TRØBBEL: Mange som prøver å logge seg på Altinn for å sjekke selvangivelse, opplever dette skjermbildet.
TRØBBEL: Mange som prøver å logge seg på Altinn for å sjekke selvangivelse, opplever dette skjermbildet.

Mange får ikke sjekket selvangivelsen

Altinn takler ikke den store trafikken - og ber folk «komme tilbake senere».

E24 får tirsdag morgen inn en rekke henvendelser fra folk som ikke kommer seg inn i Altinn for å sjekke selvangivelsen for 2011.

- Altinn er ikke nede, men det er veldig stor trafikk akkurat nå. Det er mange tusen brukere inne i løsningen til enhver tid, men dessverre møter mange en køplakat når de nå forsøker å logge seg inn, sier informasjonsansvarlig i Altinn, Jørgen Ferkingstad, til E24.

- Det skjer nettopp for å unngå at siden går ned. Når det er så stor trafikk at det nærmer seg et nivå der kapasiteten er under press, så kommer denne plakaten opp.

Krasjet i fjor

Også i fjor hadde Altinn store problemer med å takle selvangivelsetrafikken. Da krasjet nettsiden fullstendig.

Ifølge Ferkingstad er det gjort forbedringer i systemene.

- Det som skjedde i fjor var vi overhodet ikke tilfredse med. Vi har satt inn en god del flere servere og har oppgradert maskinparken og kjørt mye grundigere testing. Trafikkdirigeringen gjøres for å tåle trafikktoppene.

Likevel kommer store deler av befolkningen seg nå ikke inn på siden.

Er det godt nok?

- Nei, ideelt sett hadde det vært best å ikke ha kø, men sånn er situasjonen nå, sier Ferkingstad.

Hvor lenge vil det være slik?

- Jeg tror nok det vil være høy trafikk i hele dag.

- Ikke nedetid

Altinn er heller ikke enig i at omdirigeringen av trafikk for å unngå krasj, i praksis oppleves som at siden er nede.

Men hva er forskjellen på at dere omdirigerer folk for å unngå nedetid – og faktisk nedetid?

- Det er ikke nedetid når mange tusen folk er inne i løsningen. Da må noen vente en stund.

Hvor lenge kan ikke Ferkingstad si noe om.

- Køplakaten betyr bare at man må prøve igjen, vi kan ikke anslå hvor lang ventetid hver enkelt får.

- Som å sitte i bilkø

Ferkingstad innrømmer likevel at systemene kunne vært bedre. Spørsmålet er om systemet skal oppgraderes for å tåle et så høyt trafikkpress, når dette presset kun er så høyt en dag i året.

Har dere ressurser nok til å bygge systemer som tåler et slikt trykk som i dag?

- Når det gjelder ressursspørsmål så er det Næringsdepartementet vi svarer for, vi har en god dialog med dem om det.

- Men det går fint an å bygge løsninger som tåler all verdens belastning. Men det blir litt som å bygge en seksfelts motorvei til Holmenkollen for å unngå kø opp dit på Kollensøndag.

Så dere og dem dere får oppgaver fra, har den holdningen at det er unødvendig å gjøre løsningen i stand til å tåle trykket i dag?

- Nei, det er gjort mye for å utbedre fra i fjor, men vi jobber også med langsiktige tiltak for å bedre kapasiteten. Nå er det rett og slett slik at det er en kø, og da må noen vente, sier Ferkingstad.

Men når man står fysisk i kø får man jo ofte oppgitt hvor lang tid man skal vente?

- Vi kan dessverre ikke si noe om hvor lang tid køen varer for hver enkelt. Noen kan komme raskt inn når de prøver igjen mens det kan ta lengre tid for andre.

Les også:

 


Kommentarer

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke. Mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både dem og deg selv. Mellom 22:30 og 06:00 er det stengt for kommentering, og vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer.
Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

blog comments powered by Disqus

STILLINGER

Bedrift I SAMARBEID MED PROFF.NO