Ulltveit-Moe om taxinæringens kamp mot Uber: – De vil tape

Jens Ulltveit-Moe mener det kun er et tidsspørsmål før den tradisjonelle taxinæringen er en saga blott.

<p><b>SKRÅSIKKER:</b> Jens Ulltveit-Moe mener den tradisjonelle taxinæringen står for fall, men at det er naturlig at næringen står på sine krav. – Og det har alltid vært sånn. At de som er privilegerte ikke liker å miste privilegiene, sier investoren til E24.</p>

SKRÅSIKKER: Jens Ulltveit-Moe mener den tradisjonelle taxinæringen står for fall, men at det er naturlig at næringen står på sine krav. – Og det har alltid vært sånn. At de som er privilegerte ikke liker å miste privilegiene, sier investoren til E24.

I Norge har ulike tjenester innen såkalt delingsøkonomi blitt veldig populære. Flere tusen nordmenn leier ut boliger på Airbnb, kjører Uber i byene og leier bil på Nabobil.no.

Etablerte forretningsmodeller utfordres, og det kan skapes flere jobber.

Men delingsøkonomien skaper også mye disrupsjon i mer tradisjonelle næringer.

Investor og klimaoptimist Jens Ulltveit-Moe var på NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum torsdag.

Han mener at den tradisjonelle taxinæringen som kjemper mot Uber om ikke lenge vil være en saga blott, og at det kun er et spørsmål om tid.

– Taxinæringen er ganske interessant. Der trodde man ved å øke antall løyver at markedet skulle løse det, men det har det ikke gjort. Prisene har ikke falt. Utnyttelsen av hver enkelt drosje har falt, forteller den tidligere NHO-toppen til E24 – som mener næringen kjemper «som gale» mot en teknologisk endring.

– Hvordan tror du taxinæringen vil klare denne kampen?

– De vil tape, konstaterer Ulltveit-Moe.

– Det kan det ikke være tvil om. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før de taper.

Til dette sier direktør i Norges Taxiforbund, Kristin Male, blant annet følgende:

– Alle siviliserte samfunn har reguleringer for taxi. Ulltveit Moe, som mange andre, synes å tro at lovverket er laget for å sikre privilegier for en næring. Slik er det selvsagt ikke.

Her kan du lese hvordan Norges Taxiforbund svarer Ulltveit-Moe

– En fordel for samfunnet

Investoren og den tidligere McKinsey-konsulenten mener prisene for persontransport i fremtiden vil være halvparten av i dag, at servicen vil være vesentlig bedre og at arbeidsmarkedet blir betraktelig mer fleksibelt enn det er i dag – men er også klar på at noen vil tape.

– Det er klart det er vondt for dem som mister privilegiene. Det er like klart at det er godt for samfunnet totalt.

<p><b>FREMTIDEN:</b> Jens Ulltveit-Moe, som selv kjører Uber, er overbevist om at prisene for persontransport i fremtiden vil være halvparten av i dag, at servicen er vesentlig bedre og at arbeidsmarkedet blir betraktelig mer fleksibelt enn det er i dag</p>

FREMTIDEN: Jens Ulltveit-Moe, som selv kjører Uber, er overbevist om at prisene for persontransport i fremtiden vil være halvparten av i dag, at servicen er vesentlig bedre og at arbeidsmarkedet blir betraktelig mer fleksibelt enn det er i dag

Investoren er skråsikker på at den tradisjonelle taxinæringen står for fall, men at det er naturlig at næringen står på sine krav.

– Og det har alltid vært sånn. At de som er privilegerte ikke liker å miste privilegiene. For samfunnet totalt er det en fordel, gjentar Ulltveit-Moe.

– Har du selv kjørt Uber?

– Ja, ja, sier investoren til E24.


– Våkn opp!

– Det brukes fantastisk mange rare fremmedord hva dette egentlig er, sier Sondre Gravir, administrerende direktør i Finn.no om delingsøkonomien.

Rubrikkannonsegiganten har tatt grep innen den siste delen, og opprettet tjenesten «Småjobber», hvor folk selv tar seg av formidlingen.

Gravir trekker frem fire områder hvor delingsøkonomien vokser frem: Produksjon, finans, utdanning og den generelle delingen av varer og tjenester.

– Det er egentlig ganske enkelt. Folk har i alle tider delt varer og tjenester. Det som skjer nå er at det kommer nye teknologiske endringer som skaper plattformer som gjør denne delingen fantastisk mye enklere.Ogvi som forbrukere vil ha dette.

– Tilgang trumfer eierskap, verre er det ikke, sier Finn.no-sjefen.

Gravir mener det er avgjørende for etablerte norske bedrifter å ta delingsøkonomien på alvor.

– Dette kommer til å endre våre virksomheter fundamentalt. Om man ikke innser det, har man tapt.

Finn.no-sjefen forteller at spillereglene er helt endret, og at det har skjedd på kort tid. Han mener nye aktørene ikke har noe å tape, og at utfordringen for etablerte aktører er at de har for mange inntekter å forsvare.

– Disse nye aktørene vil endre arbeidslivet. Til dere som tror vi kan/bør stoppe delingsøkonomien: Våkn opp!

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå