Grønt lys for grønne drosjer

Drosjeeiere kan bli møtt med krav om null- eller lavutslipp fra alle nye kjøretøy. Bakgrunnen er et forslag fra Venstre og SV som ble vedtatt av Stortinget før jul.

<p><b>FORBEDRE:</b> – Dette er ett enkelt tiltak som kan forbedre bymiljøet og redusere klimagassutslippene, mener Venstres Abid Q. Raja</p>

FORBEDRE: – Dette er ett enkelt tiltak som kan forbedre bymiljøet og redusere klimagassutslippene, mener Venstres Abid Q. Raja

– Dette er ett enkelt tiltak som kan forbedre bymiljøet og redusere klimagassutslippene, sier Venstres Abid Q. Raja, som fremmet forslaget sammen med SVs Heikki Eidsvoll Holmås.

Stortingsvedtaket innebærer en åpning for at fylkeskommunene kan sette vilkår om null- og lavutslippsbiler for nye drosjer. Dette er ikke mulig i dag.

Blir innført

I Oslo har denne muligheten vært etterlyst en stund.

– Vi vil legge opp til en gradvis innfasing og stille stadig strengere krav år for år i en tiårsperiode. Grunnen til dette er at drosjeeiere skal få mulighet til å omstille seg, sier samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V).

Raja mener det er på høy tid å skjerpe miljøkravene til drosjenæringen.

– Det er klart at vi må tilpasse oss, slik at alle overalt kan få et godt drosjetilbud, men mye av bykjøringen kan fint utføres av elbiler. Utviklingen av ladbare hybridbiler gir også nye muligheter for flere grønne drosjer, påpeker han.

– Positivt

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund er positiv til stortingsvedtaket og ønskene om en grønn drosjepark.

– Samtidig er det viktig at politikerne ikke forhaster seg. Dette må innføres gradvis, sier han til NTB.

Thomassen fremholder at elbiler i utgangspunktet er bedre egnet for drosjevirksomhet i byer enn i grisgrendte strøk, men understreker at teknologien er i rivende utvikling.

– Fordelen er at drosjeeiere bytter bil ofte, og dermed vil kunne være i front når det gjelder miljøvennlige biler. Allerede i dag er innslaget av hybridbiler stort. I Oslo Taxi er om lag halvparten av drosjene hybridbiler, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå