Hvor er pengene våre?

Fortvilte Kaupthing-kunder prøvde å redde ut pengene sine i dagene før konkursen. Nå vet ingen hvor pengene er.
<b>SPORLØST BORTE:</b> Lothar Fritsch er blant kundene som ikke vet hvor sparepengene i Kaupthing Edge er blitt av.
SPORLØST BORTE: Lothar Fritsch er blant kundene som ikke vet hvor sparepengene i Kaupthing Edge er blitt av.

Det har stormet rundt de islandske bankene den siste tiden. Urolige kunder har den siste uken forsøkt å redde ut pengene sine fra sparekontoen Kaupthing Edge, men pengene er ikke kommet inn på deres andre konto. Hos Kaupthing er saldo null.

Les også: Kaupthing stenger nettbanken

- Jeg overførte pengene i 17-tiden i går og fikk en kvittering på at de var sendt DnB. De var ikke kommet inn på konto i dag tidlig, men saldo i Kaupthing var null. Da ringte jeg Kaupthing, men der var det kaos. De sa pengene var frosset og ikke ville bli overført, for de gjorde ingen flere transaksjoner, sier den fortvilte kaupthing-kunden Marita Hidenius til E24.

Marita er nå i villrede på hvor hennes 180.000 kroner er. Og hun er ikke alene.

Les også: Reddet 1,5 mill fra Kaupthing Edge

Overførte mandag - ingen penger

Lothar Fritsch overførte sine penger allerede mandag kveld, på akkurat samme måte som han har gjort før. Vanligvis kommer pengene inn på konto i løpet av en virkedag. Men han har fortsatt ikke sett spor av pengene sine.

- Jeg ringte Kaupthing i morges og fikk snakke med en tekniker. De finner ikke noe spor av min transaksjon. De ba meg sende en faks for å be om å få pengene overført, sier Fritsch, som er datatekniker og har jobbet med banksikkerhet.

Fritsch er rimelig sikker på hva som har skjedd.

- De har skrudd av serveren i Reykjavik. Derfor blir ingen transaksjoner gjennomført. Det forklarer også hvorfor datateknikerne i Norge ikke vet noen ting, sier en opprørt Fritsch til E24.

Fritsch har meldt saken til Kredittilsynet.

Les også: Kaupthing-kunder tømmer sparekontoene

Fortvilte kunder

14 Kaupthing Edge-kunder har kontaktet E24 etter at de forsøkte å redde ut sparepengene sine. Ingen av dem vet nå hvor pengene er.

Jarle Steen Stueflotten lurer på hvor hans 200.000 kroner er blitt av. Han forsøkte å overføre dem onsdag kveld rundt klokken 19, men befinner seg nå i samme situasjon som de andre kundene.

Stueflotten føler seg lurt av banken.

- Ja, for jeg overførte penger mens den var operativ, og fikk en kvittering på at overføringen fant sted, og nå har jeg null begge steder, sier han til E24.

Stueflottens mor var heldigere, og kan ha vært blant de siste som fikk reddet sparepengene sine ut av Kaupthing Egde mandag.

- Ingen kommentar

Kaupthing i Norge har ikke besvart E24s henvendelser. En talsperson for Kaupthing på Island sier at de vil se nærmere på saken, men at de ikke kan kommentere den nå.

Kundene sitter foreløpig igjen uten svar. Torsdag kveld får Kaupthing Edge-kundene denne e-posten:

"På grunn av en meget vanskelig situasjon og stor mengde med henvendelser ser vi oss dessverre nødt til å be alle som henvender seg til oss pr mail å følge med på internett og nettbank for videre informasjon. Vi beklager derfor at vi ikke kan besvare allerede mottatte mail.

Med vennlig hilsen

Kaupthing Bank hf. NUF"

Har finanskrisen rammet deg? Tips E24!

Les mer om finanskrisen på E24.no

På forsiden nå