, og hotell inntreffer for reiser over 3500 kilometer utenfor EU/EØS.

5 TIMER: Når forsinkelsen på flyet ditt passerer fem timer, regnes det uansett som innstilt, og du kan kreve pengene tilbake for ubenyttet billett.

I tillegg har du krav på returflyging til opprinnelig startsted, dersom du befinner deg i en mellomlanding.

VIKTIG Å HUSKE PÅ: Takker du ja til å få billettpengene tilbake, har du ikke lenger krav på mat, drikke eller hotellopphold.

EUs regelverk peker på at dersom flyet er overbooket, forsinket i stor grad, eller innstilt, har du krav på en erstatning basert på hvor lang den opprinnelige flyturen din skulle ha vært.

** 250 euro, omtrent 2.400 kroner, for alle flyvninger opptil 1.500 km.

** 400 euro, omtrent 3800 kroner, for alle flyvninger innenfor EØS på mer enn 1.500 km, og for øvrige flyvninger mellom 1.500 og 3.500 km.

** 600 euro, omtrent 5700 kroner, for øvrige flyvninger.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå